Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerPaddor och markvibratorer

wacker med hatz-diesel. problem

37 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera paddor och markvibratorer här

dimorep

15:48:28, 20-04-2014

Kan ju var skador inne i själva pumpelementet också (eller är det där du menar att du kollat?), att saker "ser ok ut" behöver inte betyda att de är det. Svårt att se / avgöra om ett slitage är ok eller förmycket och vid en viss gräns så fungerar det plötsligt bara inte längre...

Ja, felsökning är inte alltid lätt, dock så här det är för oss som regelbundet får in defekta objekt. Visst ger det en viss rutin var / vad man ska kolla efter vid en viss symptom, men det kan ändå ta lite tid att hitta och åtgärda felet, om man inte jobbar efter metoden "byta allt".
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...



RuneStone

17:11:43, 20-04-2014

Har tagit isär precis hela pumpen.. är också medveten om att det är svårt att se slitage.
Kör jag runt motorn med spridaren utanför så öppnar den och gör en med ögat fin dimma.
Möjligt att det är för dålig dimma så jag måste byta, eller slipa in spridaren.

dimorep

18:10:16, 20-04-2014

Svartrök tyder på att motorn ivf får in bränsle, dock i fel mängd och/eller tidpunkt för att kunna förbränna den.
Om det är insp.tiden som är fel så är den isf försen (det vanligaste vid slitage tex i drivnigen upp till pump = den "släpar efter").
Kollat statusen på kamdrivningen?

Andra orsaker till svartrök är fel blandningsförhållande, för lite luft in i cylindrarna (i förh. till bränslemängden). Och det kan bero på allt från igensatt filter till felaktiga ventiltider (återigen något som kan komma ifrån kamdrivningen.

Är där tillr. komp?

Har du provtryckt spridare och det var ok så bor du kunna avskriva det som trolig felorsak.

Tror du måste titta lite "vidare" i din felsökning och inte stirra dig blind på några få saker. Är inte så jättemånga komponenter inblandade på en sådan motor, så det är ganska enkelt att kolla över "allt" och utifrån det ringa in felorsaken.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

RuneStone

20:16:00, 20-04-2014

Ventilspelet är kollat och justerat.. luftfilter kollat.. kompressionen har jag inte mätt än.. måste göra en adapter till mätklockan..

Andreas Mattsson

20:19:25, 20-04-2014

vart hittar man en sprängskiss till denna?skulle vara intressant att se hur vevaxeln ser ut mot pumpelementet.
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris

Norpan

20:56:59, 20-04-2014

Brukar vara en extra nock på kamaxeln.

Andreas Mattsson

20:59:42, 20-04-2014

jo det tänkte jag nog,mest nyfiken på om det var en lös nock,och om den satt på splines eller krysskil eller nåt,skulle förklara om den är lite hit å dit om denna nock skulle sitta löst och nypa fast lite hur som helst.
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris

RuneStone

22:01:20, 20-04-2014

Har lagt upp 3 manualer.. 2 på paddan och 1 på motorn. Paddan heter wacker 3345 och motorn är en hatz es 75..
Bara dom blir godkända ska jag posta länk.. annars ligger dom under övrigt

RuneStone

13:31:33, 21-04-2014

verkar trögt för manualerna att komma upp.. eller så blev det fel i uppladdningen igår..

Sitter och funderar på om det kan vara något fel med varvtalsregulatorn.. sitter och kollar sprängskissen nu och försöker lista ut hur den fungerar..


RuneStone

13:59:05, 21-04-2014

om jag tolkar spängskissen rätt ser det ut som det sitter en roterande glidlagring på vevaxeln där vipparmen till pumpen sitter som styrs av centrifugalkraften på vevaxeln med hjälp av kulor för att hålla konstant varvtal.. kunde det kanske vara där felet ligger ?
Att den hakat sig eller att kulorna trillat bort ?

dimorep

16:30:26, 21-04-2014

Vad i regulatorn skulle kunna påverka att motor obelastad svartryker direkt över tomg.varvtal?

Ökas bränslemängden (på en annars ok motor) så stiger varvtalet om motorn orkar, tills att regulatorn regelerar ner (drar ner bränslemängden för att bibehålla önskat/inst. varvtal).
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

RuneStone

16:32:18, 21-04-2014

Det är inte direkt över tomgång den svartryker. Den går bra på tomgång upp till halv gas.. det är mellan halv och full som den bråkar

dimorep

16:40:11, 21-04-2014

Sak samma, reglerar regulatorn varvtalet som den ska och det ändå svartryker obelastad - vid uppnått varvtal så är det inte motorstyrningen det är fel på, utan hur bränslet kommer in eller hur motorn kan ta sig det till godo (förbränna det). Då inmatad bränslemängd är det enda som styr motorns varvtal (så länge den klarar av lasten som ligger emot den) på en konv. dieselmotor.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

RuneStone

16:46:15, 21-04-2014

Ja, jag ska ta lös remmen igen när jag får tid å testa ordentligt utan last