Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Börja svetsa

72 inlägg • Sida 3 av 5
Diskutera svetsning här

taxidriver

#31 » 22:30:12, 07-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är meecen en inverter(likström) så har du ju något att börja med.Ger den bara stabil strömmatning så spelar det inte så jäkla stor roll vad det är för märke på maskinen. Man kommer även en bit med en transformatorsvets(växelström) om man har rätt elektroder(duger perfekt att öva med)

Med risk för att få alla emot mig så är inte märket så viktigt som många vill göra gällande, speciellt för nybörjare och husbehovssvetsning...i dagens läge så är nästan alla elektronik komponenter tillverkade till lägstbjudade i kina vilket inebär att dom flesta maskiner innehåller samma skräp. Sen har vi ju tex "fina" ESAB som tillverkar sina toppmodeller i polen och ungern (länder som ju är otroligt kända för kvalitetsprylar) och lågprissegmentet kommer direkt från kina.. samma gäller även migatronic som har produktions anläggningar både i kina och indien.

Jag vet att det kan var lite lotteri med dom billigare prylarna och att det finns mycket skit. Den stora fördelen med dom "riktiga" märkena ligger för folk som lever på att svetsa varje dag bla pga tillgång på reservdelar och återförsäljare/reparationsställen och även att dom är byggda för att användas i tuffare miljöer.

Vad det gäller kvaliteten på resultatet så tror jag mer att det beror på den som håller i handtaget än på maskinen. För när allt kommer omkring så handlar det ju bara om mer eller mindre avancerade sätt att smälta ståltråd på =)
Senast redigerad av taxidriver 22:39:33, 07-12-2013, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
taxidriver
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:01, 24-12-2011
Ort: uddevalla
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 35/36



PerJohansson

#32 » 22:33:57, 07-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var maskinen är tillverkad ser jag som ganska oviktigt, det är att kunna reparera/serva inom rimlig tid som är viktigt. Skicka 100 mail till nån som inte ens listar sitt telefonnummer eller lämna in i närmsta järnhandel?
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

octavianus (trådstartaren)

#33 » 09:01:19, 08-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag impulhandlade på tradera. Köpte en kemppi minarc evo 150 http://www.laitis.se/svets-minarc-evo-150.html . Hoppas den är bra, som vanligt blir man lite hetsad i auktioner, och köper för dyrt, men men. Har ju inte fått den ännu, inte ens betalat, så får se hur det går.

Nu är nästa fråga, när man nu har en mma svets. Var börjar man? funderar på att köpa en bok typ denna som jag blev tipsad om tidigare i tråden http://www.adlibris.com/se/bok/karlebo- ... 9147114153 vad tror ni, en bra bok?

Jag har verkligen noll koll på det här med svetsning, vilka pinnar är det som gäller? Finns ju massor av olika. Var köper man de billigast, och vilka ska man ha?

Jag har ett gammalt sönderrostat lastbilsunderrede som jag tänkte jag kunde såga bort lite bitar av och svetsa ihop. Får se hur det blir, måste ju få hem svetsen först.
octavianus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:22:10, 01-02-2012
Ort: Uppsala
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo BM 400

nordsjöklättrarn

#34 » 09:29:54, 08-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Youtube och welding , stick welding, mma welding, så får du lite tips.
Boken kan nog vara bra men tor det kan vara mycket teori runt om svetsning som kanske inte är aktuellt för dig? Har dock inte läst den boken.
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor

Krister W.

#35 » 10:27:09, 08-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

När det gäller svetselektroder så kan det vara stor skillnad på olika fabrikat, även om de enligt specifikation skall vara ekvivalenta. Jag provade en gång Julas billiga Meec basiska elektroder. De skalll uppfylla standard AWS A5.1 E7018. Sen jämförde jag med motsvarande elektroder från ESAB, dvs OK 48.00. Stoor skillnad kan jag säga! Både i uppträdandet då de "brann" och i slutresultatet. Meec-elektroderna "brann" ojämnt på något vis, kändes mer som att svetsa med tomtebloss! ESAB-elektroderna "brinner" jämnare, känns som man har mer kontroll över processen på något sätt...
Sen skiljer slutresultatet åt också, åtminstone rent visuellt. Var mycket svårare att få till snygga svetsar med Meec'arna. Lika fina som de svetsar lagda med ESAB-elektroderna blir de helt enkelt inte!
Kan vara värt att tänka på. Jag personligen undviker numera att komma i kontakt med lågpriselektroder!
-Ju mindre man vet desto enklare blir problemen!
-Correlation does not imply causuation!
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... ight=mf50b
Krister W.
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:55, 28-12-2010
Ort: Hindåstrakten
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 50B, David Brown, Jeep Grand Cherokee Limited,

Inge Nilsson

#36 » 12:39:37, 08-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett tips. Hör med det lokala biblioteket om de har någon litteratur om svetsning som du kan låna. Annars kan du väl höra med någon gymnasieskola som utbildar verkstadmekaniker vad de använder för litteratur.
Gällande elektroder och din ovana vid att svetsa. 2 bra allround elektroder är ESAB 43,32 och 48.00. Båda är bra men, 43.32 är för växelströms/likströmssvets, 48.00 för likströmssvets. Du kan svetsa båda dess elektroder med den svetsen du köpt. 43.32 är när du svetsar den med en likströmssvets mkt lättsvetsad. 48.00 har under många år ansetss vara en bra konstruktions/reparationselektrod.
Elektroder finns från 1,6mm i diameter. Räkna inte med att du kan köra grövre elektrod än 3.25 med den svetsen du köpt, vilket räcker långt för dig. 1,6 - 2,5 mm elektroder är vad du behöver. 1,6 är för mkt tunt material. Misstänker att du bara initialt behöver köpa 2,0 eller 2,5 mm om du ska lära dig svetsa på ett gammalt lastbilschassie.
Var inne å kollade på Kemppi,s hemsida och där finns en del du kan läsa om svetsning. www.kemppi.se

Inge
Inge Nilsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:27:43, 26-08-2009
Ort: Falkenbergs kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM, MF, Zetor

PerJohansson

#37 » 13:47:43, 08-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du vill köpa en bok för hobbysyfte och inte vill kosta på så mycket så är ett tips tradera. Där har jag fyndat flera bra böcker för bara några tior. :)
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

Arge!

#38 » 15:55:33, 08-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns bara ett sätt att lära sig svetsa! En kilometer åt höger, en åt vänster, en uppåt och en under upp. Myten att mig /mag skulle vara lätt svetsat är just en myt att få en snygg svets är lätt ja men då har man oftast dålig inträngning. Dessutom är renligheten ruskigt viktigt. MMA med TIG tillsats måste vara det optimala för reparationer på typ ett jordbruk.

Bara en sån sak: Hur styr man strömmen på en MIG/MAG
Arge!
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 15:24:47, 21-09-2013
Ort: Askersund
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fiat 680

dieselknugen

#39 » 16:24:41, 09-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

miniarc är bra , extra bra med fjärr uttag, allt handlar ändå i slut ändan vem som håller i klykan , har man bara intresse för svets å vill lära sig så kmr man väldigt långt med d, är en konst å svetsa och å kräver mkt tåmod för å få svetsar ,

i slut ändan är alla svetsmetoder densamma , viktikaste är å lära sig å se hur smältan beter sig , då är det lättare att börja med mig/mag efter som den är dold med slagg i pinnsvets,

OBS svetsa inga bärande delar lastare eller andra farliga grejer om du´inte är så bra, då det kan gå illa om det går av, då såna grejer kräver genom bränning ,är mkt svårt för hobby svetsare å få kanske 2/10 som klarar av det
dieselknugen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 02:37:15, 20-11-2013
Maskin: david-brun 950 imp 61a

octavianus (trådstartaren)

#40 » 19:54:18, 09-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för många bra tips, tar till mig dem. Sen ska jag inte börja med något som är riskabelt, utan köra ett gäng pinnar i bara skrot först. Vad är lämpligt att börja med, två plåtbitar att foga samman kanske?

Det där med likström och växelström fattar jag inte, vad har man vad till? Kan min svets köra bägge? Det där med pinnar är fortfarande en djungel för mig, men antar att jag köper ett paket Esab 48.00

En annan fundering, ser att man kan köpa pinnar för aluminium samt rostfritt. Hur blir det rostfria när man svetsar med pinne? Rostar svetsfogen, eller blir även den rostfri?
octavianus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:22:10, 01-02-2012
Ort: Uppsala
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo BM 400

thorflot

#41 » 21:10:54, 09-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska inte si nåt egen-erfarat om RF med pinne, men gammal-gubben som hade sin båt bredvid farsans i hamnen gjorde allt med pinne, även rostfritt syrafasta tankar, beslag etc til båten. Det såg mycket bra ut, han visste nog vad han gjorde! Så det är nog inte hopplöst, det krävs bara himla massa tålamod och övning...
Användarvisningsbild
thorflot
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:40, 17-09-2012
Ort: Akershus, Norge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574 -75
Stiga Villa President HST

danne mähl

#42 » 22:06:26, 09-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där med att bli bra/naturbegåvning.
Läste en intresant artikel i "Ilustrerad vetenskap" (tror det var den)
kortfattat så var det att någon hade ett lite försprång i början men sen var det öva öva och öva vansinit mycket
10 000 timmar
2-3 timmar om dan i 10 år så blir man bra :D
och om du inte har intrese (fallenhet) så trötnar man på det snabt
Och någon nämde något om en känd kopositör men när man läste artikel så verkar det som om folk har fått det lite om bakfoten. han skrev en synfoni eller del av den men det var inte den som är så skänd
(Kan vara så att jag fattat fel någon stans och jag har inte kunnat hitta den igen)

Så funderar på en svetskurs för att öva/repetera igen
Och såg att det finns en på ekerö där jag bor och det råkar vara en som man skänner till
kan tänka mig en del konstiga miner när man presenterar sig för varandra
"hej jag hetter Danne och har gått denna kurs för 30 år sen men fick inget Diplom var för ung då (13) :D
Tror att jag har haft mycke nytta av kursen
Paratik terori om vart annat lite info testa rättelse mer info o test
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984

taxidriver

#43 » 22:30:23, 09-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rostfria pinnar är riktigt trevliga att svetsa med, lätta att tända bla. 48.00 kan däremot vara svåra att starta innan man fått in snittsen och ska dom sedan startas om så e dom ännu jäkligare. Jag brukar slå elektrodtoppen lite lätt mot golvet innan för att dom lättare ska få kontakt.

Jag har ett paket med Elga P43 som är en lättsvetsad rutil elektrod som ger ett snyggt resultat men med lite sämre fogegenskaper. Det kan va gott för självförtroendet med ett par lättare elektroder när man övar....men å andra sidan så är det kanske inte fel att lära sig dom svåraste först.

Det här med lik och växelström är vad maskinen lämnar för typ av ström. Om man ska hårdra det när det gäller pinne så är det väl bara dom billiga maskinerna som är växelström(dom som har en stor ratt i mitten för att ställa strömmen med) Det brukar stå på elektrodpaketen vilken typ av ström dom är gjorda för att användas med.
Användarvisningsbild
taxidriver
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:01, 24-12-2011
Ort: uddevalla
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 35/36

PerJohansson

#44 » 22:35:13, 09-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker det här är lika kul varje gång. "Alla" säger att rutil är lättare att svetsa med än basiska pinnar. Likväl blir det skit varje gång jag provar. Tänder lätt gör dom, men sen blir det bara pannkaka, slaggpölar, ingen bindning mm. 48or kan vara lite trixiga att tända bra, men när man väl fått fyr på dom är det bara att åka... :)

2 personer gillar det här inlägget.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

danne mähl

#45 » 23:13:15, 09-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä'r ni svetsar pinne så kolla att det är rätt polaritet på jordning/handatg
48 vill nog helst ha + även om det går tvärt om
Sen har jag 43någonting vanlit typ och den ska vara tvärt om (blir släta svetsar lätt slaggat om det inte är ner i en fog då strular det för mig i alla fall
blir fel i bland när man byter och då blir det lite svårare
danne mähl
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:02:05, 03-11-2008
Ort: Stockholm / Ekerö
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1260 kabel
waldung Tippkärra ramstyrning TG7

Hymas TM 9 1984


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se