Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Allmänt

Lämplig maskin för husbygge/tomtarbeten

10 inlägg • Sida 1 av 1
Allmänt snack om Åkerman som ej passar in under de andra rubrikerna

Mr_BM-Mini (trådstartaren)

#1 » 11:05:33, 12-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har köpt en tomt på strax under 2000m2 där jag ska bygga hus, garage, verksamhetslokal, additionsbostad etc. utöver det behövs det göra ganska mycket markutfyllnad/markplanering.

Med anledning av detta så börjar ju tankarna snöa in på att ev. skaffa en egen grävare och göra majoriteten av markarbetet själv. Eftersom jag dessutom kommer behöva ganska mycket utfyllnadsmassor så tänker jag mig att om jag har en egen grävare kan jag få massor dumpade på min tomt gratis lite då och då och själv åka ut och schakta kvällstid efter jobbet.

Utöver detta behöver jag gräva för avlopp etc. vilket jag iofs kan tänka mig att anlita någon för om det skulle visa sig för svårt.

VIlket som, är det totalt naivt att tro att det skulle gå att köpa sig någon äldre åkerman(pris 80-150' ink moms) och relativt bekymmersfritt leka runt med denna maskin på tomten under byggnationen och när jag är klar sälja den och inte gå allt för mycket minus?

Jag kommer ju t.ex inte ha någon fin maskinhall med travers etc. att skruva i om något går söder utan måste stå utomhus och skruva.

Det jag också funderar på är om jag borde skaffa en hjul eller bandgrävare, tomten är lite sluttande och jag misstänker att en bandgrävare är lättare att klättra med, samtidigt som jag tänker mig att står jag med en hjulgrävare på tomten kan säkerligen lite småjobb åt grannarna dyka upp som kan finansiera lite oljebyten etc.

Ni som har lite äldre maskiner i den här prisklassen, hur mycket får ni skruva med dessa för att hålla dom vid liv?

Är det någon speciell maskin i den här prisklassen man borde köpa? Där det finns gott om reservdelar etc.

Kan t.ex den här vara lämplig?
Bild
Mr_BM-Mini
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:00:11, 30-06-2013
Maskin: Rostig gammal BM Volvo Mini



peo

#2 » 19:30:14, 13-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Jag skulle tro att en h7mc skulle passa bra. Jag köpte själv en för att bygga stall
Och fixa till tomten. Sten överallt. ..... :razz:
peo
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 08:42:00, 26-04-2007
Ort: Sundsvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7 mc 1990.nr 2108
Volvo Bm 4300 nr 1941

RobinLindberg

#3 » 09:02:44, 18-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en h7mb -84 med rotortilt, det är en klar fördel att ha det tycker jag för det underlättar på alla sätt vilket jobb man än gör, utan rotortilt blir det svårare. Så satsa på en med det om du har chansen, det är mitt tips. Och med en hjulgrävare kan du ha en lämplig tippkärra så du både kan hämta eget material i lagom mån och samtidigt flytta massor lämpligare på gården. Jag skulle inte vilja byta min mot en bandare, men det är ju såklart fördelar med en sån med.
Bild

1 person gillar det här inlägget.
RobinLindberg
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:27:02, 21-08-2011
Ort: Söderhamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: VOLVO T22
Massey ferguson 203 traktorgrävare
Pelles Pingon 14 C
Volvo bm H10
Ford major
Nuffield dm4
Volvo bm 218 x2
Ford county baklastare
Michigan 75a
Åkerman H7mb
Ford svanhals dumper
Parca 654

Svantej

#4 » 11:56:02, 18-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag byggde hus förra året och resonerade exakt lika. Problemet för min del var att jag även resonerade som så att jag har ju gott om maskiner i min närhet så köpa egen är onödigt! MYCKET dumt. En tex h7 tror även jag är perfekt och den hade varit betald flera ggr om nu när jag ska börja med garage/verkstad. En grävmaskin går att ha tillså mycket mer än att bara gräva. Tänk bara på vilket lyfthjälpmedel den är!
Svantej
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:47:38, 03-06-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Lost

#5 » 01:37:16, 20-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej ,

Om jag läser hur mångar byggnader du önskar bygga på ( nu ta inte illa upp ) bara 2000 kvm känns de som du knappt har plats till sätter en husvagn nånstands där. Hur ska det funkar med en stor grävare ? Jag har en h10 bandare och man behöver lite rörelsefrihet ..

En traktorgrävare kanske är lämpligare . Lite nyare har släntskåpa med och de går mkt bra fylla på massor med skåpan framme .

Bränslesnålare än grävaren är den med och jag tror lättare att sälja när du är klart me jobbet .

Mitt tips och funderingar .

Mvh Lost
Lost
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:23:47, 22-09-2013
Ort: kristianstad
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10
mf 203
mf 135
ih b275
nuffield DM 4
irion truck
JCB 3D2 Traktorgrävare
Claas columbus tröska

Brynjar

#6 » 13:29:57, 09-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det er en hel verden i størrelsesforskjell mellom en H10 og H7. Jeg sier det jeg mener,en H 10 blir for stor... Jeg har en H7 selv,og gjort mye på min tomt på samme måte som du,får litt masse nå å da og H7 blir også stor ved en husvegg :grin:

Vet ikke hvor mye maskin du har kjørt,men en H10 trenger stor plass. Jeg ville kjøpt en 8 tonner... :grin:
Ingenting er umulig,det tar bare litt lengre tid....
Användarvisningsbild
Brynjar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:53, 19-08-2009
Ort: Orkdal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: På jobb: Volvo 140blc 2006 mod.
Privat eie: Åkerman H7c 86 mod.
MF 35 Halvbander

Thelemorf

#7 » 16:18:07, 09-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om man inte har behov av väldigt mycket grävning så är väl en Grävlastare (traktorgrävare) mycket mer mångsidig än en grävmaskin?
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Brynjar

#8 » 23:06:49, 09-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg skal ikke uttale meg så mye,men jeg er gravemaskinfører og har ikke noe særlig erfaring med gammel traktorgraver. Men at den er mer allsidig til tomtearbeid? Jo kanskje,om det er flatt omdet er sandgrunn og ingen store hinder. Her jeg bor hadde noe slikt vært håpløst,kanskje situasjonen er annerledes der :grin:
Ingenting er umulig,det tar bare litt lengre tid....
Användarvisningsbild
Brynjar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:53, 19-08-2009
Ort: Orkdal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: På jobb: Volvo 140blc 2006 mod.
Privat eie: Åkerman H7c 86 mod.
MF 35 Halvbander

magloman

#9 » 00:51:22, 10-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag äger en gammal rövhacka själv och har även kört modernare varianter. Skulle rösta för en riktig grävmaskin iaf :thumme:

En H7C NC vore mitt första val :-D
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Brynjar

#10 » 09:51:22, 10-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

magloman skrev:Jag äger en gammal rövhacka själv och har även kört modernare varianter. Skulle rösta för en riktig grävmaskin iaf :thumme:

En H7C NC vore mitt första val :-D



Som jeg sa i forrige innlegg,jeg er ikke så vant med traktorgraver,kjørt litt, men ikke mye. Jeg må si: Rundt et hus MÅ det være mye bedre med en rundtsvingende gravemaskin enn en traktorgraver som svinger kun til sidene. Blir så så tungvindt og grave og fikse rundt huset... Jo det må bli sånn,en halvstor gravemaskin stemmer jeg for. :grin:
Ingenting er umulig,det tar bare litt lengre tid....

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Brynjar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:17:53, 19-08-2009
Ort: Orkdal
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: På jobb: Volvo 140blc 2006 mod.
Privat eie: Åkerman H7c 86 mod.
MF 35 Halvbander


Återgå till [Åkerman] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se