Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexÅkermans[Åkerman] Hydraulik

Ryckig hydraulik H 10BHD -91

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik på Åkerman-maskiner här

karl-göran

13:54:32, 11-05-2023

Hej!

När jag kör ut stickan börjar går den ryckigt och vaggar hela maskin så eskalerar det tills man släpper spaken, tror det börjar när den är lodrät och inte faller av egen tyngd.
När jag drar in stickan så stannar den upp 1-2sek 2m från maskin sedan går den i ändläge med full fart.

Jag kan bara växla mellan eco och cap, var inte alla utrustade med hld eller är det bort kopplat?

Mvh.
Karl-Göran
Alingsås
Mvh
Karl-Göran



Anton

14:49:15, 11-05-2023

Du bör kolla alla återfyllnadsventiler i bomlimpan. Kanske är en fjäder sönder på skaftsidan.
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler

1 person gillar det här inlägget.

Martin.Eriksson

14:57:03, 11-05-2023

H10 hade väl inte ens eco å cap utan hög å låg som alla åkerman innan de blev ec modeller. Hld är desamma som låg då

Skickat från min SM-A035G via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

akkamaan

17:06:01, 11-05-2023

karl-göran skrev:Hej!

När jag kör ut stickan börjar går den ryckigt och vaggar hela maskin så eskalerar det tills man släpper spaken, tror det börjar när den är lodrät och inte faller av egen tyngd.
När jag drar in stickan så stannar den upp 1-2sek 2m från maskin sedan går den i ändläge med full fart.

Du har luft i i cylindern. När du kör sticka ut så komprimeras luftkudden tills tillräckligt tryck uppnåtts då knuffar luftkudden fram bommen en bit. sedan upprepas detta hela tiden. Som Anton påpekade så har inte återfyllnadsfunktionen fungerat. När stickan körs från helt utsträckt position till vertikal position så kommer kraften för den inåtgående rörelsen att komma från tyngden och gravitationen. Om inte det är tillräckligt varvtal på pumpen så kommer den inte att hinna med att fylla plussidan på cylindern och då måste atmosfärstrycket i tanken trycka in resterande oljemängd. Om denna sänkrörelse tillåts gå väldigt fort typ nästan fritt fall så hinner inte atmosfärstrycket heller med att återfylla.
Då finns det bara två alternativ kvar.
1. Att det skapas ett vacuumutrymme i cylinderns pluskammare.
2. att det trycks in luft (rent otekniskt säger man "sugs in luft") någonstans i plus-kretsen.


Ser nu att det på bl a H9 och H11 sitter en strypbackventil på stick-cylinderns minussida som då är tänkta att förebygga "fritt fall" inåt. Antar att H10 har samma lösning.
Så då det kan också vara så att det är luft på cyliderns minussida som orsakar "knuffningen". Efter som kolvstången oftast pekar lite uppåt så kommer luften på minussidan alltid att bli kvar inne i minuskammaren. Luften måste pressas ut med max hydraultryck genom kolvstångstätningen, naturligtvis då med bommen (läs kolvstången) pekande uppåt. Med bommen (läs kolvstången) pekande neråt så kommer luften att pressas över till plyssidan genom kolvtätningen.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

karl-göran

00:31:46, 14-05-2023

Martin.Eriksson skrev:H10 hade väl inte ens eco å cap utan hög å låg som alla åkerman innan de blev ec modeller. Hld är desamma som låg då

Skickat från min SM-A035G via Tapatalk


Så kan det vara kontrollpanelen är ju samma på H serien med NC som tidiga EC så därför finns lampor för hdl, eco (låg) och cap, (hög) eller tvärsom beroende om man tänker larvning eller grävning.
Mvh
Karl-Göran