Ok, här är radiostacken, det ser ut som radior men har bara en display och rattar som sedan är kopplade via ethernet till datorn, radiorna sänder ut frekvenser, volym, knapplägen mm så övervakaren kan se vad eleven gör/gjort. överst är radiopanelen, en slags
växellåda där piloten väljer vad han/hon vill lyssna på och vilken radio som skall sända, mm. Nästa radio är com/nav radio 1 och sen com/nav 2, dom är identiska Vänster sida är komunikationsdelen, den som man använder emot kontrollen (sänder och mottager) Den högra delen är endast till navigation, (bara mottagning) På bägge radiorna så ställer man in frekvens i höger display och sen skiftar man över önskad frekvens till vänster. Nästa är en lång/mellanvågsmottagare som visar bäring till en fast sändare (ADF) Sedan kommer en transponder, en slags radarsvarare. Nästa är en GPS som vi har kopplat bort då den inte behövs. Sist är autopiloten.
Alla (nästan) instrument är "bara" en skärm med alla analoga instrument inlagda i rätt cirkel.
Detta drivs av en annan dator.
Här är datorerna: nederst är den dator som kommunicerar med simulatorn, den följer och övervakar allt som piloten gör. Den ger även motkommando. Nästa dator är själva flygplansmodellen, där ligger allt inlagt om flygplanets funktion och beteende. tredje datorn är pilotens instrument, den har enkelriktad kommunikation, så den visar bara fart,
riktning, motorvärden mm som gäller för stunden. Översta datorn visar pilotens synfält utåt, mest stjärnor och moln, även startbana, banljus mm.
Baksidavy av datorerna. Alla datorer är ihoplänkade via ethernet på vanligt vis. Den nedersta datorn som kommunicerar dubbelriktat med simulatorn har två slingor med mod. 422 nät (4 trådigt) där ena slingan är till radiostacken (5 enheter) och den andra slingan sköter resten (12 enheter)