Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Svetsval MIG

18 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera svetsning här

Orsa

#16 » 19:21:26, 08-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har två mig:ar
Först om en 140 A:
upp till ca 2 mm (3-4 mm plåt kan du mig:a sådär) med en 1 fas-maskin. Som alltid: det beror på olika saker. Det blir väl inte bra egentligen eftersom det blir liten klen smälta. Den kyls av grundmaterialet tycker jag. Får man upp värmen och kör fler strängar är det bättre. Intermittensen kan vara 30-50% vid 120 A, så i praktiken blir du nog less. Det är ofta så att när man kör grövre material så är också grejorna du bygger större och kräver mycket körning. Det blir fel i båda ändar liksom. Maskinen blir klenare ju mer du vrider upp och behovet större med grövre material. Har kört en hel del 8-10 mm med enfasmig men det är inte optimalt på olika sätt.

Men har man tålamod och ett annat jobb på gång samtidigt kan man svetsa till värmeskyddet stänger ner och övergå till den andra sysslan medan det svalnar. På vintern kan man ställa så att mig:en står kallt så kyls lindningarna och kärnan bättre och du får längre körtid.

Har man budget skulle väl en 180 A 3-fasare vara bra och prisvärd.

Svets två är en rejäl Migatronic pulsmig:
Ja den kör man "vad som helst med, hur länge som helst", men då kostar det ju fläsk. Små grejor och tunnare material kör man liksom hellre med en mindre maskin då slang och handtag är smidigare. Eller tig:en för finjobb.

En 180A tror jag är en mycket rimlig allroundmaskin. Vet du att du ska köra skopor, tjockt och producera , ja då är även 180A-maskiner klen då är det 250A du bör titta på.

Allt detta "Tycker" jag.
Orsa
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:05, 06-01-2014
Ort: Falun/ Orsa
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135, MF 35, IH 434, MF 595T, MF65 Halvband, ZL16F+ kinalastare



robgritz

#17 » 19:45:34, 08-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag planerar också att köpa en Mig/Mag framöver! och istället för att dra på mig ett klumpigt gammalt elände så tänkte jag nog köpa en sån här: http://rapidwelding.com/dynamic/DisplayItem.aspx?c=61008200 jag har dock inte bestämt mig för 2 eller 3fas, lutar nog åt en 3 fas eftersom man ändå lär ha adapter från 380->230 om man ska kunna blåsa på max med en 2 fasare!
har provat Lincolns motsvarighet med 1mm flusstråd om jag minns rätt! det var en 230v maskin jag provade! Körde några strängar på runt 200 amp i en 10mm plåt kälfog och vart positivt överraskad över resultatet! gick att få riktigt snygg med flusstråden! nackdelen är att den är betydligt dyrare än homogen tråd!
robgritz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:54:55, 28-02-2014
Ort: Edsele, Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Zetor 8011, Ferguson TE-A 20

Thelemorf

#18 » 17:08:53, 09-09-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klas Kraft skrev:Finns något som heter KvAr....... KiloVolt Ampere, reaktiv, men det är mer än överkurs här :thummar: :vissla:


Jao, men reaktiv effekt är ju klart överkurs i valet av svets :)
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se