MMA AutodidaktMin mesta erfarenhet har varit från MAG med en Smashweld-180. Har visserligen fått känna på svetsblink tidigare, från en veckas svetspraktik på gymnasiet.
I år hade vi ett akut behov av att svetsa litet grövre, och tyckte det var lämpligt att då införskaffa en pinn-svets. Var på MaskinExpot och sonderade och provade på några olika svetsar. Var inne på att köpa en ny MMA INVERTSVETS FOCUS STICK 160E PFC, då Swedol hade en mässkampanj. PFC var nyckelordet för mig, eftersom vi inte alltid har tillgång till höga säkringstal i olika elcentraler.
Det blev en begagnad Caddy trefassvets till slut. Inbillade mig först att det var grova elektroder och höga strömstyrkor som gäller, men efter att ha varit med när en erfaren svetsare på vårt svetsobjekt, är den villfarelsen borta. Numera svetsar jag alltid på minsta rekommenderade
ström givet val av elektroddiameter.
Allt jag svetsat hittills har varit med billiga MEEC-elektroder av basisk typ.
Jula säljer dessa i olika diametrar: ø2.0, ø2.5 och ø3.25 mm. Letade först efter ESAB VacPac™ i ø4 mm, men hittade inte. Ett helt paket med ESAB elektroder blev för dyrt i den dimensionen, och har nu sett att jag klarar mig med de klenare dimensionerna. Köpte även rutil-elektroder att prova med, men anser dessa vara bortkastade och höra till en svunnen tid. Ser ingen anledning till att välja OK 48.00, när Jula's motsvarande Meec-elektroder fungerar tillräckligt bra. Svetsar nästan alltid på 80A och med Meec basisk ø2.5 mm.
Dagens MMA-svetsar med en räcka smarta funktioner (arc force, hot start, anti-stick) räcker mer än väl till för våra behov. Miljön är dock inte alltid så bra i närheten av en svets, rökigt, smutsigt, dammigt, vilket påverkar livslängden hos en modern MMA-svets. Det tog mig en hel dag att rengöra den begagnade svetsen jag köpte. Noterade att Esab har lackerade kretskort och förmodligen dyrare komponenter än till lågprissvetsarna man hittar idag. Längre och grövre kablar (25mm2) samt en rejäl jordklämma är även en bra kompletterande investering.
Jag avråder från att på egen hand rafsa ihop några rostiga bitar järnskrot och försöka sig på med en ny svets om man är helt rudis på området. Om man är helt
grön på att svetsa, rekommenderar jag istället att spendera väl investerad tid tillsammans med någon som kan svetsa. Man lär sig vikten av bra
jord, rena ytor från
olja och rost, samt inte minst att hålla kontroll på smältan och framför allt undvika slagginneslutningar. Kan man orientera svetsobjektet i lämplig position, så slipper man till en början brottas med vertikal- och under/upp-lägen i svetsövningarna.
Har även märkt att erfarenheterna från MMA nu har gjort att MAG-resultaten har blivit bättre. Med MAG uppskattar man avsaknaden av slaggproblem och att man kan lägga slagghackan och stålborsten åt sidan. En liten vinkelslip med sliprondell är ett ytterst nödvändigt tillbehör vid svetsjobb, även att se till så att jordförbindningen blir perfekt.
Ref:
♦
http://www.jula.se/verktyg-och-maskiner ... lektroder/♦
Kabelpaket till gammal inverter
Foton Europard 404 (traktor) ♦ C490BT1 (motor) ♦ TZ04D-404 (FEL) ♦ 26-ETE-18 Skopa (Euro mount, Width: 1.80m, Volume: 0.75m³, Weight: 196kg) ♦ LW-7 (grävaggregat med 40cm skopa ~ 0.048m³) ♦ Jinwei schaktblad 250cm med svänghydraulik