Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Svetsning i fält, med vad?

126 inlägg • Sida 9 av 9
Diskutera svetsning här

ianews

#121 » 16:50:06, 01-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

3.25 basiska elektroder är super användbara även på grova konstruktioner som tex grävskopor. De kräver ca 120 A och de flesta MMA-aggregat klarar 120A på 100% intermittens. Alltså du borde kunna köra hur länge som helst. Jag ser inte vitsen med grövre elektroder eftersom HAZ blir onödigt stor, speciellt med dagens höghållfast stål. 2,5 i roten, 3,25 fyllnadssträngar i X-fog, V-fog. Ibland krävs svetsdatablad att man kör med minus pol i roten, kolla noga. Ingen större skillnad i utförande, men värmen fördelas med mera värme till arbetsstycket så du får en rot som flyter ut bättre.
IanM

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ianews
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:02:19, 12-09-2013
Ort: Bollnäs
Blogg: Visa blogg (1)
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Gammal JCB traktorgrävare från '86(?). TIG, MMA och MIG/MAG, Blomqvist svarv.



ollenorell

#122 » 20:22:44, 02-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp, det är precis så jag kör idag. 2,5mm rotsträng och 3,2mm elektrod efter det. V eller X-fog för ökat inbränningsdjup.

Ja precis, grövre elektroder går ju med högre svetsström och ger större värme påverkad zon. Så man kanske skall hålla sig till 3,2mm... Åtminstone till skopskär och sådant som är härdat.
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

Simnil

#123 » 07:45:52, 03-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det nu pratas skopskär. Detta har säkert många koll på men jag drar väl ändå harangen SSAB-teknikern drog för oss.
Slitstål typ Hardox ska egentligen inte svetsas utan förvärmning. Bevisligen funkar det att svetsas i rumstemperatur, vi gör det varje dag på jobbet, men ute i fält där det kan vara kallt ska man tänka på det. Så förvärm om det är kallt!
Sen kan man även ta till det gamla husmorstricket att svetsa rotsträngen med rostfritt tillsatsmaterial, detta hjälper också mot de sprickbildning som kan uppstå när man svetsar i slitstål, och särskilt om de tär kallt. (även detta från tidigare nämnda SSAB-tekniker)

1 person gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021

ollenorell

#124 » 09:17:26, 03-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp det där tål att upprepas.
Ssab har ju datablad som säger det du skrev.
Förvärmning över en viss dimension, kommer inte ihåg om det var 20-25-30mm någonting. Men de utgår ju från en torr verkstadshall, tempererad.
Så jag som håller till utomhus förvärmer alltid.
Det kan ju ligga fukt under en tandhållare som man punktat dit tidigare, svårt att se.
Jag värmer med gasol, men det är nog inte så smart då restprodukten till stor del blir vatten.
Så först blir stålet blött, sedan när man kommer upp i brännhet yttemperatur så dunstar ju såklart all fukt.

Bättre hade varit skärstället. Vet inte vad restprodukten blir där, men verkar inte vara vatten åtminstone. Kanske co2?
Men acetylen och syrgas blir för dyrt på hobbynivå med 5-10L flaskor. Det svalnar så fort utomhus, så värmer man igen och igen...

Rostfri tillsats har jag skaffat av den anledningen du nämner!
Träffar man gamla svetsgubbar som svetsade på 70-talet när det var svårsvetsade manganstål med mera så brukar de prata om 307 och 309 (Ansi) för artskilda stål.

Jag har båda dessa. Tänkte använda om jag får problem, eller som buffertlager på några ställen där man får nötning.
Har hårdpåläggningselektroder också!
ollenorell
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 05:42:07, 14-02-2014
Ort: Östergötland
Sverige
Maskin: Hymas 474

torbjorn_forsman

#125 » 09:42:38, 03-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir ju både vatten och koldioxid som restprodukt från förbränningen, vare sig man värmer med gasol eller acetylen. Dock förhållandevis mindre vatten och mer koldioxid från acetylen, förhållandet beror ju på förhållandet mellan mängden väte och kol i bränslet.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Simnil

#126 » 09:49:34, 03-05-2024
  • Överför markerat ord till lexikonet

ollenorell skrev:Förvärmning över en viss dimension, kommer inte ihåg om det var 20-25-30mm någonting. Men de utgår ju från en torr verkstadshall, tempererad.
Så jag som håller till utomhus förvärmer alltid.


När det börjar handla om Hardox 500 ska det egentligen värmas även inomhus även om det är kring/under 20mm. Men 20mm 500 svetsar vi regelbundet utan förvärmning, däremot har vi försökt lägga punktning och annan svetsning i sån ordning att grejerna "förvärmer sig självt".

Men det är väl med detta som med allt annat. Producenterna har tagit till både hängslen och livrem för att undvika reklamationsanspråk. Bland annat när det rör bockradier brukar jag säga att om vi skulle hålla oss till plåtproducenternas rekommenderade minsta bockradier skulle vi fortfarande bo i grottor och vara glada över blixtnedslag för att vi slapp göra upp eld med flinta den dagen :grin:

1 person gillar det här inlägget.
Simnil
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:12, 12-10-2015
Ort: Norra Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Autodesk Inventor Pro 2021


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se