Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Börja svetsa

72 inlägg • Sida 5 av 5
Diskutera svetsning här

bangt

#61 » 17:00:22, 20-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

och jag som tycker att rostfritt är bland det enklaste att svetsa med pinne :uupps:

1 person gillar det här inlägget.
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008



Thelemorf

#62 » 17:03:56, 20-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Absolut inte någon form av kritik mot någon, men det är ju väldigt stor skillnad på att sammanfoga plåt med en svets och att svetsa något som har hållfasthetskrav.

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

MaChrill

#63 » 23:37:09, 04-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska du börja svetsa utan erfarenhet, utan hjälp, börja inte med pinne , börja ned MIG......
Annars får du bli tjenis med någon gammal panshis här, som kan lära dig.
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.

jörgen.ottosson

#64 » 09:43:12, 05-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

MaChrill skrev:Ska du börja svetsa utan erfarenhet, utan hjälp, börja inte med pinne , börja ned MIG......
Annars får du bli tjenis med någon gammal panshis här, som kan lära dig.


Ja, men ska du svetsa något som måste hålla och inte bara sitta i hop, så är det lättare att lyckas med pinne än med MIG/MAG om man saknar erfarenhet. ( En pinsvets som ser hyfsad ut, är troligen bra nog.....men en MIG/MAG svets som ser bra ut kan vara helt kass, bara kallflytning...)
Deus ex machina

4 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Patrik440

#65 » 21:11:53, 10-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

konke67 skrev:


En sak är säker blir du svetsare har du alltid jobb och klarar dig bra själv med, var en gång i tiden svetsare som läst vidare nu och är IWS:are med mycket kunskap i bagaget och som sagt var satsa på en sådan utbildning och du har jobb forever.



Det där är ju rätt trevligt att läsa, har gått hemma ett tag nu efter att jobbat i Norge och började svetsutbildning i måndags.

MIG/MAG har jag haft tillgång till på tidigare jobb och lärt mig själv allt eftersom rätt så skapligt.

MMA har jag dock aldrig kört förut men har gjort åt en och annan OK 40.00/7018 nu i veckan som varit. :)

Bild


/ P
Användarvisningsbild
Patrik440
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:00:48, 01-09-2007
Ort: Västra götaland
Sverige

Thelemorf

#66 » 21:57:35, 11-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

MaChrill skrev:Ska du börja svetsa utan erfarenhet, utan hjälp, börja inte med pinne , börja ned MIG......
Annars får du bli tjenis med någon gammal panshis här, som kan lära dig.


På många sätt tycker jag det är klart enklare att svetsa mma än mig/mag.
Mag är väl den klart mest förrädiska varianten av svetsning, speciellt vid lite tjockare gods.
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

MaChrill

#67 » 23:41:40, 09-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har sett massor med nybörjare MMA = fågelbo. Med Mag har man som nybörjare en ärlig chans. Ska det bli kvalitet, så är det som med allt annat : Kunskap, noggrannhet, erfarenhet, spelar mindre roll vilken metod man väljer. Jag hävdar att det absolut enklast att börja med är Mig/mag, sikta och tryck.
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.

Bengt Erik Eriksson

#68 » 00:39:12, 10-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan bara hålla med. Som nybörjare på mma ärdet en utmaning bara att tända och hålla liv i bågen. Vilket inte vållar samma problem med mag. När man är mer van vid mma är mag besvärligare av alla inställningar som måste bli rätt och att vad som är rätt inte alltid är självklart. Allt det utom amperestyrkan styr man ju direkt med pinnen i smältan vid mma..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

jörgen.ottosson

#69 » 07:21:50, 10-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är mycket lättare som nybörjare att svetsa så det ser bra ut med en MIG/MAG ......men lättare att svetsa så det håller med MMA. Så länge som hållfastheten inte har så stor betydelse så kvittar det, använd det som känns bäst/lättast/finns till hands.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

jörgen.ottosson

#70 » 08:19:44, 10-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjorde ett litet "försök" för att visa på vad jag menar, kapade en bit vinkeljärn i sex stycken bitar....valde ett som hade lite färg på sig, och gjorde ingen fogberedning för att försöka "simulera" någon som gör så många fel som möjligt. Svetsade två fogar på varje: Två fogar med MAG och lade en fog så att jag skulle vara säker på att få kallflytning men att den skulle se "slät och fin ut...." (Markerad KASS på bilden), den andra försökte jag göra så bra som det var möjligt med samma förutsättningar (för att det ska hålla, markerad BRA på bilden). Två fogar med MMA på den andra biten, en med så mycket slagg och omstarter och långa ljusbågar som jag lyckades uppnå (markerad "KASS" på bilden) den andra på samma ström, men med ett ärligt försök att göra det bra (markerad BRA på bilden)

Det "färdiga" resultatet ....jag tror de flesta ser vad som är svetsat med vad...... :grin:
Bild
Bild

Sen gjorde jag ett "bockprov" i skruvstädet med skiftnyckel för att kolla hur svetsfogarna verkligen håller.

Översiktsbild på MAG svetsarna efter bockprov.
Bild

Den markerad KAS först, ramlade isär nästan på en gång, när jag tog i den med skiftnyckeln....Det är detta som är risken med MIG/MAG och ovan svetsare. :laes_detta: .....men vist såg den tjock fin och slät ut. :grin:
Bild

Den markerad BRA, blev väl lite för bra, vinkeljärnet rämnade i vinkeln före svetsen.....
Bild

Översiktsbild MMA svetsarna efter bockprov. Inbräningsdjupet på den inställning jag körde på var inte så bra så resultatet är där efter, men båda gick att bocka ca 45° vinkel innan det brast.....men jag vet inte hur jag kan bevisa det. (man kan se det till vis del på vinkeln på brott ytan i fogen....)
Bild

Fogen markerad KASS
Bild

Fogen markerad BRA
Bild

Hoppas detta ger någon något att fundera över........inte så lätt att demonstrera i text och bild, nästan bäst att prova själv, eller visa når någon ser på..... :klia:
Deus ex machina

5 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

thorflot

#71 » 09:43:02, 10-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket,mycket bra förklarat!
Jag röstar for att den posten görs til egen tråd och läggs som sticky! Helt på topp bland ämnarna! Typ: "Nybörjare, les denna för du frågar om vilket svetsapparat."
Användarvisningsbild
thorflot
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:40, 17-09-2012
Ort: Akershus, Norge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574 -75
Stiga Villa President HST

MaChrill

#72 » 00:55:12, 12-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket bra test, BRA jobbat.
Nybörjare ska inte börja svetsa så det måste hålla, med någon metod, överhuvudtaget.
Finns anledning till att man får gå i skolan i många år.....
Ska någonting hållas uppe av egen kraft röstar jag på sikta och tryck.
// CB
Användarvisningsbild
MaChrill
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:30, 16-11-2012
Ort: Skåne, Kristianstad.
Sverige
Maskin: Mekaniker, lagar, kör ej.
IR, Bahco, TengTools, Nussbaum, Kemppi, Bosch, Picoscope, Wera, Hazet, Gedore, Allt truck, etc, hel hög med verkstadsmaskiner.


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se