Det finns många sätt. En möjlighet är ju att låta pumpen gå för fullt och sätta dit en tryckregulator (bypassventil) som shuntar tillbaks överskottsolja till tank och reglerar på konstant
tryck. Alltså samma lösning som i t ex alla gamla villaoljebrännare, insprutningssystem på bensinbilar, matartrycksregleringen på dieselmotorer före commonrailtiden mm.
Men eftersom ABS-pumpar inte direkt är gjorda för kontinuerlig drift och kan väntas ha rätt begränsad livslängd om de får gå för fullt (framför allt är det väl lager, kol och kollektor i elmotorn som kommer att gå åt), så kanske en bättre lösning vore att ordna strömbegränsning på matningen till pumpen så man får tryckreglering den vägen. Rimligtvis är strömförbrukningen i stort sett proportionell mot trycket när det är en permanentmagnetmotor som
driver en deplacementpump.
Hade pump och motor inte varit lika integrerade med varandra som i detta fall, så hade man också kunnat tänka sig en slirkoppling mellan motor och pump för att begränsa trycket.
Tänk på att det inte alls är självklart att en pump som är avsedd att gå med bromsvätska, tål andra slags oljor (t ex mineraloljor eller vegetabiliska oljor) i längden.
Vilken slags
olja ska den pumpa? Och vad är det frågan om för önskat tryck och
flöde?