Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Allmänt

Varningslampan lyser - hjälp! (Åkerman H10B -83)

29 inlägg • Sida 1 av 2
Allmänt snack om Åkerman som ej passar in under de andra rubrikerna

RichardBladh (trådstartaren)

#1 » 14:46:27, 18-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla!

Detta är mitt första inlägg på detta forum. Har sett att många är väldigt imponerade av de korta svarstiderna så jag provar...
Jag är inte maskinist eller mekaniker utan endast en person som tycker det är roligt med stora saker som rör sig =O)

Köpte häromsistens en Åkerman -83 H10B (12000 timmar) för 125 tusen för att ha att gräva med lite.
Innan beslutet att köpa Åkerman:en så hade jag funderingar på att köpa en mindre nyare maskin men maskinens hulkiga uppsyn fick mig att tänka med mina instinkter snarare än min hjärna.

Hur som helst, när maskinen transporterats till mig så funkade den i 20 minuter innan den lade av. Provade att starta den igen men icke, fick bara ett tickande ljud som att ett relä eller startmotorn slog av och på.
Efter några samtal med diverse personer kom vi fram till att det måste vara startmotorn, så vi tog ut den och lämnade in den för undersökning. Det visade sig att den skurit, så det blev till att köpa en ny och installerade den. Den startade direkt men eftersom det var sent på kvällen stängde vi av maskinen snabbt.
Nästa dag så tänkte jag köra igång men då "gnydde" bara maskinen i elektroniken och inget hände, inte ens lite tickande som vi hade hört förrut. Jag gick in för att ringa ett samtal till en mekaniker och när jag kommer ut 10 minuter senare så har plasttutan som sitter i "batteri-skåpet" börjat brinna, hela blocket på maskinen var kokhett - kortslutning. Tur att jag inte var inne längre kan vi säga...hur som helst, en brandsläckare senare så började vi felsöka.
Då visade det sig efter många om och men att ett batteri hade "exploderat" och läckte syra samt att kontakterna mellan minus och godsen hade en kaka på 3mm av rost och skrot mellan sig - okontakt =O)
Efter ett nytt batteri, nya kablar och rengöring av alla kontaktytor startade maskinen igen! Tjohej!!!

Nu måste väl ändå alla problem vara över för en stund iaf tänkte jag och jag lyckades faktiskt gräva i ca. 5 timmar totalt utslaget på tre dagar innan jag idag ser att varningslampan började blinka (den fyrkantiga stora längst upp på panelen). Ingen varningslampa (som indikerar ett specifikt fel) lyser dock.
Jag stoppar maskinen direkt och börjar kolla runt i alla luckor om det luktar bränt eller läcker någonstans men ingenting. När sådant här händer och man inte hittar något konkret så börjar man ju tänka tillbaka vad som hänt innan och det enda jag kan minnas är att jag hörde ett ansträngt ljud bak i motorrummet som blev värre under 5 sekunder, ungefär som en gnisslande dörr tills det slutade - inget jättealarmerande eftersom det slutade så tvärt tänkte jag. Jag trodde det var fläktremmen för ljudet påminde om det, inte i skrikandet men i hur ljudet utvecklade sig. Detta hände dock 20 minuter innan lampan lös. När jag startar maskinen igen så blinkar varningslampan under drift.

Så det jag har gjort är att titta i maskinrummet. Där snurrar fläkten, fläktremmen är hel, maskinen går jämt och fint. Inga säkringar har gått, inget läckage från maskin eller hyudralik.
När jag känner på kylaggregatet / "elementet" så är det lite varmt men det är det ju troligen efter att man kört i ett par timmar.
När jag stänger av motorn och lyssnar kan jag uppleva att det är lite varmt i motorrummet kanske men troligen normalt, samt att det bubblar (låter som det rinner vatten) inne i motorblocket. Detta ljudet försvinner ju mer maskinen kallnar.
Jag har låtit maskinen kyla av sig lite och gick ut och provade att starta igen, den startar fint och motorn går fint. Allt verkar bra och maskinen funkar som om det inte fanns något problem men det oroar mig att varningslampan blinkar utan att jag vet vad det är, särskilt när den inte gjort det förrut under drift.

Det enda jag inte kontrollerat efter att jag stängde av den är hur oljenivån är på motorn och hyudralik eftersom jag nu sitter och väntar på att maskinen skall bli kall.

Hoppas någon har en känsla av vad som kan vara fel eller något tips på vad man kan kolla så att man inte står där med en skuren motor eller något annat dyrt...

Tack på förhand!

Mvh Richard
Senast redigerad av magloman 15:34:01, 18-09-2014, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: rubrik
RichardBladh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:31:34, 18-09-2014
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -83



AcPower

#2 » 15:02:02, 18-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det du beskriver låter om kokande motor Förlite kylarvatten eller liknande
Eftersom det bublar efter att du har stängt av den så kokar den nog
Luft ficka i systemet kolla efter luftnings nipplar samt om det fins klykol i vattnent
Är det rent vatten så har den läckt med all säkerhet och man har bara fylt på och kört

Mvh
AcPower
Det finns bara 10 typ av menisker som förstår Binärt tal
dom som gör och dom som inte gör.
AcPower
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:10, 21-03-2013
Ort: Skutskär
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Ec45 2001
Skutskär

LeifAndersson

#3 » 15:08:10, 18-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat så alla varningslampor funkar i maskinen? Kontrollera i första hand så laddningens lampa i panelen funkar när du slår på "tändningen" innan du startar maskinen. Det "läte" du beskriver kan mycket väl komma från generatorn och även den blinkande centralvarningen härröra därifrån.
Läs in instrumenteringens funktioner i instruktionsboken och bekanta dig riktigt med instrumenteringen innan du kör vidare med maskinen.
Säker på att det "bubblande" ljud du hörde kommer från motorn så det inte är från hydraulsystemet?
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Valter.Öhman

#4 » 15:16:43, 18-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har väl en testknapp så du kan testa att alla lysdioder fungerar? Lyser alla när du trycker in den?
Användarvisningsbild
Valter.Öhman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:18:54, 24-12-2008
Ort: Lövånger
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: John Deere 1950
Åkerman H10B
Volvo FH16
Volvo F86

LeifAndersson

#5 » 15:18:54, 18-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Längst ned på "lilla panelen" ska du ha en testknapp!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Anton

#6 » 15:46:35, 18-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan var att Du har förlågt kylvattennivå, givaren i kärlet känner av detta och tänder larmenheten. (tänkte på det bubblande ljudet)
Om alla lysdiodre i larmenheten slocknar är det OK. Fyll på kylvätska och kolla kolpinnen i kärlet. Den måste rengöras ibland.
/Anton
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

RichardBladh (trådstartaren)

#7 » 15:57:16, 18-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Tack för snabba svar båda!

Jag var nere och tryckte på test-knappen men det resulterar bara i att ALLA runda lampor lyser samtidigt som den stora fyrkantiga blinkar.
Oavsett om det är när jag bara vrider om tändnyckeln eller om maskinen är igång så ger ett tryck på test samma effekt.

När jag sätter i nyckel i låset och vrider lite bara så blinkar ALLTID varningslampan (det har den alltid gjort alltså) samt först el-lampan överst fast sken, sen efter en stund näst översta lampan (ser ut som nått som har med oljetryck att göra) och det klickar till vilket indikerar att maskinen kan startas med startknappen.

Säger detta er något?

Mvh Richard
RichardBladh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:31:34, 18-09-2014
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -83

RichardBladh (trådstartaren)

#8 » 16:02:25, 18-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

@Anton - jag står lite snett / med lut nu, men jag tog skopan och satte maskinen i nivå och det gjorde ingen skillnad. Kan givaren kanske hänga upp sig eller nivåerna bli konstiga om man står snett mycket?
Faktum är att den tidigare ägaren har servat just kylaren den 2013-11-25.
På fakturan på 30tkr står det följande:
* Byte av kylare, dränering av div, byte av tätning
* Begagnat hyudraloljekyl
* Hydraulolja HDZ32/RandoHDZ32 160liter
* Tätningsringar, etc.

Så jag tycker ju att det borde hålla en stund till iaf.

Mvh Richard
RichardBladh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:31:34, 18-09-2014
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -83

RichardBladh (trådstartaren)

#9 » 16:06:08, 18-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

@Anton - ursäkta min dumhet / lathet men får jag lov att fråga vart man kollar och vart man fyller på?
Och när jag ändå är igång, är det någon speciell kylvätska till Åkerman?

Det finns en lucka vänster bak, som är igenskruvad som jag öppnat en enda gång bara för en snabbkik. Där är ett stort element (virrvarr av rör för kylning tippar jag på). Gissningsvis fyller man på från toppen någonstans men någon sticka / kolpinne hittar jag inte...=O)

Mvh Richard
RichardBladh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:31:34, 18-09-2014
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -83

Anton

#10 » 16:09:49, 18-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta gäller ju hydrauloljekylaren. Den lampan som tänds och slocknar efter en stund är läddningslampan och när det klickar till och lampan slocknar är startspärreläet OK och maskinen går starta.
Kolla nivån i kärlet först och rengör den kolpinnen son finns därinne.
Kolla instruktionsboken med. Där är kärlet beskrivet.
/Anton
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Valter.Öhman

#11 » 16:09:54, 18-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är som Anton skriver bara en kolpinne som har kontakt med kylvätskan å den får beläggning ibland å kan ge utslag på larmpanelen...måste alltså rengöras ibland! Inget mekaniskt där som kan hänga sig....

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Valter.Öhman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:18:54, 24-12-2008
Ort: Lövånger
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: John Deere 1950
Åkerman H10B
Volvo FH16
Volvo F86

RichardBladh (trådstartaren)

#12 » 17:13:51, 18-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, kollade nu på kylarvattnet, en vanlig plastbehållare med ett blått lock på som är kopplad via en slag till kylaraggregatet som den stooora fläkten blåser på.
Det intressanta är att nu ca. 2 timmar efter att den stängts av så pös det från kylaggregatets lock på toppen och när jag skruvade av locket på plastbehållaren så pös det ännu mer. Stängde jag locket så tystnade det tills jag öppnade igen.
Oavsett så tror jag att det är kylarvattnet som är boven - hoppas iaf - då nivån är långt under min-nivån. Saken är den att nivån var i mitten för mindre än 5 gång-timmar sedan. Jag är rädd att det är samma sak som topplockspackningsbyte - vilket typ är out of the question känns det som nu.

Faktum är att jag har ett läckage av en oljeaktig (ej mörk olja utan snarare tunt tunt oljeblandat vatten) som rinner ut vid vänstra lampan bak. Det läcker inte mycket men kanske tillräckligt för att dränera kylen över tid. Jag öppnade även den låsta luckan med kyl-elementet och kan inte se någon pöl under iaf.

Vad tror ni?
Vad för kylarvätska skall det vara?

Mvh Richard
RichardBladh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:31:34, 18-09-2014
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -83

Anton

#13 » 17:38:56, 18-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är helt normalt kranvatten med tillsats av glykol. Varjegång kolpinnen som är nivåvakt blir utan vattenkontakt lyser larmlampan i hytten.
Du bör kanske lufta systemet innan du fyller på. Öppna alldrig kylarlocket. Fyll på enbart i kärlet med blå lock.
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

RichardBladh (trådstartaren)

#14 » 18:23:48, 18-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu råkade jag ju öppna kylarlocket. Det finns vätska däri kan jag konstatera nu när jag kollade. Jag kunde svurit på att nivån var låg på expansionskärlet förrut (blått lock) men nu när jag kom ner så var nivån nästan på max istället. Känner mig lite halvdum nu måste jag säga...
Vad gäller kolpinnen så vet jag faktiskt inte var den är. Är det någon som kan vara vänlig och beskriva platsen så kollar jag direkt.

Jag fällde ut stickan och drog ihop alla kolvar för att kontrollera hyudraliknivån och där tycker jag det ser ut som det är i lägsta laget. När armen är så långt ut som det går så är nivån på min-linjen.
Vad är det för hyudralikolja och vart köper man den?

Jag är lite vilsen för jag kan inte hitta något fel...
Dubbelkollade under kylaggregatet nu och inte en dropp.

Mvh Richard
RichardBladh
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:31:34, 18-09-2014
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H10B -83

AcPower

#15 » 21:32:25, 18-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vit röker det mycket när du kör eller kommer det en liten puf vid start bara ??
Om det vitrycker när du kör å är det ett täcken på toplocks kontroll

Att vatten nivån far up och ner lite hursomhaver tyder på luft ficka i kylsystemet
det är endast luft som brukar skapa det problemet i yterst sälsynta fal så kan motor konstruktionen göra att det eftervärmer så mycket at det stiger till max efter avslagen motor ett tag.

Fins det några luft nipplar på dena maskin ?

/Ac
Det finns bara 10 typ av menisker som förstår Binärt tal
dom som gör och dom som inte gör.
AcPower
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:37:10, 21-03-2013
Ort: Skutskär
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo Ec45 2001
Skutskär


Återgå till [Åkerman] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se