Problem:
Ett återkommande problem var att kablar vid tändmodulerna vibrerade sönder. Till slut löste
vi nästan detta helt genom att flytta vad vi kunde av tändsystemet till bakre väggen i motor-
rummet. För kunna göra detta monterade vi längre kablar till tändstiften.
En konstig läcka i oljekylaren/värmeväxlaren. Varken Laminova eller SAPA kunde förklara
varför. Vi fick olja i kylvätskan. Det fanns hål som varken kunde beskrivas som erosion eller
korrosion Tillverkaren var intresserade av att analyser och vi fick den utbytt.
Frihjulet i startmotordriften började slira. En Rotax-mek bytte ut detta för ganska högt pris.
Orsaken kan ha varit att några hundra timmar i början kördes motor enbart på blyat bränsle och
fullsyntetisk olja, så att det kanske blev blyutfällningar i frihjulet.
Oljesystemet sög luft, ett ramlager gick varmt och en kamaxellagring skar. Detta gick att
reparera för en rimligt kostnad. Efter detta fixade vi så att dimensioner på slangnipplar och
slangar i oljesystemet harmonierade bättre.
Utmattningssprickor i en stor tallriksfjäder i växellådan. Montage av lite nya grejer i lådan.
Förgasarproblem. Med glesa mellanrum ville ena förgasaren flöda eller få motorn att gå dåligt
vid full effekt. Det tog ungefär två år av felsökning och byte av detaljer innan den verkliga
orsaken hittades. Det var en lite plastflisa som låg i bränsleflödet alldeles intill flottörhusets
ventilnål. För det mesta störde inte flisan men vid sällsynta fall begränsade den flödet så två
av cylindrarna gick magra. Det tog någon minuts stigning efter lättning innan det märktes
som ojämn motorgång. De två gånger jag råkade ut för detta upphörde störningen då jag reducerade
effekten för att i planflykt flyga tillbaka för eventuell landning. Ändå mer sällsynt var att
flisan hindrade nålen från att stänga så förgasaren flödade, om man missat att stänga
bränslekranen. Fel som dyker upp mycket sällan kan vara svåra hitta orsak till.
Detta får väl betraktas som rimlig mängd problem då motorn anskaffades hade den rekommenderad
TBO på 600h vilket efter en modifiering kunde höjas till 1200h. Vår motor har nu hängt med i drygt
2700h. En förklaring till detta kan vara att motorn aldrig gått på maxeffekten, 80 hk, utan vid start
används ca 70 hk och i normal flygning kanske bara ca 50 hk. I tyngre plan än vårt får motorerna
gå hårdare och tar slut tidigare.