Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Problem med hydrauliken SL-350

103 inlägg • Sida 7 av 7
Diskutera hydraulik i allmänhet här

akkamaan

#91 » 18:30:25, 21-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

DLF skrev:Hehe, nästan som på TV :) Jag hade faktiskt funderat på det men landat i att jag hoppar över det. Sen såg jag din kommentar då tog jag upp tanken. Virvlar vill man ju inte ha!

Så klart vill vi inte ha virvlar och turbulens i tanken, men en viktig anledning att ha skiljavägg i tanken är att retur kommer upptill på ena sidan och "sug nedtill på den andra sidan skiljeväggen. Skiljeväggen skall ha öppningar nere vid botten. Med skiljeväggen får nu olja tid att "vila", avluftas, och kylas på retursidan innan den går till baka till sugsidan. För ett rundpumpnings system bör vilotiden teoretiskt vara ca 1 minut. Om pumplödet är 50 L/min så bör tanken kunna hålla minst 50 liter olja om det är kontinuerlig användning av systemet dvs så länge pumpen är igång. Konstanttrycksystem med tyckkompenserad variable pump lever efter andra regler och rekommendationer vad gäller tankstorlek
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare



Michael Meier

#92 » 19:48:52, 21-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolvtätningarna är inte efter dagens utformning, det är alltid dags för kolvtätningsbyte med tanke på vilken sörja maskinerna får gå med.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

DLF (trådstartaren)

#93 » 21:36:50, 22-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är vi på gång med det här, gjorde väl det enkla ikväll. Att få loss ena cylindern från maskinen. Lossade sedan ett stort gängat "lock" i kolvändan. Ser inga andra låsningar så jag gissar att den stora mässingsklumpen ska hänga med ut om man kör "glidhammare" med kolvstången. Kanske? Andra förslag mottages tacksamt så länge det inte handlar om att städa innan jag skruvar mer! :vissla:

Kolvstången har sett bättre dagar men har inga vassa kanter utåt iallafall.

Bild

Bild

1 person gillar det här inlägget.
DLF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:13, 26-08-2018
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DL med Ford 2712E motor

Michael Meier

#94 » 06:23:12, 23-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vara lättare å göra det där om ena sidan sitter i något tungt.

Småsaker som arbetsbänk brukar flytta på sei när man drar, du kan göra pendel av hela cylindern, hänga den i taket och binda fast kolvstången i något.

Pinnen hos en glidhsmmare kan lika gärna vara ett rep eller liknande..
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

DLF (trådstartaren)

#95 » 19:14:25, 23-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipset, ska se hur det går. Det verkar ju ha varit isär någon gång utifrån märken, etc. Förhoppningsvis gör det att saker inte sitter maximalt jävligt :thummar:
DLF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:13, 26-08-2018
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DL med Ford 2712E motor

DLF (trådstartaren)

#96 » 20:39:19, 24-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick isär kolven och det var inte så konstigt att den inte byggde tryck, hittade inte mycket till tätning. Bilden med pappret är vad jag hittade, något väldigt sprött och som inte alls ser ut att ha passat med spåren i kolven, mycket smalare än 14mm.

Mätte upp det två spåren till 80mm i diameter i "botten" och 14mm breda. Mässingsklumpen som satt i ändan av röret är 90mm i diameter.

På den positiva sidan är att "röret" såg friskt ut invändigt, ingen rost eller skador vad jag kan se.

Då är frågan vilka tätningar som är lämpliga, det var ju inte mycket att mäta på det som satt :uupps: men jag gissar något som har ID80, YD90(+?) och är 14 bred. Kan man komma undan med en smalare tro om det är svårt att hitta just 14?

Bild
Bild
Bild

2 personer gillar det här inlägget.
DLF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:13, 26-08-2018
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DL med Ford 2712E motor

akkamaan

#97 » 21:14:32, 24-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

DLF skrev:Såhär tänker jag då, om det ska gå ihop borde det vara minst två tätningar som är väck. Minst en tätning i varje cylinderpar eftersom värdet är samma oavsett funktion som körs. Kan det resonemanget stämma?

Eftersom cylindrarna till lyften är parallell kopplade så räcker det med att den ena cylindern har dåliga tätningar
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

DLF (trådstartaren)

#98 » 07:36:53, 25-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack akkamaan för fördjupande kunskaper. Jag är som sagt i stort helt novis på att skriva hydraulik så det finns mycket att lära:)

Jag har inte varvat internet ännu men hittade iallafall den här tätningen som jag tänker kan vara en möjligt kandidat:
https://www.kullagret.com/product/un-80 ... t-pu-kopia

Den håller 80x90x12 men specar att spåret ska vara 13 (-0+0,2). Close enough i verkligheten på en lågtrycksapplikation? :vissla:
DLF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:13, 26-08-2018
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DL med Ford 2712E motor

Michael Meier

#99 » 06:57:21, 26-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

I värsta fall får du göra om det..

Har du nå mått på cylinder röret?

80 X 90 X 13 finns det serietillverkade, så det är inget problem,

Stämmer 14mm? Du mäter med rätt verktyg? då blir 13mm duglig,
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

DLF (trådstartaren)

#100 » 12:39:08, 26-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hehe, ja men helst gör jag det bra nog första gången, är som grisigt göra det där :razz:

Jag har inte mätt cylinderröret invändigt utan valde att mäta utvändigt på "ändpluggen" som satt ordentligt tight i cylinderröret. Tycker det brukar vara lättare att få korrekta utvändiga mått, blev då 90mm. Men kan såklart mäta invändigt också och se så det verkar stämma:)

14mm mätt med vanligt skjutmått, "invändigklackarna". Kan säkert diffar nån hundradel men det var inte med tumstocken iallafall:)

Var hittar du 80x90x13 om jag får fråga? Lät ju som en bra storlek!

Tack för svar!
DLF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:13, 26-08-2018
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DL med Ford 2712E motor

Michael Meier

#101 » 22:17:53, 26-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

SKF bland annat.. vilket betyder många möjliga försäljningsställen, var brukar du handla dyligt, momentum eller slangpressarbod som helst kan väl greppa sådana tätningar med någon veckas förvarning.


Bild


Bild

Lågtryck/undertryck, om de finns problem med att kretsen inte återfyller tillräckligt, (lasten sänker kolven utan tillräckligt återfyllning av olja) typ en gammal baklastares lyftkolvar.(Pre-loaded U-cup) dvs, förspänd U-manschett.
dock med tanke på kolvstången är det inte så viktigt med utvecklade/invecklade tätningar.


Bild

Mätning..


Bild
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

DLF (trådstartaren)

#102 » 21:36:40, 27-04-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar tackar! :buga: Momentum har jag i närheten, även lite slangfirmor. Ja, en tätning av "standard-modell" tänker jag borde räcka. Den lär ju vara bättre än vad som satt där för 60+ år sedan när den rullade ut från fabrik. Eller svamlar jag nu igen.
DLF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:13, 26-08-2018
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DL med Ford 2712E motor

DLF (trådstartaren)

#103 » 22:19:07, 01-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andra sidan bjöd på denna överraskning, någon har svetslagat fast tappen!

Bild

Så det blev demontering av kolv/kolvstång på plats. Gick ändå helt ok. Inuti fanns en delvis intakt tätning, även den ser mycket för smal ut jämfört spåret.

Bild

Jobbar på att få fram tätningar så fortsättning följer!

2 personer gillar det här inlägget.
DLF
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:08:13, 26-08-2018
Ort: Umeå
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 4DL med Ford 2712E motor


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se