Hej alla!
Detta är mitt första inlägg på detta forum. Har sett att många är väldigt imponerade av de korta svarstiderna så jag provar...
Jag är inte maskinist eller mekaniker utan endast en person som tycker det är roligt med stora saker som rör sig =O)
Köpte häromsistens en Åkerman -83 H10B (12000 timmar) för 125 tusen för att ha att gräva med lite.
Innan beslutet att köpa Åkerman:en så hade jag funderingar på att köpa en mindre nyare maskin men maskinens hulkiga uppsyn fick mig att tänka med mina instinkter snarare än min hjärna.
Hur som helst, när maskinen transporterats till mig så funkade den i 20 minuter innan den lade av. Provade att starta den igen men icke, fick bara ett tickande ljud som att ett relä eller startmotorn slog av och på.
Efter några samtal med diverse personer kom vi fram till att det måste vara startmotorn, så vi tog ut den och lämnade in den för undersökning. Det visade sig att den skurit, så det blev till att köpa en ny och installerade den. Den startade direkt men eftersom det var sent på kvällen stängde vi av maskinen snabbt.
Nästa dag så tänkte jag köra igång men då "gnydde" bara maskinen i elektroniken och inget hände, inte ens lite tickande som vi hade hört förrut. Jag gick in för att ringa ett samtal till en mekaniker och när jag kommer ut 10 minuter senare så har plasttutan som sitter i "batteri-skåpet" börjat brinna, hela blocket på maskinen var kokhett - kortslutning. Tur att jag inte var inne längre kan vi säga...hur som helst, en brandsläckare senare så började vi felsöka.
Då visade det sig efter många om och men att ett batteri hade "exploderat" och läckte syra samt att kontakterna mellan minus och godsen hade en kaka på 3mm av rost och skrot mellan sig - okontakt =O)
Efter ett nytt batteri, nya kablar och rengöring av alla kontaktytor startade maskinen igen! Tjohej!!!
Nu måste väl ändå alla problem vara över för en stund iaf tänkte jag och jag lyckades faktiskt gräva i ca. 5 timmar totalt utslaget på tre dagar innan jag idag ser att varningslampan började blinka (den fyrkantiga stora längst upp på panelen). Ingen varningslampa (som indikerar ett specifikt fel) lyser dock.
Jag stoppar maskinen direkt och börjar kolla runt i alla luckor om det luktar bränt eller läcker någonstans men ingenting. När sådant här händer och man inte hittar något konkret så börjar man ju tänka tillbaka vad som hänt innan och det enda jag kan minnas är att jag hörde ett ansträngt ljud bak i motorrummet som blev värre under 5 sekunder, ungefär som en gnisslande dörr tills det slutade - inget jättealarmerande eftersom det slutade så tvärt tänkte jag. Jag trodde det var fläktremmen för ljudet påminde om det, inte i skrikandet men i hur ljudet utvecklade sig. Detta hände dock 20 minuter innan lampan lös. När jag startar maskinen igen så blinkar varningslampan under drift.
Så det jag har gjort är att titta i maskinrummet. Där snurrar fläkten, fläktremmen är hel, maskinen går jämt och fint. Inga säkringar har gått, inget läckage från maskin eller hyudralik.
När jag känner på kylaggregatet / "elementet" så är det lite varmt men det är det ju troligen efter att man kört i ett par timmar.
När jag stänger av motorn och lyssnar kan jag uppleva att det är lite varmt i motorrummet kanske men troligen normalt, samt att det bubblar (låter som det rinner vatten) inne i motorblocket. Detta ljudet försvinner ju mer maskinen kallnar.
Jag har låtit maskinen kyla av sig lite och gick ut och provade att starta igen, den startar fint och motorn går fint. Allt verkar bra och maskinen funkar som om det inte fanns något problem men det oroar mig att varningslampan blinkar utan att jag vet vad det är, särskilt när den inte gjort det förrut under drift.
Det enda jag inte kontrollerat efter att jag stängde av den är hur oljenivån är på motorn och hyudralik eftersom jag nu sitter och väntar på att maskinen skall bli kall.
Hoppas någon har en känsla av vad som kan vara fel eller något tips på vad man kan kolla så att man inte står där med en skuren motor eller något annat dyrt...
Tack på förhand!
Mvh Richard