Sida 2 av 4

Sv: Markvibrator, padda, Dynapac CM13, Wisconsinmotor

InläggPostat: 12:00:35, 08-06-2013
av Toggy372
ja då är den hyffsat gammal. men det går ju att förnya sej lite o byta de delar som inte fungerar

Re: Markvibrator, padda, Dynapac CM13, Wisconsinmotor

InläggPostat: 15:53:15, 27-09-2013
av Mickeviking
Albert, har du några delar till Dynapac som du kan avyttra? En granne behöver en remskiva snackade han om....tror jag. Jag kan dubbelkolla. ;)
Han har även en Vipac MV 140 som han också behöver delar till men jag hittar knappt nåt på nätet om den.

Re: Markvibrator, padda, Dynapac CM13, Wisconsinmotor

InläggPostat: 17:59:15, 29-10-2013
av skogome
Tjenare har också skaffat mig en cm13 med breddad platta för asfalt men den går lite som den vill. Trodde det va gammal bensin först men har fyllt på k-sprit och ny bensin men den går skumt ändå. Den lixom vandrar ena stunden paddar den på bra och sen vill den bara dö. Hittade att det satt en lös fjäder sist jag testade som jag inte vet var det staget går till känns som något med drivningen.
Har du tänkt plocka ner din så får du gärna fota mycket så man kan se hur den sitter ihop =)
Med vänlig hälsning Peter
Bild

Re: Markvibrator, padda, Dynapac CM13, Wisconsinmotor

InläggPostat: 09:04:53, 24-11-2014
av dc_lindberg

Re: Markvibrator, padda, Dynapac CM13, Wisconsinmotor

InläggPostat: 16:25:35, 05-12-2014
av Vile
Hej,
Jeg har stadig ikke fået restaureret min Dynapac.
Den forrige ejer har vist kørt uden luftfilter, så måske er Hatz'en for dårlig.

Jeg tænker på at montere en Briggs & Stratton af typen med gjutjernscylinder, I/C.
Jeg har fundet en 10 HK. Det er jo noget kraftigere end den originale, men er der nogen ulemper ved det?

Re: Markvibrator, padda, Dynapac CM13, Wisconsinmotor

InläggPostat: 17:43:50, 05-12-2014
av dc_lindberg
Hur bråttom är det?
Jag har på G att montera en 9hk Loncin med el-start på en av mina - har bara inte blivit av än. Har du tid å vänta å se hur det går för mig innan du beslutar dig?
B&S är inte alls bästa alternativ... Honda, Robin, Kawasaki, Kohler, m.fl. är lämpligare (tycker jag om är så snål att jag köpte det billigaste jag hittade , http://www.rcholm.se , http://www.rcholm.dk )

Ring å tala med Texas AS i Odense (?) - tycker de verkar vara riktigt bra att ha att göra med.
Mycket nyfiken på vad de har att föreslå/rekommendera

Re: Markvibrator, padda, Dynapac CM13, Wisconsinmotor

InläggPostat: 17:49:22, 05-12-2014
av dc_lindberg
skogome skrev:Tjenare har också skaffat mig en cm13 med breddad platta för asfalt men den går lite som den vill. Trodde det va gammal bensin först men har fyllt på k-sprit och ny bensin men den går skumt ändå. Den lixom vandrar ena stunden paddar den på bra och sen vill den bara dö. Hittade att det satt en lös fjäder sist jag testade som jag inte vet var det staget går till känns som något med drivningen.
Har du tänkt plocka ner din så får du gärna fota mycket så man kan se hur den sitter ihop =)
Med vänlig hälsning Peter


Aj !
Missat ditt inlägg och frågor.
Hur långt har du kommit?
Vad har hänt?
...å varför fick jag inte meddelande från Masinisten om nytt inlägg i tråden?!... :hotar2:

La jag inte upp en sprängskiss på CM13 ovan?
Se inlägg 3 på första sidan av tråden:
Dynapac CM13 broschyr
Dynapac CM13 reservdelar
Dynapac CM13 teknisk data

Re: Markvibrator, padda, Dynapac CM13, Wisconsinmotor

InläggPostat: 07:56:29, 03-11-2015
av dc_lindberg
Fått igång Wisconsin motorn / CM13 paddan än Autorepmekar'n ?

Behöver du delar från den andra Wisconsinmotorn?

...bilder?

Ska väl söka ta en sväng över till Karlskoga om ett tag - en Belos slirar ju på sin koppling ju... å det är ju inge bra ju...

Re: Markvibrator, padda, Dynapac CM13, Wisconsinmotor

InläggPostat: 18:25:54, 22-03-2020
av dc_lindberg
Ronbin EY 25 DU motorn.
https://www.outdoorking.com/forum/ubbth ... nuals.html
(inlägg korrigerat på rekommendation: AN @ Markvibrator, padda, Dynapac CM13, Wisconsinmotor )

Det satt ett inte rätt Bosch tändstift i min motor... den ville inte starta....
Kan någon se poängen i att sätt i Bosch W8AC?...
Det bör tydligen sitta NGK BP6HS i den... sådan sitter på undersidan på Avataren...
https://www.lsengineers.co.uk/ngk-b6hs- ... -ey40.html
https://www.ebay.com.au/itm/New-NGK-Spa ... 0805245810
http://logindacultura.sp.gov.br/Robin-E ... anuals.pdf
Robin EY27 2 Manuals
logindacultura.sp.gov.br › Robin-EY27-2-Manuals
PDF
This collection contains the following two manuals: Robin EY25-2, EY27-2 parts manual. This is a ... Subaru Impreza 2.0i 2013 OEM Factory Service repair manual See more. Subaru ... Genuine NGK B6HS Spark Plug 4510 Sold Individually L.


W8 är ett varmt tändstift... Det motsvarar ca NGK 7.5, vilket gör BP6HS "lagom"; är det för kallt måste man gå över på Bosch ca W7.5. (tack för påpekan Rospigg, se nedan). Går verkligen Robinmontorn så kallt och har den verkligen så låg kompression?... Hittar inga data... men det borde vara en 7:1 motor... Hittar dock, för andra Robinmotorer att de finns med 6.5:1 (!), vilket då iof gör att W8 är rätt stift, och att dagens tabeller att BP6 dvs W7 skull bli för kalla stift...

Bosch koden AC - C står väl för kopparelektrod, men vad står A för?

Re: Markvibrator, padda, Dynapac CM13, Wisconsinmotor

InläggPostat: 17:45:00, 23-03-2020
av dc_lindberg
...nått är fel...
Får inte igång Robin...

Bensinen vill liksom inte rinna ut tanken...
Förgaser/flottör, nålventil = ok.
Munstycken... inte kollade.
Bensinkranen - öppnad renblåst, inga problem.

Tanklocket - ventilerar. Dvs ok.
Slangen, en som bör bytas, 6mm grön-svart special blyfri på 90:talet - men lumen är öppen, inget som stör.
Plåtröret in i tanken går tryckluften lätt igenom = ...så jag -trodde- det är ok...
=> bensinen kommer inte fram (eller så lite att det går inte att få motorn att gå - sotat igen stiftet med den lilla gång jag fick; full choke, annars dör den)

Granne som haft Aspen ståendes drällandes har upptäckt att den faller ut som en kristall/gegga som... sitter fast...
Kan detta möjligen vara skälet månne?... paddan har stått orörd sedan jag sist använde den...(se inläggsdatum ovan)...
Mycket irriterande är det i vart fall!

Öppen för idéer om vad som kan spöka.
Begriper inte hur bensinen liksom bara kan vägra att rinna genom öppet rör, öppen slang, öppen bensinkran osv...

Re: Markvibrator, padda, Dynapac CM13, Wisconsinmotor

InläggPostat: 19:23:24, 23-03-2020
av rospigg
Du menar väl ändå att NGK BP5 är ett varmt tändstift?

Re: Markvibrator, padda, Dynapac CM13, Wisconsinmotor

InläggPostat: 22:45:18, 23-03-2020
av toker
Har den stått länge är det troligtvis stop i förgasaren bara att kolla och ev göra rent. Jag har inbillat mig att aspen är bättre i maskiner som står mycket men har egentligen ingen koll kan vara slumpen att det varit så för mig.

Re: Markvibrator, padda, Dynapac CM13, Wisconsinmotor

InläggPostat: 10:02:01, 24-03-2020
av dc_lindberg
rospigg skrev:Du menar väl ändå att NGK BP5 är ett varmt tändstift?

NGK: låga tal = kalla stift
Bosch: höga tal = varma stift

Du har alltså helt rätt!
...åter igen har jag blandat ihop dem...
(korrigerar ovan)

Varför de gjort så är lika logiskt som när Wrokow drev igenom att BMW klubbens distrikt Stockholm skulle kallas 07 och Göteborg för 08... (jäddra korkat, o -det- sa jag åt honom flera gången under arbetet med distriktsindelningarna...)

Re: Markvibrator, padda, Dynapac CM13, Wisconsinmotor

InläggPostat: 10:15:45, 24-03-2020
av dc_lindberg
Toker, det -kann- vara trassel med munstyckena; men i detta läge spelar de ingen roll... bensinen rinner inte -ur- tanken... den "droppar" bara lite försynt som daggen...
Röret in i tanken -är- öppet!
Tanklockets ventilation -är- fungerande.
Bensinkranen släpper igenom både luft och vätska, i rätt läge och inget när den är i läget "off".
=> ???

Skaffade en lång 4mm's borr på biltema igår (chansning att hålet i röret är ca 4mm - glömde mäta, o BT har inte långa borrar i mindre dimension.
Skaffade och deras fil-sats, smalaste filen är ca 3mm.

Lyste in i tanken. Röret -såg- öppet och rent ut.
=>???

Har på mig till kl.12:00 att få igång Robin.

Är väl medveten om problemet ånglås, men det är ett förgasarproblem.

Tar jag loss slanganslutningen på bensinkranen så har det -ingen- effekt på flödet ur tanken.
=> slutsats:
- avflödeshinder i tanken.
...tanken är -ren- fanns inte något skräp alls i den!...

=> :insomnia: :myzsko: :screwy:


https://www.boschsparkplugs.net/learnin ... otter-plug
Learning Center
How Do I Find a Colder or Hotter Plug?
Bosch indicates the heat range in the middle of the plug number. For example, FR6DC+ has a heat range of 6. Bosch plugs get hotter the higher the number, colder the lower the number.
Starting with part # FR6DC+ (heat range 6), a colder plug would be # FR5DC+ (heat range 5), a hotter plug would be # FR7DC+ (heat range 7).
Once you have decided on a number, test to see if it exists by typing it into the search box. If it exists, you can add the part to your cart. For additional assistance contact our tech team at 888-800-9629.

https://www.boschsparkplugs.net/learnin ... heat-range
Bild

Re: Markvibrator, padda, Dynapac CM13, Wisconsinmotor

InläggPostat: 10:20:23, 24-03-2020
av toker
Missade att det kommer väldigt lite bensin och det är ju 1 problem i sig men maskinen ska starta och gå en stund ändå om den stått med bensinkran öppen tar det inte många minuter innan förgasaren är full och då bör den gå i alla fall en halvminut troligtvis längre eftersom det fylls på lite efter hand.