Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Fylla Argon i gammal tub som innehållit Nitrogen?

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

Tottoman (trådstartaren)

#1 » 13:05:04, 17-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har hittat en gammal 10-liters tub som innehållit Nitrogen. Skulle det fungera att fylla denna med Argon, från en större hyrtub? Anslutningen på ventilen är samma, så det fungerar att koppla ihop flaskorna rent fysiskt. Frågan är om det kan vara en dum idé av någon annan anledning?
Tottoman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:04:52, 02-01-2012
Ort: Älvdalen



LeifAndersson

#2 » 13:37:44, 17-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är alltid en dum idé att mixtra med tryckbehållare. Ska man pyssla med sådant ska man ha en jädrans koll på fylltryck och tubernas kondition.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Tottoman (trådstartaren)

#3 » 13:44:50, 17-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, givetvis. Har fyllt flaskor på egen hand de senaste tio åren, så lite koll tror jag att jag har. Dock har det varit Mison, argon och liknande, i flaskor avsedda just för dessa gaser. Jag funderade väl mest på om det kunde bli någon mindre trevlig reaktion om man pyser i argon i en flaska avsedd för nitrogen. Flaskan är i fint, visuellt skick och har alltid förvarats inomhus. Jag kan givetvis inte veta exakt vilket skick det är på den ändå, men lite får man ju gambla här i livet. ;)
Tottoman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:04:52, 02-01-2012
Ort: Älvdalen

PerJohansson

#4 » 13:47:32, 17-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Argon reagerar inte med nånting , så på det viset är det lugnt. Sen om det är en bra idé vet jag inte riktigt...
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Jars

#5 » 19:35:54, 17-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tottoman skrev:Har hittat en gammal 10-liters tub som innehållit Nitrogen. Skulle det fungera att fylla denna med Argon, från en större hyrtub? Anslutningen på ventilen är samma, så det fungerar att koppla ihop flaskorna rent fysiskt. Frågan är om det kan vara en dum idé av någon annan anledning?

Det där måste väll var nå tok för Nitrogen ansl. är ju västergängad således inte alls samma som på Argon.
Men annas finns väll inga hinder att har Argon där men kolla noga tyben du hitta, jag skulle nöja med 100 bar på fullningen!
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

Tottoman (trådstartaren)

#6 » 19:42:42, 17-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, jag vet då inte. Tuben är märkt "AGA Nitrogen" och det är precis samma gänga, har t o m testat att skruva dit en reduceringsventil, vilket gick utmärkt.

Kollade på en modern Nitrogenflaska från Air Liquide idag också, samma anslutning även på den...



Jars skrev: Det där måste väll var nå tok för Nitrogen ansl. är ju västergängad således inte alls samma som på Argon.
Men annas finns väll inga hinder att har Argon där men kolla noga tyben du hitta, jag skulle nöja med 100 bar på fullningen!
Tottoman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:04:52, 02-01-2012
Ort: Älvdalen

dimorep

#7 » 20:07:48, 17-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är samma gänga på Nitrogen, Ar. och blandgasflaskor (typ Mison).
http://www.gasiq.se/elga_hogtrycksregulator?prod=726

Info om de flesta ansl. till svetsgastuber:
http://www.svetsochtillbehor.se/produkt ... stning.pdf
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

MickeR

#8 » 22:30:01, 17-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle dubbelkolla vilka tryck flaskan är stämplad för innan jag skulle fylla (så flaskan är gjord för de tryck som avses dvs 200bar arbetstryck och 300bar provtryckning).
Vet du nått om flaskans ursprung (så det inte är en utdömd flaska)?
Sen ska man allmänt försöka hålla sig borta från att fylla annan gas än flaskan är stämplad för, speciellt utbytesflaskor!
Man vet aldrig vad nästa brukare använder flaskan till och det kan därför ställa till problem om det finns spår av fel gas i flaskan.

Exempelvis Helium och Syrgas används av dykare för att andas under högt partialtryck och där spår av vissa gaser skulle kunna få mycket tråkiga konsekvenser. Notera detta gäller även om du tömmer flaskan då det som finns kvar i en "tom" flaska kan vara tillräckligt.

Sen återigen bara en allmän varning om att nyttja sunt förnuft, ha tillräcklig kunskap och rätt utrustning när man arbetar med gaser under högt tryck!

//Micke
MickeR
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:29, 31-01-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin:
JCB 410
Hanix H36B

taxidriver

#9 » 09:10:27, 20-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det en 10 liters aluminium tub? I sådana fall kan den gå att byta in mot en 10liters minitop flaska hos air liquide. Jag har för mig att jag fick lägga ca 1000kr emellan när jag gjorde det med min tub
Användarvisningsbild
taxidriver
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:01, 24-12-2011
Ort: uddevalla
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 35/36

Tottoman (trådstartaren)

#10 » 14:37:42, 21-09-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Struntar i denna tuben, det visade sig att den bara var godkänd för 150 bar. Har fått tag på en nyare nu...

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
Tottoman
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:04:52, 02-01-2012
Ort: Älvdalen


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se