Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCATV/UTV

Lite ATV funderingar.

24 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera ATV/UTV här!

GC59 (trådstartaren)

#1 » 13:53:33, 14-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej har funderat om en fyrhjuling kanske vore bra att ha men är helt okunnig om dessa maskiner. Behöver väl ingen
värsting utan en modell som jag kan ta till skogen och kapa lite ved , kunna köra på allmän väg till badplatsen mm.
Vore fint att kunna ha en kärra efter så man inte behövde gå 50 ggr lång sträcka med löven.

Har hört en del negativt om kinagrejer , är det bättre med en märkesmaskin kanske ?
Användarvisningsbild
GC59
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:49:45, 06-03-2023
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford 5000 , Deutz.



magloman

#2 » 13:58:17, 14-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Viktorputts

#3 » 14:31:01, 14-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vi har använt en 100cc kines med en enkel kärra ca 400 timmar utan större reparationer eller bekymmer. :thumme:
Tror den kostade 8000 kr 2018.
Viktorputts
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:57:05, 30-04-2016
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM Viktor
John Deere 2850

Simnil

#4 » 14:42:22, 14-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kruxet i din melodi kommer med kombinationen köra i skogen OCH köra på allmän väg. Där hamnar du nämligen i att den måste vara traktorregad.
För en landsvägsregad hjuling får aldrig någonsin, under några som helst förutsättningar, framföras i terräng, och en terrängregad för bara under vissa förhållanden framföras på väg.
Landsvägsregat kan du jämföra med en personbil, och följer du terrängkörningslagen till punkt och pricka så får du inte ens köra ut din egen personbil på din egen gräsmatta.

Sen i valet kina/märkes så köpte plastsvärfar en sprillans ny Dinli, Goes, eller liknande, (någon av de Kineser som tydligen ska räknas vara lite bättre i alla fall), för två år sen, nu har den varit inne på verkstan i ett halvår för att dom inte får tag på grejer..............

Vore jag du skulle jag kika efter enklast möjliga traktorregade märkesmaskin jag kunde få tag på. Någon Arctic cat med mekanisk fyrhjulsdrift exempelvis om nu den kombinationen finns.

2 personer gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

toker

#5 » 15:11:36, 14-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur man får köra på barmark i terräng avgörs inte av vilken registreringsform den har däremot vid vägkörning kan det beroende på vägtyp vara krav på väg reggat eller nån typ av traktor reg/mc. Nått man ska komma ihåg att på den nyare traktor reggningarna då är det krav på besiktning vilket det inte är på en terräng reggad fyrhjuling.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Simnil

#6 » 16:02:39, 14-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

toker skrev:Hur man får köra på barmark i terräng avgörs inte av vilken registreringsform den har däremot vid vägkörning kan det beroende på vägtyp vara krav på väg reggat eller nån typ av traktor reg/mc. Nått man ska komma ihåg att på den nyare traktor reggningarna då är det krav på besiktning vilket det inte är på en terräng reggad fyrhjuling.


Nja och ja. Du får aldrig "okynnesköra" i terräng, inte ens med en maskin som får vara där. Däremot får du ALDRIG terrängköra med ett landsvägsregistrerat fordon.

Sen så är det ju lite andra bieffekter med landsvägsregistrerade fyrhjulingar, (registrerade som MC), dom ska vara strypta till 20kw eller något liknande.
Är hjulingen istället registrerad som terrängskoter så är dom obegränsade men får alltså inte köras på väg hur som helst. (lovligt till och från arbete på egen mark typ)
Registrerad som "gammeldags" 30-traktor är dom logiskt nog begränsade i hastighet till 30km/h men inte effektstrypta.
Traktor ADHD eller vad det nu heter är hastighetsbegränsade till 45-50 (?), är ostrypta effektmässigt men kräver alltså besiktning.

Detta är sammanfattningsvis det jag lyckats lista ut.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

toker

#7 » 16:42:42, 14-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är inte lovligt åka terräng reggad till och från egen mark om man kör på fel väg hittar ingenting om att vart man är på väg har nån betydelse däremot får man åka på enskild väg hur mycket man vill men endast korsa eller köra kortare sträckor på allmän väg hur lång en kortare sträcka är det vet jag inte. Har för mig att traktor reggad fyrhjuling med abs får gå i 95 men får inte köra så fort utan är samma som utan abs. Helt klart får man inte okynnesköra i terräng på barmark men var hittar du uppgifter om att man inte får terräng köra med reggat fordon det står ingenting om reggform i terräng körningslagen ? Räknar du traktor som landsvägsreggat så gör jag och många andra fel då som jobbar i skogen med jordbrukstraktor. Kör ofta 3-4 km efter allmän väg med terräng reggad fyrhjuling och har hittills inte blivit stoppad och frågan är om polisen har koll på vad som gäller men det visar sig nog den dagen.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Henrik_N

#8 » 19:42:24, 14-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så jag skulle inte få lasta stängselstolpar på min pickis och köra ut i betesmarken och laga stängsel? Helt orimligt! :screwy:
Den som har störst traktor när han dör vinner...
Glad i gråväder!
Henrik_N
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:42:43, 08-08-2013
Ort: Borgholm
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valtra A94 -18
Valtra N141a -08
BM 400
Porsche Allgaier 133 -58 (midsommartraktor)

jonnordvall

#9 » 19:59:33, 14-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Själv sugen på en hjuling igen. Hade en traktorreggad polaris som jag körde mkt på 90talet och framåt. En duktig dräng och ett bra sätt att lagligt ta sig en bit bort som tonåring med traktorkort. Hade den lite som bymoped.
Sedan hade jag för 10 år sedan en can am 800 vägreggad. Arbetsmaskin. Dög inte att skotta med som jag tänkt så den såldes. Sjukt rolig men sjukt livsfarlig.....

Här pratar man endast om motordrivet fordon. Inget fordonsslag annat än så. Läste galet mkt och hade kontakt med polis och kommun för många år sedan. Här är en länk till lagtexten.
https://lagen.nu/1975:1313
"Börja inte trä jon!"
jonnordvall
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:23:26, 06-09-2014
Ort: hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo viking -63
Zl16d (hjullastare)
Swekip 1200f -08(såld)
fe 35 guldkalv -57
grålle (sambons vinterobjekt)
2st Gmc epatraktor från ca 1930
Saab v4 -73
Nv motorcykel -53
Zetor 6718 -80
En halv jcb 3t grävare ca 1990

Ivar Risslén

#10 » 21:05:24, 14-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

När terränglagen kom så var det bara med gummihjulstraktor som man fick köra på barmark i terräng men det verkar vara borttaget.
Det att man får köra som man vill när det är enskild väg stämmer inte riktigt. En enskild väg som trafikeras allmänt gäller samma regler som på en allmän väg. Kör du sönder en enskild väg så kan du åka på skadestånd. Är det en snötäckt enskild väg så får du inte köra på den utan vägägarens tillåtelse. Det är inte roligt att försöka skotta upp en väg som är hårdtrampad om man inte har en rejäl traktor att skotta med.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

fretchi

#11 » 21:18:20, 14-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Simnil skrev:
toker skrev:Hur man får köra på barmark i terräng avgörs inte av vilken registreringsform den har däremot vid vägkörning kan det beroende på vägtyp vara krav på väg reggat eller nån typ av traktor reg/mc. Nått man ska komma ihåg att på den nyare traktor reggningarna då är det krav på besiktning vilket det inte är på en terräng reggad fyrhjuling.


Nja och ja. Du får aldrig "okynnesköra" i terräng, inte ens med en maskin som får vara där. Däremot får du ALDRIG terrängköra med ett landsvägsregistrerat fordon.

Sen så är det ju lite andra bieffekter med landsvägsregistrerade fyrhjulingar, (registrerade som MC), dom ska vara strypta till 20kw eller något liknande.
Är hjulingen istället registrerad som terrängskoter så är dom obegränsade men får alltså inte köras på väg hur som helst. (lovligt till och från arbete på egen mark typ)
Registrerad som "gammeldags" 30-traktor är dom logiskt nog begränsade i hastighet till 30km/h men inte effektstrypta.
Traktor ADHD eller vad det nu heter är hastighetsbegränsade till 45-50 (?), är ostrypta effektmässigt men kräver alltså besiktning.

Detta är sammanfattningsvis det jag lyckats lista ut.


Jordbrukstraktorer med timmervagn blir ett problematiskt ekipage om det är som du säger, så jag är lite skeptisk
fretchi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:09, 04-07-2011
Ort: Hakkas
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo T31, DB 880, LM 642, VMV Stalo, DB Cropmaster, Komatsu PC228, BM 4300

toker

#12 » 21:30:08, 14-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:När terränglagen kom så var det bara med gummihjulstraktor som man fick köra på barmark i terräng men det verkar vara borttaget.
Det att man får köra som man vill när det är enskild väg stämmer inte riktigt. En enskild väg som trafikeras allmänt gäller samma regler som på en allmän väg. Kör du sönder en enskild väg så kan du åka på skadestånd. Är det en snötäckt enskild väg så får du inte köra på den utan vägägarens tillåtelse. Det är inte roligt att försöka skotta upp en väg som är hårdtrampad om man inte har en rejäl traktor att skotta med.
En enskild väg är en enskild väg när det gäller om man får köra där med terräng reggad atv finns ingen bestämmelse som anger att hur vägen används har betydelse. Många enskilda vägar har bidrag och då får dom inte stängas av och man får inte heller låta bli att ploga dom. Naturligtvis menade jag inte med att (köra hur man vill att man) att man får förstöra vägen det trodde jag var rätt så självklart men nu är det förtydligat att det menade jag inte och man får naturligtvis inte packa en oplogad väg heller sen finns det säkert flera självklara saker man inte heller får göra.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Martin.Eriksson

#13 » 21:32:46, 14-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får åka precis lika mycket i terrängen med en mc reggad som en terrängreggad. Skillnaden är att terrängreggad är värdelöst. Tanken med dom är att du får åka från skogen å hem typ. Inte glida till badstranden eller byns korvmoj. Å när de gäller köra i terrängen får du inte ens köra som du vill på egen skog. Utan enbart arbete. Riktigt arbete, dvs inte åka runt för kul å kolla på fåglarna.
Själv har ja haft både märkes och nu kina och mycket skruva med bägge. Nu har ja en utv men är nästan samma prylar som atv. Å köper du cfmoto så finns då alla delar å få tag i..
Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20231114/d175b93a68508b88a8785c9b3b2b7746.jpg


Skickat från min SM-A035G via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

toker

#14 » 21:36:50, 14-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt ok köpa korv med terräng reggad om korvmojen ligger vid en enskild väg. Man kan ju åka och kolla på fåglar för dom skulle ju inventeras alldeles nyligen inför slutavverkning och det räknar jag som jobb. Sen är det ju så här att åker man i egen skog gör man i princip som man vill ingen kan hindra dig.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

Martin.Eriksson

#15 » 21:44:04, 14-11-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja men du kanske förstod va ja mena. Känns ju roligare kunna åka utan å va orolig. Å ska du följa terränglagen fullt ut så får du inte nöjesåka på eget men vem ska stoppa en liksom..

Skickat från min SM-A035G via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6


Återgå till ATV/UTV

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se