Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Fästa varmhållfasta slitplåtar.

1 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

PerJohansson (trådstartaren)

#1 » 08:27:10, 10-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska in i en panna och svetsa lite i eftermiddag. Det som ska göras är att lägga på slitplåtar på ett roster. Plåtarna är i någon varmhållfast kvalitet, förmodligen austenitiskt, och ska svetsas mot stål.
Det jag funderar över är hur mycket jag ska svetsa. Så lite som möjligt är ju en tumregel, men värmen vill gärna göra att kanten böjer upp sig lite där det inte är svetsat. Det är ju ingen belastning på materialet mer än värmen. Den enda mekaniska påverkan är att flisen i pannan glider ner över plåtarna.
Jag skulle gärna svetsa runt om hela plåten, kanske med nån liten öppning i nederkant för att inte få övertryck under plåten.

Vad tror ni? :)
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55




Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se