Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCATV/UTV

Wobblande Polaris Worker -98

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera ATV/UTV här!

Knekten1 (trådstartaren)

#1 » 20:49:47, 15-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Har haft en Polaris worker 500-98 sen minst 20 år och haft minimalt med strul med den. Några damasker och service är det enda den har behövt. Använder den lite i skogen och som gårdsmaskin samt flyttar båten med den.
Nu till problemet: från en dag till en annan började maskin att wobbla ganska rejält med framhjulen, redan vid relativ låga hastigheter och på lågväxel, så hela styret svajar från sida till sida. Vid högre hastighet blir det mindre märkbart, men man känner ändå att något är fel. Ingen skillnad på 2- eller 4-hjulsdrift Tänkte först att det är något knutkors, hjullager eller annat med kraftöverföringen som är kasst. Kanske drivremmen också.
Pallade nu upp åbäket och och kände på alla kors och axlar samt lager utan att hitta något som kan förklara beteendet på atv’n. Också remmen såg bra ut. Körde den med hjulen i luften och såg då att maskinen gungade rejält och att det verkar vara ett kast på något. Plockade av alla hjulen och körde upp hastigheten och symptomen var kvar dock mindre märkbara. Att det beror på obalans på hjulen, verkar för lite troligt då symptomen är som kraftigast vid ca 10-15 km/h.
Jag har slut på idéer och behöver lite hjälp med vidare felsökning. Någonting säger mig att det är något fuffens med fram naven och den elektrisk inkopplingsbara fyrhjulsdriften. Känns som om den liksom griper in på ena halvan av axelrotationen och släpper på den andra halvan. Men jag har ingen aning. Ja, det är olja i navhuset. Någon som har erfarenheter liknande detta?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Knekten1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:03:22, 04-06-2013
Ort: Skillingmark
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Boxer 350 -64, Volvo 430 med hymas grävaggregat och ålö lastare -76



magloman

#2 » 21:03:16, 15-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med åldern blir den medbringaren som låser fyrhjulsdriften permanent magnetiskt. Den ska bara vara det vid inkoppling. Man får köpa den delen och byta. Så det som händer är den inte lossar riktigt.

Prova koppla in 4wd och se om det blir lite bättre. För då driver den på båda fram.

Tror den heter statorplatta el liknande

Polaris sportsman 500 , driver dåligt.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

BM425

#3 » 21:08:03, 15-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde väl funka att ta den delen i en av magnetiserare.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

Knekten1 (trådstartaren)

#4 » 21:16:31, 15-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, ok. Den har haft tendenser att inte vilja släppa fyrhjulsdriften på ett eller annat hjul, men har då backat lite fått det till att släppa. Har blivit värre med åren, så din teori är väldigt rimlig. Får kolla på en sprängskiss och se vad man behöver för grejer. Polaris är inte direkt känd för att ha billiga reservdelar.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Knekten1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:03:22, 04-06-2013
Ort: Skillingmark
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Boxer 350 -64, Volvo 430 med hymas grävaggregat och ålö lastare -76

magloman

#5 » 06:12:28, 16-05-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta är till en nyare men kan va samma, det är nr 3 som blir permanent magnetisk med tiden

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230516/1918f412b536633a9e70b355c3114fd8.png


Här ser du vad den passar till:
https://www.polaris.com/en-us/off-road/ ... 1/5211148/

Tror worker är det europeiska namnet på sportsman på den tiden. Dom sluta med olika namn sen.

Plåten kan bli skev oxå med tiden och det är nog det som hänt dig, då den greppar ibland.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Knekten1 (trådstartaren)

#6 » 07:51:16, 15-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering: Har kollat båda framnaven med fyrhjulsdriften och båda var rena och fina med föreskriven oljemängderna i. Denna nämnda platta var också rak och greppade navet och släppte det vid manövrering av awd-brytaren. Kollade också hjullager och knutkors utan att hitta glapp någonstans framme. Således har jag friskförklarat framänden och fokus riktades till bakänden. Kollade samma sak där, dvs lager, knutkors och hjulupphängningar utan att hitta något nämnvärt där heller. Allt är välsmort men det händer att någon skruv gärna vill skruva upp sig på på a-ramen (eller vad den kallas) vid infästningen i ramen. Detta har hänt tidigare utan märkbara symtom och tror inte det är upphovet till wobblingen heller. Alltså bakändan =frisk.
Nästa tanke: drivremmen, var dags att byta ändå så jag monterade en ny, utan synliga förslitningsskador på den gamla. Tyckte maskinen blev lite bättre men besvären är ändock kvar i lite mindre omfattning dock. Har läst på lite om primär och sekundär koppling för att se om det kan vara något där men allt känns som det skall så vitt jag förstår.
Gjorde ett test med att palla upp maskinen och körde den med hjulen i friluft och det var en massa vibrationer i maskinen. Kopplade bort framhjulen så bara bakhjulen snurrade, men det var lika mycket vibrationer. Plockade av hjulen och provkörde och jag kunde då vara upp till 70 km/h utan vibrationer.
Ok, tänkte jag. Då är det något fuffens med bakhjulen då och monterade då framhjulen på bakaxeln och körde ett test i luften med samma vibrationer som följd. Är det så att däcken är så illa att det är det som kan till detta? Klarar inte se något med ögat och utifrån en återförsäljare så balanseras inte atv däck heller. Vad menar ni, är det värt ett försök att byta däck? Tror det är original däcken som sitter på ännu…….


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Knekten1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:03:22, 04-06-2013
Ort: Skillingmark
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Boxer 350 -64, Volvo 430 med hymas grävaggregat och ålö lastare -76

magloman

#7 » 09:17:00, 15-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det kan vara däcken och de balanseras sällan. Är dom balanserade och en vikt släppt kan det oxå vara orsaken.

Ang remmen så är slitnivån nån mm eller ännu mindre, har jag för mig. Kolla upp det. Det är avsevärd skillnad på körbarhet på en ny rem mot en gammal. Har du aldrig bytt är det hög tid att göra det.
Brukar också bli midja på remmarna pga någon ovan förare har kört på den en stund.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

rospigg

#8 » 19:10:59, 15-09-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hissa upp maskinen så att den är stadig med alla fyra hjulen i luften, starta och lägg i växeln och kolla på hur däcken beter sig, om mönstret går i en rak linje, eller om det ormar sig. Om de ormar sig så är det cordbristning eller liknande i däckets stomme.
(Om däck/hjul beter sig som de bör, och du har en jäkla tur så börjar styret fladdra även nu, och då är det nog en drivknut som spelar apa.)
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Knekten1 (trådstartaren)

#9 » 16:06:29, 04-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan inte se något på däcken som skall förorsaka detta. Har haft den upphissat på alla hjul och kört den och det börjar skaka i maskinen, både med och utan hjul. Har nu tillkommit ett ljud inte verkar lovande. Det låter som något drivs utan av centrifugalkraften ( börjar först vid ett visst varvtal) för att sedan slå i något. Tror att det kommer i från växellådan, då jag har kollat allt som är synligt. Om jag har förstått det rätt så är det en kedja inuti växellådan som hålls sträckt av en plastbit som spänner upp kedjan. Kan denna plastbåten vara sliten/trasig, som gör att kedjan inte är sträckt och att den vid ett visst varvtal slår i växellådshuset? Kan tillägga att när man kör den på låg fart så känns det som om något är ovalt, det går liksom lite ojämnt, som om man rullar en oval eller så. Svårt att förklara detta, men man hör det lite på motorvarvet också att det pendlar en aningen. Det är inget fel på motorn då den fungerar helt korrekt när jag har den i neutral och varvar upp den.
Planen är nu att slita isär växellådan som nästa åtgärd.
Några tankar eller idéer?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Knekten1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:03:22, 04-06-2013
Ort: Skillingmark
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Boxer 350 -64, Volvo 430 med hymas grävaggregat och ålö lastare -76

Knekten1 (trådstartaren)

#10 » 17:35:41, 04-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan inte se något på däcken som skall förorsaka detta. Har haft den upphissat på alla hjul och kört den och det börjar skaka i maskinen, både med och utan hjul. Har nu tillkommit ett ljud inte verkar lovande. Det låter som något drivs utan av centrifugalkraften ( börjar först vid ett visst varvtal) för att sedan slå i något. Tror att det kommer i från växellådan, då jag har kollat allt som är synligt. Om jag har förstått det rätt så är det en kedja inuti växellådan som hålls sträckt av en plastbit som spänner upp kedjan. Kan denna plastbåten vara sliten/trasig, som gör att kedjan inte är sträckt och att den vid ett visst varvtal slår i växellådshuset? Kan tillägga att när man kör den på låg fart så känns det som om något är ovalt, det går liksom lite ojämnt, som om man rullar en oval eller så. Svårt att förklara detta, men man hör det lite på motorvarvet också att det pendlar en aningen. Det är inget fel på motorn då den fungerar helt korrekt när jag har den i neutral och varvar upp den.
Planen är nu att slita isär växellådan som nästa åtgärd.
Några tankar eller idéer?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Knekten1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:03:22, 04-06-2013
Ort: Skillingmark
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Boxer 350 -64, Volvo 430 med hymas grävaggregat och ålö lastare -76

Knekten1 (trådstartaren)

#11 » 15:26:53, 23-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, nu vet jag inget mera. Har nu öppnat växellådan och kollat runt efter skador, slagmärken eller lösa delar utan att hitta det minsta fel. Man blir ju både glad och besviken på samma gång. Har kollat över alla knutkors och glidförbindelser igen utan att hitta något glapp där heller. Allt verkar oförskämt stumt. Hittar inget som kan vara orsaken till dessa knackljuden som jag tyckte kom från lådan.
Vad göra? Sätta ihop eländet och hoppas på självläkning och/ eller köra tills det blir ett rejält haveri kanske. Hmmm, j-la sk-t!!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Knekten1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:03:22, 04-06-2013
Ort: Skillingmark
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Boxer 350 -64, Volvo 430 med hymas grävaggregat och ålö lastare -76

magloman

#12 » 16:06:29, 23-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter slungvikter i variatorn som kan slitas med tiden. Fixa en vhb och läs på. Inte bara att skruva isär.

Sen jätteviktigt att lådan och motorn linjerar. Slitna fästen kan påverka detta. Står oxå i vhb.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Knekten1 (trådstartaren)

#13 » 22:21:03, 28-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar så mycket för alla goda råd och tips och man lär sig nya saker för varje fråga man ställer här.
Nu har saken fått sin upplösning och man skulle ha haft stryk flera gånger om dagen. Ofta ser man inte skogen för alla träd som står i vägen eller hur tusan det var!!
Hursomhelst, efter lite telefonkontakt med en gammal återförsäljare i västra Värmland som i sin tid sålde enormt många polaris och nog har väldigt stor kunskap om dessa äldre modeller, så tog det bara några minuter innan han hade svaret på problemet.
Man skäms nästan att säga det, men det kanske hjälper någon annan. Orsaken var att jag hade bort ena drivaxeln bak för att byta gummibälgen över skarven ( splines, heter det så?), och inte satt ihop den på samma plats igen. Dvs knutkorsen var inte på samma linje, utan dom var vridna ca 20 grader i förhållande till varandra vid återmontering. Hade ingen aning att det påverkar i så stor utsträckning, men nu fungerar det, har samtidigt får rengjort maskinen mycket och lärt något nytt.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

5 personer gillar det här inlägget.
Knekten1
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:03:22, 04-06-2013
Ort: Skillingmark
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Boxer 350 -64, Volvo 430 med hymas grävaggregat och ålö lastare -76

magloman

#14 » 22:55:07, 28-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Något man lär sig tidigt vid skruvande är att sätta nya problem i relation till ev saker man gjort.

Att även minsta ingrepp, som man inte tror påverkar problemet förs upp till talan.

Som oerfaren är det inte lätt att avgöra vad som är relevant eller inte. Gäller alla maskiner.

Gött det löste sig :-)
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

tortap

#15 » 11:33:17, 29-10-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Med facit och beskrivningen på symptomen blir det ju uppenbart. Men rätt svårt att gissa sig till när enda ledtråden var "några damasker" :) Det sitter alltså inte CV-knutar och måste då vara roterade så att hastigheten på rotationen tar ur varann. Bra att ritsa ett märke eller liknande när man tar isär saker så de kommer ihop rätt sen.
tortap
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:31, 08-04-2016
Ort: Norrland
Maskin: Volvo BM 4300, MF 30, Maho MH300C


Återgå till ATV/UTV

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se