Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerPaddor och markvibratorer

Robin och historien om mördarpaddan

1 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera paddor och markvibratorer här

robin.gustavsson (trådstartaren)

#1 » 21:38:54, 20-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Något drastisk titel men va fan, paddan har kostat mig en ambulsanfärd utövet det vanliga, ett dygn på sjukan, hittills fem turer till kirurgmottagningen och två veckors sjukskrivning(dyrt för en egenföretagare likt mig).

Men vi tar det från början.
Jag och frugan skulle bygga hundgård
Och behövde en padda, jag är less på att hyra/låna så tänkte att nu j*vlar köper jag en. Låg ett par dynapac lg160 på klaravik i närheten så lyckades köpa den ena till rätt pris.
Ett repobjekt, tank saknas stog det. Oroväckande absolut men priset gjorde det värt det. Bild

Hämta hem den, börja kolla lite.
Inga livstecken.
Gnista fanns, startgas fanns.
Lyfte på ventilkåpan och såg att lyftaren på avgasventilen hoppat på sne. Satt den rätt, justerade spelet på känn och se på fan, den starta på startgas.
Vibrera fram och bak. Succé! Bild

Dagen efter så montera jag en tank jag hade liggandes.
Satt det ett nytt stift av okänt märke.
Och sen ryckte jag. Inte ett livstecken.
Hmm lär kolla om stiftet är kasst. Plockar ut det, sätter det mot kylflänsen alldeles bredvid hålet och rycker i starten....

Ja gnista fanns, soppa fanns tydligen i överflöd i cylindern och jag fanns mitt i skottriktningen. Så en dusch soppa över händer och mage som tar eld.

Snabbt försöker jag borsta bort elden med händerna, när lågorna kommer upp i ansiktet kommer paniken. Springer nån meter innan jag slänger mig på backen och rullar runt. Slutar med att jag med brinnande händer får skotta 0-32 mot kroppen för att kväva elden på magen/sidorna för att sen lägga mig på händerna. Allt det här händer på 15-20 sekunder. Och allt fångat av mina övervakningskameror. Sett filmen en gång, vill inte se den igen.

Så sen fick den stå en vecka innan jag klarade av att skruva nå. Gummihandskar över bandage. Fru och sjukvården grymt imponerad? Nej.

Gått igenom förgasaren utan att hitta nått igentligt fel. Fått igång den å gå en gång på tomgång.
Men nä det räcker. Nu ryker motorn.
Dels av praktiska skäl, men mest av personliga skäl.
Kompressionen är tvärkass och det ryker lika mycket ur vevhuset som avgasröret.
Upptäckte också att den var rätt glapp i veven när jag plocka av remmen. Bild

Så jag kör en chansning och beställde en motor på amazon. 1400 spänn kan det vara värt om den går nått år. En eberth låter ju förtroendeingivande iallafall. Amazon påstår att jag ska ha den i byn tills på onsdag. Bild
Sett så här i backspegeln så hade jag kunnat köpt ett par tre nya dynapac paddor med tanke på vad den här har kostat mig och mitt företag.

Hundgården? Jo frugan fick likförbannat hyra en padda och några goda vänner kom och hjälpte till med grovgörat förra helgen när jag var bandagerad och i grymma smärtor. Jag fixa finplaneringen(skitsvårt med bandage på händerna och jag kör tilten med tummen) i veckan och jag och fru gjorde sista idag.Bild

Är det nån som har nå koll på färgkod på dynapacs senapsgula färg. Lik bra å blaska på färg när ändå motor är borta.
Ska byta olja i hydrauliken och vibbdelen också. Står att det ska vara bioolja men försöker nog skölja och slå i vanlig olja där.

Mycket text men det är lite terpi för min del också så ha överseende med det.

Skickat från min SM-A536B via Tapatalk

19 personer gillar det här inlägget.
robin.gustavsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:24:40, 05-08-2008
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: michigan 75-3a
Nissan n50
Bm terrier
international b414




Återgå till Paddor och markvibratorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se