Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumBil/MCMC

Min son 6år kör motocross

5 inlägg • Sida 1 av 1
Snacka om MC här

Knut.Karlsson

12:53:00, 06-05-2024

Sonen min har nyligen börjat visa intresse för motocrosskörning. Vi började med hans lilla Kina fyrhjuling som jag konverterade till eldrift. När vi sedan blev medlemmar och började åka till lokala motocrossbanan så uppgraderade jag honom till starkare elmotor så nu har han, utan att veta helt säkert, bortåt 2500w att åka med. Den går rätt bra...

Hursom så började han bli sugen på att åka tvåhjuligt. Och när jag pratade med övriga föräldrar vid motocrossbanan så visade det sig att det fanns lämplig maskin till salu. Så vi slog till och nu åker han 2007 KTM 50sx.

Och nu till anledningen till denna tråd.
Jag såg redan innan köp att något hade skrapat i motorkåpan runt kicken. Trodde då att själva "kickarmen" vid något tillfälle kanske suttit lite lös och skrapat i. Men nu efter köp så noterar jag att axeln som går in i motorn verkar ha ett onödigt stort glapp som eventuellt kan vara anledningen till att det skrapar i. Frågan är alltså om denna axel är direkt lagrad i kåpan av aluminium eller sitter det något lager där, som eventuellt kanske går att byta ut. Jag har försökt titta på sprängskisser och jag kan inte riktigt avgöra hur det ser ut. Det verkar vara en rätt vanlig modell i bland Sveriges ungdomsåkare så kanske någon har koll på hur det ser ut. Om man kan åtgärda problemet innan det blir allt för omfattande vore ju bra.

Man ser den marginella skadan runt kickaxeln på bilden.

Bild

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.

3 personer gillar det här inlägget.



busse

09:24:47, 07-05-2024

Kul att grabben kör cross, min grabb kör bara för nöjes skull här hemma nu på en Honda CRF100 men den är lämplig åt honom.

Enklast är väl bara köpa en packning till kåpan om den inte är klistrad (så den finns hemma för då håller packningen som sitter på, ingen packning hemma går den sönder) och sen att lägga crossen på vänster sida och lossa kåpan då rinner ju inte oljan ut om du nu inte ändå ska göra ett oljebyte.

Är väl lika bra att kolla upp detta innan det bli nåt större problem, då vet du hur det ser ut och om nåt är galet.

Knut.Karlsson

11:10:21, 07-05-2024

Jo det är nog så det får bli. Dvs öppna och titta vad som kan vara problemet.

Och som du skriver. Öppnar man utan att ha en ny packning till hands så är man rökt. :-)

Steg 1: Skaffa packning. :thumme:

Köra hemma på villatomten är inte ett alternativ. Knappt så man vågar starta maskinen för att kolla att den går som den ska innan man packar ihop inför färden till banan. Banan ligger ca 20minuter bort men man vill ju inte åka och upptäcka att den inte startar när man kommer fram om det går att undvika.

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.

2 personer gillar det här inlägget.

busse

20:55:45, 07-05-2024

Beror väl var man bor, men vi har har ganska många km egen skogsvägar och traktorvägar att köra efter så det är lugnt och ingen klagar. Sen låter inte CRF 100:an speciellt mycket, då är nog min KLR 650 värre för att inte tala om Hondan :wink:

Har du packningen så går det ju fort att öppna och kolla.

Knut.Karlsson

11:53:56, 14-05-2024

Hittade en bra sprängskiss på KTM:s hemsida. Axeln är lagrad direkt i kåpans aluminium tyvärr. Finns inget lager/bussning på sprängskissen så ska man få ordning på detta är det ny kåpa eller så får man borra upp och pressa i en bussning på egen hand.

Men jag ska ändå öppna och titta. Först: skaffa packning.

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.