Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexÅkermans[Åkerman] Hydraulik

Hydrauloljelampan lyser Åkerman H7MB

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hydraulik på Åkerman-maskiner här

nickehult (trådstartaren)

#1 » 22:49:18, 01-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Pappa har (jag lånar och gräver) en Åkerman H7MB -85. Fyllde på ca 25 liter hydraulolja (Hydraul SHS 46 efter rekommendation av Swecon) i kväll och började sen gräva. Gjorde enligt instruktionsboken när jag fyllde på. Finns inga streck men det var lite under halva i röret när jag började fylla på. Nu är det lite över halva. Efter en stund så tändes hydrauloljelampan och den stora röda fyrkantiga lampan blinkade. Tempen låg på ca 30 grader enligt mätaren. Låter inte annorlunda mot vad det har gjort tidigare. Tänkte stänga av den och ställde maskinen tillrätta där det var lite planare, då slutade den att lysa (och blinka). Fortsatte då men det gick inte särskilt länge innan den tändes igen. Stängde av, gick runt och kollade noga efter läckor men det syntes inga och nivån var detsamma i röret. Startade efter en stund och samma sak igen. Backade tillbaka igen och lagom när jag hade vinklat upp skopan, ut med stickan och skulle fälla ner bommen så slocknade lampan igen.
Jag vet att det gjordes en stor service på den för 10-15 år sedan då alla oljor och filter byttes i samband med köpet. Sen har jag noll koll men tror inte att det är gjort särskilt mycket med den. Har inte koll på hur mycket den gått heller efter det. Läste att hydrauloljetanken ska dräneras 1 gång i veckan. Tror inte att någon gjort det sen köpet. Funderade på om jag skulle våga ge mig på det. Rädd för att dräneringenn inte fungerar som det ska och börjar läcka i värsta fall.
Enligt instruktionsboken så ska man kolla och vid behov fylla på hydraulolja om lampan börjar lysa men det har jag ju redan gjort. Har kört med den 12-15 timmar sista 2 veckorna utan problem.
Är det någon som har en aning om vad det kan vara för fel eller något tips på vad jag kan göra för att bli av med det?

//Niklas
nickehult
1 inlägg
 
Blev medlem: 19:32:06, 08-07-2023
Ort: Linköping
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB



Anton

#2 » 17:27:12, 04-08-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fyll på lite mer olja. Ca. 10cm under tanklocket
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige


Återgå till [Åkerman] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se