Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Hydraulik

EW230b som bara svänger tornet vänster

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik på Åkerman-maskiner här

Markborg (trådstartaren)

#1 » 08:30:04, 05-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej alla glada,

Fick problem med min EW 230b från 95 som bara svänger tornet åt ett håll. Finns det tips på hur jag kan felsöka själv samt tips på någon som kan skruva Åkerman (maskin står i Norra Stockholm). Fel kommer självklart när jag behöver maskinen som mest.

Beskrivning av fel

Maskinen reagerar bara på spakutslag för att svänga torn vänster, vid rörelse för sväng höger så händer inget. Maskinen vill gärna svängar höger och jag måste bromsa upp sväng/stanna sväng med motrörelse, räcker inte riktigt att släppa spak i neutral.

Fel kom plötsligt vid start av maskin som stått stilla i 4-5 dagar så ej under arbete. Symtom fanns när jag startade upp maskin. Alla andra funktioner fungerar fint så det är bara sväng höger som slutat fungera. Jag kan lägga i och ur svängbromsen utan problem (elektronisk). Aktiverar jag fotpedal för kraft till extrautrustning (rototilt) så svänger faskinen fortare.

Jag har elspakar i maskin som är eftermonterade efter leverans 1995 men original sedan dess. Har börjat med att komma el från spakar för att se om något fel här men inte kunna hitta något. Skall dock försöka mäta lite i spaken så inte fel där.

Jag har haft maskin i ca 7 år och aldrig haft liknande problem, rätt få problem tills nu men så frustrerande när de kommer. Det enda som hänt är att ändlägesbroms aktiverats och fryst maskin.

Hur skulle ni gå tillväga för att felsöka?

Tips på någon som kan skruva Åkerman (maskin står i Norra Stockholm)

Tack på förhand, Johan
Markborg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:22:18, 02-12-2013
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman 230B
Scania P94 kranbil



Anton

#2 » 12:13:11, 05-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är frisväng söm du beskriver så är det ett hydrauliskt problem. Det finns backventiler i svängblocket för h. och v. Sväng. Dom sitter bakom stora pluggar i blocket.
Dessuton kan du inte mäta elspakarnas signal för det är ett pulsad signal som man måste ha specialinstrument till.
Jag bor i småland , tyvärr kan jag inte hjälpa till.
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Markborg (trådstartaren)

#3 » 14:33:42, 07-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för snabbt svar Anton

Konstigt fel detta. Jag lät maskinen vila i 48h, skruvade isär och kollande på el till mina elspakar, kollade hydraulik om något läckte eller såg konstigt ut men skruvade inget. Döm min förvåning när jag startade upp maskinen på tup 1000 varv och jag kände att den ville svänga lite höger när jag aktiverade spak. körde lite sakta initialt och den svängde som den skall. Körde sedan i 1,5h med att flytta sprängsten och maksinen fungerade som tidgare. Den är inte snabb eller stark i svängen men fungerar som den alltid gjort för mig.

Nu håller jag tummarna att fel inte kommer tillbaka och att det bara var något temporärt (sällan man har sådan tur men man kan ju alltid hoppas) :driver:

2 personer gillar det här inlägget.
Markborg
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:22:18, 02-12-2013
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman 230B
Scania P94 kranbil


Återgå till [Åkerman] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se