Småbrukaren skrev:2. Trycker nödpinnen på elventilen i botten medan jag fortsätter trycka ut kolven med spaken. Kolvens fart ökar väsentligt!
3. Släpper manöverspaken så att kolven stannar, med nödpinnen fortsatt intryckt. Det börjar tugga/skrapa oroväckande i hydrauliken.
Drar spaken åt andra hållet för att mata in kolven. Det fortsätter tugga men kolven rör sig inte.
Precis som tidigare, den rör sig med ett reducerat flöde och med hjälp av mottrycket i returen.Släpper jag nödpinnen matar kolven in igen, men extremt långsamt.
Känslan är att nödpinnen öppnar oljeflödet ut men samtidigt blockerar vägen tillbaka. Ska det vara så eller är det något som kärvar felaktigt?
Kanske måste tas isär och ges lite "gymnastik"...
Ta isär genom att lossa de 4 skruvarna baktill på ventilhuset
Var försiktig, det kan sprätta ut nån fjäder
Manöverventilen bör tas loss och diagnostiseras. Möjligt att den inte går att använda till det konstantflödessystem som aggregatet är avsett för
Jag måste ifrågasätta hur du har allt kopplat. Går returen från manöverventilen tillbaka till elventilen?
Vilka dimensioner har cylindern vad gäller cylinderdiameter och kolvstångsdiameter.
Om du tittar på ANs bilder på elventilen så ska tryckpinnen synas ända ut ut och den ska då gå att trycka in 5-10 mm mot en fjäder som ska trycka tillbaka ventilen och tryckpinne när tryckpinnen släpps.
Så det är nog så att själva ventilsliden eller eventuellt tryckpinnen kärvar så att den inte går tillbaka i retur.
Upprepar vad jag skrev i den tidigare kommentarenKanske måste tas isär och ges lite "gymnastik"...
Ta isär genom att lossa de 4 skruvarna baktill på ventilhuset
Var försiktig, det kan sprätta ut nån fjäder
Småbrukaren skrev:
Jag har funderat på att byta den mot en ny "vedklyvsventil", en sån där med två hastigheter. Kan det vara en lösning i den delen?
T på manöverventilen går till oljefiltret utanpå tanken (bifogar bild). Om den sedan är kopplad till elventilen under locket vet jag inte.
Cylinder 12 cm, kolvstång 7 cm, får jag det till.
Michael Meier skrev:Om du under locket kopplar förbi ventilen (som du inte använder) så är du i stort sett färdig..
Det är min lösning, om du inte kommer att få användning av ventilen senare heller?! den där behöver du inte mecka med- du ska ju fokusera på att klyva ved .
akkamaan skrev:jag vill ändå att vidiagnostiserar din nuvarande manöverventil innan vi drar den slutsatsen. Det skulle ju kunna vara nåt annat fel som vi förbisett
akkamaan skrev: Skruva bort huset med tryckpinnen (de 4 insex skruvarna) så att du kommer åt andra ändan av tryckpinnen. Spraya med rostlösand olja typ 5.56 och "gymnastisera mera" till den inte haka upp sig. Samma sak med den hydrauliska ventilsliden.
bonnen513 skrev:Har du kört klyven med traktor förut eller är den ny för dig?
Isåfall vad för traktor?
Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att det är dina snabbkopplingar på retursidan som ställer till problem vid neutralläge och returrörelse då flödet vid dessa tillfällen blir högre än när kolven går ut. Det brukar vara ganska lätt att konstatera genom att titta och känna på slangen, blir den styv som en rallarpitt så är det nåt lurt
bonnen513 skrev:Jo skruvsnabbkopplingsadaptrarna talar väl för en VBM och då bör ju manöverventilen vara opencenter.
Hydraulikljudet som du hörde, kom det från manöverventilen eller aggregatet?
akkamaan skrev:Skruva bort huset med tryckpinnen (de 4 insex skruvarna) så att du kommer åt andra ändan av tryckpinnen. Spraya med rostlösand olja typ 5.56 och "gymnastisera mera" till den inte haka upp sig. Samma sak med den hydrauliska ventilsliden.
bonnen513 skrev:Jag skulle faktiskt kunna tänka mig att det är dina snabbkopplingar på retursidan som ställer till problem vid neutralläge och returrörelse då flödet vid dessa tillfällen blir högre än när kolven går ut.
Återgå till [Allmänt] Hydraulik
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster