Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Hydraulaggregat med solenoid

197 inlägg • Sida 10 av 14
Diskutera hydraulik i allmänhet här

Småbrukaren (trådstartaren)

#136 » 20:23:38, 02-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev: När den externa tryckbegränsningsventilen öppnar, strömmar oljan till tank, och den blir ett tryckfall över dysan längst upp i regulatorn.
Detta tryckfall gör att trycket på höger sida blir väldigt lågt, och sliden kan tryckas åt höger, och pumpen tryckkompenserar.
OBS detta gäller om ts har en remote-regulator, vilket det ser ut att vara.


Hoppas att jag inte snurrar till det nu, men handlar "extern tryckbegränsningsventil" och "remote-regulator" om manöverventilen på klyven?

Det är en sån här jag har köpt, men inte monterat än, men det har du säkert bättre koll på än jag:
https://www.olssonparts.com/se/sv/produ ... klyv/67792
Småbrukaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:10:45, 19-08-2019
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 802



AN

#137 » 21:17:29, 02-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

"remote-regulatorn" har en extern tryckbegränsningsventil kopplad till sej, så att man kan ändra maxtrycket på pumpen. Trycket då pumpen vinklar ned.
Nu kommer du ju att köra med en ventil med öppet centrum, och det är väl kanske inte så vanligt när man har en variabel pump.
Men det kanske funkar om du blindar bort det tunna röret. Men nu är jag ute på lite djupt vatten, hur den faktiskt kommer att uppföra sej.
Har du inte röret pluggat bör den ju börja tryckkompensera vid ganska lågt tryck.
Jac, Akkamaan, TD eller bonnen kan nog vägleda dej vidare, så jag inte gör någon tankevurpa här. Det är väl inte 100% klarlagt vad du har för regulator på pumpen heller, då koden säger tryckkompenserad. Men röret tyder ju på nåt special. De kompensatorer jag sett med tillkopplat rör eller slang, är remote, Load sense, och effektreglerad.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

akkamaan

#138 » 23:55:07, 02-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Småbrukaren skrev:Jag gör mitt bästa för att hänga med. Om jag tolkar er rätt (haha!) gör alltså det tunna röret att olja från pumpen går tillbaka till tanken, vilket gör att trycket i vedklyven minskar rejält. Tidigare har elventilen kunnat "plugga" det röret, vilket har ökat trycket i vedklyven. Med elventilen borta är röret öppet mellan pump och tank hela tiden, så det går inte att få till så mycket tryck till vedklyven.

Att plugga röret räcker inte. Det måste även trycksättas såmatt pumpen kan växla från lågtryck till högtryck. Därför måste den klena ledningen från tryckkompensatorn anslutas tull pumpens tryckledning.
Fjädern in tryckkompensatorns fjäderkammare bestämmer pumpens lågtryck. Om vi sedan trycksätter fjäderkammaren via den klena ledningen så kommer pumpen inte att avlastas förrän pumptrycket nått avskärningspunkten som är satt med den nu borttagna tryckbegränsningsventilen.

Sen måste den klena ledningen dräneras när vi vill ha pumpen i stand-by läge
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

AN

#139 » 00:26:45, 03-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om han pluggar röret blir kompensatorn trycksatt, så röret är inte det som trycksaker kompensatorn. Röret ansluts till extern tryckbegränsningsventil, inte till pumpen tryckledning. Iaf har set varit så på de remote-kompensatorer jag grejat med.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

akkamaan

#140 » 05:08:25, 03-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enkelt att kolla hur det förhåller sig
1. Mät pumptrycket opluggat, dvs kompensatorhuset dränerat och trycklöst
2. Mät pumptrycket med den tunna ledningen pluggad med en extra tryckmätare.
3.Mät pumptrycket med den tunna ledningen ansluten med en T-anslutning till pumpens tryckledning
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Turbodiesel

#141 » 06:25:17, 03-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att du troligen mäter på en fast pump, i scenario 2 & 3. Alltså helt oskyddad mot höga trycknivåer.

Pumpen har (som det ser ut) en fjärrstyrd C(M)G kompensator.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

akkamaan

#142 » 06:46:37, 03-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var därför jag i min illustration i inlägg #126 hade denna "tunna ledning" insluten till en signaltrycksbegränsare somtidigt som den var ansluten till pumpens tryckledning eller arbetsporten
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

AN

#143 » 06:55:41, 03-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den tunna ska troligen bara vara ansluten till till en tryckbegränsare, inte till tryckledning eller arbetsport.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

akkamaan

#144 » 07:18:42, 03-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varifrån blir "den tunna" trycksatt om den måste vara ansluten till en tryckbegränsare?
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

bonnen513

#145 » 07:25:24, 03-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Småbrukaren skrev:
bonnen513 skrev:Småbrukarn, du kan förbereda klyven utan problem.

Men vänta med att sätta ihop pumpen tills vi fått reda på hur man gör med klena röret. *Jag saknar erfarenhet av såna pumpar men allt talar för att det ska pluggas

Edit vid närmare eftertanke,plugga röret och börja klyv



"Plugga röret och börja klyv" är precis vad jag vill höra! :grin:


Kanske att du ska justera ner överströmningsventilen på din nya ventil.
Den står ju på 150 bar vid leverans och det kan ju vara så att din pump bara håller för 100 bar

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

AN

#146 » 09:02:57, 03-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Varifrån blir "den tunna" trycksatt om den måste vara ansluten till en tryckbegränsare?


Innan den externa tryckbegränsaren öppnar är det samma tryck på höger och vänster sida om sliden, punkt 1 och punkt 2.
Högersidan blir starare då den har en fjäder. Vi atar att fjädern är en 20 bars fjäder. Har vi 100 bar i tryckledningen har vi 120 bar som vill skjuta sliden åt vänster. Pumpen är fullt utvinklad och har fullt flöde.
När den externa tryckberänsaren öppnar, vid låt oss säga 120 bar, börjar oljan flöda över dysan, detta ger ett tryckfall över dysan. Nu sjunker trycket "mot noll" på höger sida sliden, samtidigt som trycket är 120 bar på vänstersidan. Då har vi 120 bar som vill skjuta sliden åt höger, och bara 20 bar (fjädern) som vill sjuta den åt vänster. Sliden går då åt höger, och trycksätter ställkolven så att pumpen vinklar ned.

Bild


Adderar man sedan en riktningsventil, så kan man växla mellan 20 bar (fjäderinställningen), när riktningsventilen är öppen mot tank. och 120 bar när den är stängd och den externa tryckbegränsningsventilen får bestämma.

Bild


Dysan brukar vara en borrning genom sliden.
En del Denson pumpar använder samma regulator till remote och Load-sense. Ska du använda den som load-sense, stoppar man in en pinne i borrningen, så att dys-funktionen sätts ur spel. Då ansluts den tunna ledningen till "lastsidan" av riktningsventilen, ist för att man ansluter en tryckbegränsare. Då kommer den att hålla ett fast delta-P över riktningsventilen.

3 personer gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Småbrukaren (trådstartaren)

#147 » 15:15:47, 03-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Sen måste den klena ledningen dräneras när vi vill ha pumpen i stand-by läge


Behöver pumpen alls kunna gå till stand by-läge om eventuellt övertryck i systemet dräneras bort av manöverventilen på vedklyven?
Småbrukaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:10:45, 19-08-2019
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 802

bonnen513

#148 » 16:02:18, 03-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej.
Det är bara lite intern utbildning för oss som skriver och läser här. Det är inte ofta pumptypen dyker upp här.

Så plugga ledningen så ger den max.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Småbrukaren (trådstartaren)

#149 » 16:19:41, 03-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Nej.
Det är bara lite intern utbildning för oss som skriver och läser här. Det är inte ofta pumptypen dyker upp här.

Så plugga ledningen så ger den max.


Tack! Det var klargörande på flera sätt.

När elventilen fortfarande var mekaniskt monterad, men inte elektriskt inkopplad, och jag tryckte in nödpinnen - hade det samma effekt som att plugga ledningen? Om svaret är ja börjar jag eventuellt fatta hur saker hänger ihop här...
Småbrukaren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:10:45, 19-08-2019
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 802

bonnen513

#150 » 16:46:51, 03-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja
Vissa av våra råd och teorier som kom i början kanske rör till det lite då vi trodde elventilen var kopplad på den stora tryckledningen från pumpen. Men nu vet vi ju att det var på signalledningen som styr hur mycket pumpen ska pumpa

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se