Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Köpa ny svets, kemppi eller esab?

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

cefiro68 (trådstartaren)

#1 » 02:17:40, 11-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag ska nu köpa en ny migsvets. Valet står mellan Kempi minarc mig 200 eller esab caddymig c200i.
Dvs en enfas migsvets av invertermodell.

Vilken är bäst? Hållbarast? Prismässigt ligger dom ganska lika, esab lite billigare men skillnaden är så liten att den saknar betydelse.

Själv har jag alltid föredragit Esab, men folk runtom mej är helt övertygade om att Kemppi skulle vara ett bättre val mellan dessa maskiner.

Prestandan enligt tillverkarna verkar helt lika, men vad jag har hört fungerar synergilinjen för aluminium dåligt på Esab? Nu är inte det så intressant för mej eftersom jag inte tänkte svetsa al med den..

Vilken skulle ni vilja rekommendera, eller inte..
Någon som haft nått problem med nån av dom?
cefiro68
1 inlägg
 
Blev medlem: 01:49:57, 11-01-2014
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Case cx50b



113bom1

#2 » 11:39:05, 11-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

som jag har förstått av kamrater som köpt /testat Så är kemppi oslagbar. Den klarar långa skarvsladdar utan att krångla när det ska "tändas" och klarar mindre rena ,fina ytor bättre. Kan ibland vara svårt när man lagar nå´t på plats och måste göra panikrep innan man kommer till verkstadslokal. Så min rekommendation är kemppi i ett sådant val. Själv köpt en gysmi funkar bra till vad den kostade... Håller man sig till 3 fas kabel ända fram och trycker i en adapter så det blir 220 vid maskinen så går den oxå bra
Hur illa det än är, så kan det alltid bli värre
113bom1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:58, 28-10-2012
Ort: gotland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Crescent herrcykel

Grisen

#3 » 13:09:10, 31-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

113bom1 skrev:som jag har förstått av kamrater som köpt /testat Så är kemppi oslagbar. Den klarar långa skarvsladdar utan att krångla när det ska "tändas" och klarar mindre rena ,fina ytor bättre. Kan ibland vara svårt när man lagar nå´t på plats och måste göra panikrep innan man kommer till verkstadslokal. Så min rekommendation är kemppi i ett sådant val. Själv köpt en gysmi funkar bra till vad den kostade... Håller man sig till 3 fas kabel ända fram och trycker i en adapter så det blir 220 vid maskinen så går den oxå bra

En eller trefas kabel har väl ändå ingen betydelse, det är kabelarean som är viktig
större problem - större hammare
Grisen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:20:32, 10-02-2013
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)

Norpan

#4 » 16:05:53, 31-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grisen skrev:En eller trefas kabel har väl ändå ingen betydelse, det är kabelarean som är viktig

Så är det ju, men vanligast är att enfas förlängning är 1,5 kvadrat och trefas minst 2,5.
Så därför brukar detta råd göra nytta.

1 person gillar det här inlägget.
Norpan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:51:56, 31-07-2007
Ort: Småland
Sverige

taxidriver

#5 » 13:04:33, 01-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en caddy c200i som jag egentligen är ganska nöjd med. Men hade det inte varit för att jag köpte denna begagnad till ett bra pris. så hade det blivit kemppi pga att det är en bättre maskin. En fördel med kempin (som det såg ut när jag kollade) så verkar det gå att köra med 1kg trådrullar i den. (någon som kan verifiera?) I caddyn passar det bara med 5 kg rullar =(
Användarvisningsbild
taxidriver
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:30:01, 24-12-2011
Ort: uddevalla
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo bm 35/36


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se