Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Kemppi mig svets ger dålig ström REPARERAT!!

21 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera svetsning här

rallejohansson (trådstartaren)

#1 » 10:02:54, 04-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Köpte billigt en MIG svets , enfas Kempomat 150 för att sonen skulle svetsa rostiga bilar.
Säljaren berättade att trådmatarkabeln varit utsatt för några heta metalldelar och skyddsgummit hade brunnit sönder på två ställen.
Då hade också kabeln som påverkas av pistolavtryckaren brännts av och gjort något annat illa inne på kretskortet.
Har bytt ut båda IC kretsarna, LM224N och CA239, en transistor , båda tyristorerna och en zenerdiod.
Trådmatningen fungerar normalt från noll till max men när man skall svetsa så ork inte svetsen ge ordentligt med ström .
Den ork inte tränga in det minsat lilla så strömstyrkan måste vara mycket låg
Av de fyra aluminiumkylplåtarna är det endast en som blir varm( en tyristor finns här ) och en annan som bara innehåller dioder, blir kanske ljummen .
De andra med stora tyristorer blir inte varma alls.
Det konstiga är att när man mäter på spänningen till tyristorernas gate så är signalen samma på alla.
Och även utgående spänning är samma höga 70 volt .
Det går inte att justera ner spänningen , har kollat potentiometern.
Apparaten är 20 år gammal men verkar mycket välgjord och visst skulle det vara bra att få igång den .Jag kollade tre stycken dioder genom att skruva bort dem och drog fast en för mycket så gängade delen brast .Har på nätet fått reda på att de är ryska , även tyristorerna och nån sade att de är synnerligen starka i allmänhet.
Totalt finns tre stora tyristorer och 8 dioder , en liten diodbrygga
Antar att strykretskortet är helt nu efter komponentbytet.
Är här någon vänlig själ som kan ge goda råd så är jag tacksam

hälsar Ralf

Har också samma fråga på svenska elektronikforumet under Allmänt, där finns även bilder över kopplingsschema , dock inte kretskortet
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet



Ivar Risslén

#2 » 12:02:53, 04-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du kollat alla anslutningar även för jord? Har du bytt slangpaketet?
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

rallejohansson (trådstartaren)

#3 » 12:51:21, 04-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Slangpaketet har jag granskat och mätt , så fastän det ser besvärligt ut så torde det vara ok.Skall kolla jorden för det har jag inte gjort.Tack för det rådet.
Undra hur svetsen beter sig om man startar den utan dioden som jag bröt loss igår , men kanske jag provisoriskt kan klämma fast den eftersom den ju inte blir het .Det hände nämligen igår när jag tog loss några av dem att jag drog fast en av dem lite för hårdhänt och bulten brast.Så nu är där något som garanterat är sönder !
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

Mikael.Johansson

#4 » 13:01:08, 04-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är slangen skadad så kanske skyddsgasen läcker ut på fel ställe. Då blir det inga bra svetsar. Såtillvida ni inte använder flusstråd.

Det räcker att en av likriktardioderna är trasig för att det ska bli stopp.
Senast redigerad av Mikael.Johansson 13:03:29, 04-10-2009, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Ivar Risslén

#5 » 13:04:22, 04-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ofta kan det vara bara något bagatellfel när det gäller elsaker. Har ofta plockat sönder saker i onödan bara för att hitta att felet är bara dålig kontakt. Det är inte säkert att dioderna känns varma förrän dom har belastats ordenligt.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Robban_C

#6 » 13:09:21, 04-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske en dum fråga men får den alla tre faserna? Eller är det en enfasare?

Den våldförda dioden kan säkert klämmas fast bara för en kort provkörning men tänk bara på att den inte får nån ordentlig kylning.
Är alla dioderna uppmätta?
Vet vi om transformatorn är ok?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

rallejohansson (trådstartaren)

#7 » 13:09:51, 04-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu blir svetsresultatet så dåligt att det inte tränger det minsta in i ens en tunn plåt,
Men det går att bygga upp svetspannkakor ovanpå den sträng som man nyligen dragit .tar man sedan hammaren och slår på kakan så lossnar allt genast och ingen inträngning i plåten syns.
Skall nu gå ut och försöka reparera diodfastsättningen provisoriskt.
Bra ideer som ni har , tar tacksamt emot
Ralf
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#8 » 13:10:34, 04-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Egentligen skulle det ju vara intressant att under ett kort ögonblick mäta kortslutningsströmmen med en tångamperemeter. Det skulle ju kanske kunna ge lite mer information.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Mikael.Johansson

#9 » 13:24:44, 04-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det rätt sorts tråd? Eller är tråden rostig.
Deus es machina inversus.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Björn Nordin

#10 » 13:35:11, 04-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

En bekant hade samma problem med en gammal Kemppi Migomag, jag hjälpte honom att kolla upp alla dioder osv. Vi hittade inget fel på elektroniken, däremot visade det sig att framledarkabeln i slangpaketet hade mattats av. Det blev en svag gnista varje gång man försökte tända, sen dog ljusbågen. Till sist blev det inte ens någon liten gnista, då var kabeln helt av.
Det räcker inte alltid att ohm-mäta för att hitta ett sånt fel eftersom det räcker med att några enstaka kardeler ligger ihop för att mäta 0 ohm. Prova att mäta spänningsfallet mellan framledarens ändar då svetsen belastas. Om spänningen där närmar sig spänningen du har vid utmatningen till slangpaketet i obelastat tillstånd så har du garanterat en brusten/avbränd framledare.
_______________
MVH: Björn
Användarvisningsbild
Björn Nordin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:11:37, 26-08-2007
Ort: Flen
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T32

rallejohansson (trådstartaren)

#11 » 19:37:38, 04-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen

Oj vad bra att det finns vänliga människor.

Fick rådet att ta loss matningsledningarna till tyristorernas gate och flytta den fungerande till en icke fungerande.
Och tyristorn gav ut ström, inte mycket men lika mycket som på den fungerande .
Detta betyder troligen att tyristorerna är ok.

Och nu till det lite märkvärdiga fenomenet :- när alla sladdar var på plats mellan kretskortet och gate så visade spänningsmätning att det kom ca 8 volt in på alla gate.
Men när man mäter med en sladd åt gången och de andra helt bortkopplade ( avkapade ) så visar den hittills enda fungerande ca 8 volt , men om man mäter de söndriga ( losskopplat ) så ger kretskortet endast ut ca 0.2 volt.
Genast som man ansluter sladdarna till tyristorerna igen så visas felaktigt 8 volt på alla.
Därför trodde jag att matningen på gate var ok vilket de nu inte alls var.
Kollat också om det kommer ut nån spänning vid svetsmunstycket med endast en felaktig kopplad och det kom aningen ström , men inte så mycket att en 0,8 mm tråd brinner av .

Har provisoriskt reparerat den sönderbrutna diodfastsättningen.

Skall försöka snoka i kortet i morgon och även byta svetssladden om det går från den andra svetsen .


Tack för hjälpen :buga:
Ralf
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

rallejohansson (trådstartaren)

#12 » 19:58:16, 05-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen

Angående kretskortet :
Lödde loss ena ändan på nästan alla dioder och fluken visade att en zenerdiod på 15 volt var sönder .Bytte den men detta hade ingen inverkan på svetsresultatet.
Bytte en zener till som jag tidigare inte visste spänningsvärdet på, jag hade satt en 5,1 volts zener ( chansat ) , bytte nu till 15 v.
Och det blev bättre , nu går det att svetsa provisoriskt , men inte bra .Man märker att den inte ger ut maxeffekt .
Och gåtan med spänningen på gaten förstår jag inte .Borde de inte vara på samma nivå alla tre ?
Och var tar man jorden vid denna mätning , nu har jag tagit den från en kylplåt till en transistor.
Och kan konstatera att den fungerande tyristorn får ca 19 volt och de andra knappt 1 volt.
Det skulle vara en dröm att stå bredvid en servicekille som skulle prata högt om vad han gör i detta fall !
Undrar om man kan byta zenerdioden till ännu högre spänning utan att allt går sönder igen .Det var nämligen omöjligt att avläsa den söndrigas värden , kanske den skall vara 25 volt ?
Ralf

Har kollat slangpaketet , det är ok
Senast redigerad av rallejohansson 20:00:52, 05-10-2009, redigerad totalt 1 gång.
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

Robban_C

#13 » 20:04:40, 05-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det inte att få fram schema med komponentvärden från Kemppi?
Den där är väl såvitt jag kan förstå så gammal att den knappast är kommersiellt gångbar och då brukar ju de flesta tillverkare vara rätt smidiga med sånt eftersom dom inser att dom i alla fall inte kan tjäna några pengar på´t.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

rallejohansson (trådstartaren)

#14 » 20:51:18, 05-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, Robban du har rätt i vad du säger om Kemppi.
Har inte haft kontakt med Kemppi ännu , men antagligen är det ända sättet att få diodens rätta värde.
De som sålde svetsen sade att någon berättat dem att ett nytt kort kostar 450 euro , det blir väl 4500 Skr .Mycket pengar för en gammal grej.
Men jag har alltid haft som fix ide att reparera gammalt , det känns bra om man lyckas.Dessutom är de nya svetsarna verkligen invecklade så som amatörreparatör så har man ingen chans med dylika.Det är bara märkesverkstaden som gäller.
Om jag får igång den här svetsen som i mina ögon ser välgjord ut , så tänkte jag köpa ett heter det " eurohandtag " :de lär vara bra och kan användas på olika maskiner.Fick en gång pröva en bekants Erfi som hade ett dylikt handtag och det var mycket smidigt ,Själva svetsen var också fin, en trefas på 180 A ( tysk tillverkad )
Mera kontroll av kortet väntar således.
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

rallejohansson (trådstartaren)

#15 » 19:25:01, 06-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite mera info.Hade tur och lyckades se vilken typ av zenerdiod det skulle vara.Det skall vara en 15 Volt.

Har nu kollat "allt" , alla dioder , transistorer osv ,

Och idag svetsade jag lite mera med den , visst går det men inte är strömstyrkan riktigt tillräcklig ännu .Dessutom spottar den och det är bara knyckvis som det går bra.Kanske det kan bero på det misshandlade handtaget.Några kopparkardelar är av inne under skalet men inget ser hopplöst avkapat ut
Har också bytt ut dioden som bröts av vid kontrollen.
Erkänner nu också att jag nog mätt fel när jag kollat spänningen på gate .De verkar nog vara ungefär samma.
Skickade ett mail till en Kemppi reparatör , men inte fått svar.

Tackar er alla för era goda råd , här på forumet är en fin stämning!

På återhörande
hälsar
Ralf

Ändring:
har bytt till nytt trådpaket och munstycke och nu är svetsen ganska bra .Hade tidigare haft för klen tråd i förhållande til matningsrullen, men nu är det avhjälpt

NY ÄNDRING MED REPARATIONSRÅD

Då jag inte vet hur man skall få in i rubriken att svetsen nu är reparerad så gör jag så här .

Kemppimannen skickade ett mail där han gav råd.

Om svetshandtaget blivit påverkat så att det uppstått en kortslutning mellan den ledande " strumpan" och avtryckarens ledning , så går kortet sönder .Men inget annat .
På kortet bränns två kopparbanor sönder , lätt att reparera med klen tråd , bara att löda fast.

De två IC kretsarna går oftast sönder , byt dem genom att först kapa benen från själva IC med en klen avbitare och löd sedan loss benen med en tennsugstrumpa .
Kretsarna heter LM 224N och CA239E

Dessutom brukar två zenerdioder på 15 volt ge upp , det syns på beteckningen vad det är för spänning , minns inte nu här vad hela beteckningen var men den slutar på 15.
Ena zenerdioden finns i närheten av sladdanslutningen med 6 ben .

Här finns också en transistor , BDX53C och ett 22 Ohms motstånd , byt dem
.Kolla de små transistorerna BSX46 och BC546 , byt om sönder.

Tyristorerna på kortet går sällan sönder, men jag bytte i alla fall . De är av typen BT151500R, jag har nu BT151600R då det inte fanns andra .

Inga små dioder brukar gå sönder av detta .

Kolla ännu anslutningarna till kopplingsdonen , lödningarna kan ha släppt.

Om man kollar spänningen på obelastad maskin , så är den ca 70 volt , men sjunker under svetsning till mellan 15- 22 volt
Dessutom om strumpan är sönder så glöder svetstråden endast och ork inte smälta av .
Detta arbete tog en väldig tid , men nu är allt ok .Delarna var inte dyra , under 50 euro.
Har inte bytt ut handtaget än , det är ganska dyrt
hälsningar :smile:
Ralf
Senast redigerad av rallejohansson 07:29:48, 21-10-2009, redigerad totalt 2 gånger.
rallejohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:40, 03-10-2009
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se