Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Börja svetsa

72 inlägg • Sida 1 av 5
Diskutera svetsning här

octavianus (trådstartaren)

#1 » 07:38:27, 05-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är sugen på att börja svetsa.Hade tänkt att gå en kurs eller dylikt, men verkar dåligt utbud, och de pengar som kursen kostar kan jag istället lägga på en svets och kanske lite litteratur.

Frågan är var jag börjar. Mitt mål med mitt svetsande, är dels att kunna "bond" svetsa lite, göra lite fula konstruktioner, laga lite på traktor och redskap, kanske kunna bygga något redsak osv, som är bra att kunna på gården. Det andra är att jag funderar på att starta ett mickrobryggeri, och skulle vilja bygga mitt eget bryggverk, då är det att svetsa i rostfritt som gäller. Med snygga fogar, utan massa fulla fogar med "bluppar" och grejer på, utan slätt och fint.

Vad ska man satsa på för svets? Jag har knappast råd att köpa massa olika, utan skulle vara bra med att börja med en. Funderar på om MIG/MAG svets är det rätta. Verkar vara allsidig, lätt att svetsa med och klara de flesta ämnen. Sen skulle det vara fint med en gassvets också, dels för att värma med, men också som skärbrännare.

Så, vad råder ni mig till? Är mig/mag bra? Var börjar jag? Hur funkar det med gas, dels tub till mig/magen men också om man köper en gassvets. Köper man tuber, eller hyr man dem? Vad kostar det och hur funkar det? Vad får man räkna med att svetsarna kostar i inköp på tex blocket? Vilka märken ska man titta efter och hur "starka" ska de vara?

Tacksam för all input.
octavianus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:22:10, 01-02-2012
Ort: Uppsala
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo BM 400



Inge Nilsson

#2 » 09:59:37, 05-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja du Octavianus, de var många frågor å tankar samtidigt.
Att köpa en svets å sedan självlära sig är en av många vägar att gå. Rekommenderar dig att försöka hitta någon som kan svetsa som kan lära ut de grundläggande kunskaperna. Erbjud dig betala honom/henne för att de lär dig grunderna under några kvällar, de pengarna är väl använda. Att köpa en svets å sedan börja göra "bonn svetsar" är inget jag rekommenderar. Tänk dig att du av misstag råkat köra sönder ett styrstag och att du utan tillräckliga kunskaper om hur svetsning funkar, ändå ger dig i kast med att "bonn svetsa" detta utan att få till en riktigt utförd lagning. Utgången kan i bästa fall bli att det håller tills du är hemma igen på din egen tomt/gård innan det brister igen, i värsta fall kan det gå sönder ute i trafiken och....... Kan bli riktigt tokigt å farligt för övriga trafikanter och det vill du ju inte.
Eller du har kört sönder något som kräver hög hållfasthet, du svetsar med för dålig kunskp, det brister och du kommer i kläm själv = INTE BRA.
Mitt råd är att du försöker hitta någon som kan svetsa och som vill lära dig, eller kolla om det finns kvällskurser på ABF eller liknande i din kommun. Har inte ABF kurser kan du alltid fråga om de tänker starta en kvällskurs. Betala gärna en slant för att få lärt dig baskunskaperna i svetsning, du har igen de pengarna mångfalt. Kom ihåg att stå själv och lära sig på egen hand kostar också pengar, oavsett om du köpt någon av dessa i dagligt tal vanligast benämnda svetsarna, mig/mag (automatsvets), pinne (MMA). Svetstråden och gasen till en mig/mag e inte gratis, elektroderna till en "pinnsvets" kostar också pengar. Svetsning är inte bara att producera en svetssöm, kännedom om vilka material man svetsar i och hur de fungerar är också viktig kunskap.
Mig/mag är väl den enklaste svetsmetoden för dig som inte svetsat förut.

Ska du ge dig i kast med att svetsa rostfritt å tillverka ett bryggeri då bör du nog köpa dig en TIG-svets.

De olika svetsmetoderna skiljer sig åt. Visst kan du svetsa rostfritt med MAG svets om du har rätt skyddsgas och rostfri svetstråd. Mig/mag ger mindre värmespridning än TIG, MMA och gas.

Svetspriser? ja du får helt enkelt vad du betalar för. En bra kvalitetssvets kostar en del, billigt e just bara billigt.
Du kan se övriga trådar på maskinisten om vad som anses vara bra, prisvärt osv osv.


Inge
Inge Nilsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:27:43, 26-08-2009
Ort: Falkenbergs kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM, MF, Zetor

thorflot

#3 » 13:40:20, 05-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag betalde ca 3000 norska för et kvällskurs i "hobbysvetsning" for några år sen. 10 gånger a 3 timmer. Mycket värd pengerna! Mycket praktiskt tränande, och massa god lärdom om fogtyper, materialval etc, även om det här var hovudsaklig for "jag-ska-bara-svetsa-lite-bilplåt-och-sånt"-gänget...

Det var säkert ganska billigt, med några tusenlappar borde det vara värd!
Användarvisningsbild
thorflot
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:40, 17-09-2012
Ort: Akershus, Norge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 574 -75
Stiga Villa President HST

GunnarS

#4 » 16:46:27, 05-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns mycket bra att läsa under Downloads i detta forum! Nöjer man sig med "distanskurser" så finns det många sådana på youtube. Sök på welding.
GunnarS
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 23:05:30, 07-04-2010
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 641

octavianus (trådstartaren)

#5 » 16:57:13, 05-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tänker att teorin kan jag lika gärna läsa mig till som att någon som står och rabblar. Det man får med en lärare är någon som praktiskt kan visa, och som kan peka vad man gjort för fel osv. Hade det funnits någon kurs hade jag gärna gått den, men det verkar dåligt med det i min trakter (runt Uppsala) så då får man lov till att lära sig själv.

Men att svetsa rostfritt med MIG/MAG hur är det, bara att glömma, eller följt möjligt? Tig verkar inte helt billigt.
octavianus
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:22:10, 01-02-2012
Ort: Uppsala
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Volvo BM 400

Redneck Engineering

#6 » 17:03:20, 05-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla Lärnia Uppsala
Redneck Engineering
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 11:04:54, 05-12-2013
Maskintyp: Ej angivet

Inge Nilsson

#7 » 17:21:19, 05-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan svetsa rostfritt med MIG. Du behöver ha en ädel skyddsgas (Argon exempelvis) samt rostfri tråd.
Svetsning är en liten vetenskap i sig.
Teoridelen ska du inte förakta eller bortse från då du kommer att upptäcka mycket matnyttigt gällande hur olika material beter sig vid uppvärmning, svetsning osv. Om läraren är en utbildad svetsare som jobbat som svetsare i många år så har hon/han garanterat massor av erfarenhet och kunskap att lära ut som du troligen inte kan läsa dig till. Knep som de lärt sig genom åren.

Inge
Inge Nilsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:27:43, 26-08-2009
Ort: Falkenbergs kommun
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM, MF, Zetor

Hansborg

#8 » 18:25:33, 05-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

En liten inverter på >150A pinnsvets med tigtillsats (skrap) är vad du behöver!
Den uppfyller alla dina nämnda krav. :razz:
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:29, 17-04-2008
Ort: närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Lasse Hällegerd

#9 » 19:08:54, 05-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Stockholms Hantverks förening har svets kurser på kvällstid under terminerna, om det finns intresse och lärare vill säga.

Jag har gått i två olika etapper. Hade ungefär samma tankar som du har.

Men ovanstående bygger på att du bor i Stockholm eller dess omnejd !

Men hör annars med Hantverksföreningen eller gymnasieskolan på din ort. Dom kanske har kvälls kurser.

Sen är det bara att träna, träna och träna :grin:

Nu har jag haft sådan tur att det fanns en mig svets (Esab), gassvets kvar efter min pappa.
Sen har jag kompletterat med en liten 1 fas pinnsvets för att enkelt kunna svetsa ute.

//Lasse
Lasse Hällegerd
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:04:17, 04-06-2008
Ort: Stockholm/Mitt i Sörmland
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hymas 474 - 74
Dodge PU -84
Kawasaki 650 4 ATW
Cat 301.5-05
MF 165-71
Mitsubishi Outlander laddhybrid -14
 
Födelsedag

Exs

#10 » 20:50:22, 05-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

En variant för din del kunde vara att göra som jag och köpa en gammal MIG/MAG-svets med separat matarverk, både ESAB och Kemppi har några "klassiska" modeller som ligger ute på blocket titt som tätt. I och med att matarverket är separat så är ju också strömdelen separat såklart och den kan du även använda till att svetsa med pinne, och eftersom du kan svetsa pinne med den så kan du även svetsa "skrap-TIG". Eller så gör du som jag och köper en TIG-tillsats till svetsen, det är en lös enhet precis som matarverket till MIG/MAG och tack vare den kommer du ifrån skrapet på TIG:en och får istället HF-tändning :thumme:

Min migsvets;
Nyköpt Esab LAE 315 MIG/MAG-svets

Den svetsen kostade 4000:- och TIG-tillsatsen gav jag 1500:- för så det är ju inte så farligt. Sen tillkommer ju i och för sig gasen också, men den ingår sällan i köpet/priset oavsett vilken svets du köper, ny eller begagnad.

Nackdelen med en sån maskin är ju att den är lite klumpig, men väldigt mångsidig. En inverter med skrap-TIG som tidigare nämnt är annars en bra idé och betydligt smidigare att flytta på osv. Jag har själv en ESAB inverter också och ångrar inte det köpet en sekund! Nackdelen är att du missar MIG-svetsens fördel att kunna svetsa snabbt och smidigt i alla möjliga plåtar och profiler oavsett tjocklek. Det kan du visserligen använda TIG:en till istället i så fall men det tar betydligt längre tid och kräver lite mer av användaren.

Lycka till!
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

Turbodiesel

#11 » 21:26:41, 05-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är du säker på att din strömkälla fungerar till tig & pinne Exs, finns det vred att ställa om karaktären med ?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Exs

#12 » 22:05:55, 05-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, finns ju tre olika kontakter för olika induktanser så jag antar att det bara gäller att välja rätt där. Eller har jag gjort bort mig nu igen? :klia: Har aldrig själv använt min svets så i och med invertern, bara sett att andra gjort det med liknande svetsar.
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

Turbodiesel

#13 » 22:20:08, 05-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns kombiströmkällor, gissar lite försiktigt att kemppi's hilarc var en av de första.

Känner inte din esab så nära, men det känns som du bör kolla upp det närmare för att vara säker, och jag har ännu inte sett en bild på din svets (trots att du har en egen tråd om den) :bira:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Exs

#14 » 23:38:00, 05-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm okej.. spelar ju ingen roll för mig personligen eftersom jag så vitt jag kan förstå kan använda TIG-tillsatsen till invertern istället, men jag ska ta ett par bilder på MIG-svetsen vid tillfälle i alla fall, det kunde ju vara intressant att veta oavsett :thumme:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

Jars

#15 » 23:59:13, 05-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nog blir det svårt, fast det går eftersom Esab LAE 315 MIG/MAG-svets är ingenting annat än just MIG/MAG svets
och till den finns inga Tig tillsatser! icke heller några anslutningar till Tig,en då!
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se