Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Vad ska man tänka på förutom Intermittens vid köp?

21 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera svetsning här

JagArJag (trådstartaren)

#1 » 22:16:44, 24-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle vilja ha hjälp av alla duktiga här med att veta vad man ska kolla på förutom Intermittens vid köp av migsvets.
Är ute efter en hyffsat migsvets som klarar upp till minst 5mm godstjocklek.
Den ska vara lättsvetsad och jag vill inte behöva vänta 2 min på att den ska svalna när jag svetsat en kort söm på 1 dm, eller punktat fast ett galler (nuvarande migsvetsen klarar 5-10 punktningar innan den behöver vila)
Intermittens säger väl bara hur länge man kan svetsa konstant, men vid punktsvetsning där man trycker av och på flera gånger så borde spikarna göra så det blir varmt även om man bara svetsar korta sträckor i taget, eller?

Intermittenssiffran säger ju lite om vad den klarar innan den behöver vila, men det kan inte vara hela sanningen.
Jämför man en ESAB med billigare märken är det inte säkert att dom siffrorna skiljer sig mycket åt, men i verkligheten tor jag det skiljer mer, men vad? och hur skiljer man dom åt utan att behöva köpa och testa alla modeller?

Har blivit rekommenderad Helvi, t.ex. deras 180A gas/nogas (som man såklart kör med gas för riktiga svetsar)
Även Telwin blev jag rekommenderad.

Tidigare har jag fått för mig att det är bara Esab och Kemppi man ska satsa på om man vill ha en problemfri svetsupplevelse.

Pris är väldigt viktigt, en riktigt bra esab eller kemppi finns det tyvärr inte pengar till.
Frågan är om det finns något annat som är bra eller om man ska fortsätta med pinnsvetsen?
Man skulle kunna resonera att det säljs många andra svetsar, t.ex. Telwin, Helvi, Biltemas kinasvetsar, julas kina märke osv, och det kan inte vara bara skit om det fortsätter att säljas. Men å andra sidan är det inte alla som har krav att det ska fungera problemfritt när man behöver svetsa, dom kanske "nöjer sig"?

Är Helvi DUAB husets egna märke förresten eller finns det på fler ställen?

Vad tycker ni?
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH



anders holmström

#2 » 22:26:32, 24-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Leta upp en begagnad Industrisvets typ Kempi ps 3500.har du lite flyt och hittar ett bra objekt så får du en sån för under 5000kr.
oftast kan du använda strökällan som pinnsvets oxå :thumme:
Jag har en ps 3500 och en ps 5000 i verkstan och skulle aldrig byta ut dom mot nya lågprissvetsar :mrgreen:
allt går utom trasiga klockor och små barn samt fulla gubbar och tennsoldater
Lycklig är inget du blir utan något du väljer att vara

1 person gillar det här inlägget.
anders holmström
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:00:02, 18-09-2011
Ort: okome, Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Traktorer
john deere 6155R 6830, 6620, 6330
Volvo BM 2650, 350 röd, 2stycken 350 militär varav en med lastare
600 industri med vindelbjörn på taket
600 röd
GM 616B
Lastmaskiner
Ljungby L9
Lm 640
Volvo bm DR 860
Volvo bm SM 868
rundbalspressar John deere 990,V461
strängläggare claas 2900
slåtterkross John deere 735,F350
gödselspridare Samson SP15
spruta John Deere 724
Väderstad rapid 300c 2015

fzr100089

#3 » 22:34:18, 24-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vid köp så finns mer att tänka på tex: storlek på säkring,tillgång på slitdelar,typ och längd på slangpaket,enkel omställning mellan 2 och 4 takt,storlek och vikt bland annat.
fzr100089
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:07, 15-06-2009
Ort: Avesta
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix H36B

Henric Johansson

#4 » 00:42:54, 25-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Köpte helvi 208 för några år sen. Deras minsta med eurofäste till slangpaketet. Är nöjd än så länge.
Tror att duab har ensamrätt till helvi i Sverige , dock kan säkert svetsen hittas under annat märke om du letar.
Har numera invertersvets till gods över 4 mm, men har svetsat upp till 6 mm med migen, och det håller än.
du kan göra saker på två sätt, riktigt eller inte alls
Användarvisningsbild
Henric Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:32, 13-09-2009
Ort: Emmaboda
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: SCANIA 110 lbs (Nisse)
Volvo 142 (Arnold)
BM 230 viktor
Volvo BM 350 skogsBoxern

Michael Meier

#5 » 08:12:41, 25-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

JagArJag skrev:....Man skulle kunna resonera att det säljs många andra svetsar, t.ex. Telwin, Helvi, Biltemas kinasvetsar, julas kina märke osv, och det kan inte vara bara skit om det fortsätter att säljas. Men å andra sidan är det inte alla som har krav att det ska fungera problemfritt när man behöver svetsa, dom kanske "nöjer sig"?
....


Alla konstruktioner beter sei olika, att en vara säljer har inte mye med svetsupplevelse att göra, även kemppi har en mängd "sämre" svetsar.

å andra sidan, om du provsvetsar begagnade maskiner så kan vilken fin maskin som helst göra sämre resultat eftersom trådkvalite, gasblandning och linan - matarverk (styrning) matarrullar-trådledare-munstycke är olika slitna.

Det är ofta hur strömkällan styrs som avgör svetsupplevelse, du får inte högkvalitativ styrning med billiga svetsar, däremot kan svetsaren kompensera för bristande svetsmaskin och tvärtom också :grin:

Du måste nog provsvetsa begagnade maskiner för att få en möjlighet att avgöra vilken som duger för dei.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Göran Ekman

#6 » 08:14:13, 25-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

:rock_on: Duab kan vara lite tråkiga när det gäller att få fram rätt reservdelar. Skulle personligen leta på en så stor ESAB eller Kempi som jag har säkring till. Eller något där jag kan få tag på reservdelar på någon lokal svets butik.Göran
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

dimorep

#7 » 09:32:53, 25-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad får det max kosta då och hur mycket / frekvent räknar du med att använda svetsen?

G:a ind.maskiner brukar vara i all evighet, men samtidigt kan de vara i rejält behov av nya slitdelar och det kan kosta en del det med.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

JagArJag (trådstartaren)

#8 » 21:13:33, 25-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

fzr100089 skrev:Vid köp så finns mer att tänka på tex: storlek på säkring,tillgång på slitdelar,typ och längd på slangpaket,enkel omställning mellan 2 och 4 takt,storlek och vikt bland annat.


16A säkring finns på ett ställe, 24A på det andra, så det vore bra om svetsen klarar sig på 16A så man inte är helt låst.
2 och 4 takt, vad innebär det? Så mycket har jag inte svetsat så jag kan alla finesser ännu.
Storlek och vikt är såklart lite intressant men känns långt ner på listan eftersom den ändå får stå på en vagn, ett par dm bredare eller ej är inte avgörande, då känns det viktigare att hitta en billigare även om den råkar vara större. Även tillgång till reservdelar känns viktigare än storleken och vikten eftersom jag bara ska ha den på samma ställe i stort sett jämt. Ska man flytta runt den är det såklart viktigare med vikt och storlek.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

JagArJag (trådstartaren)

#9 » 21:23:15, 25-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett generellt svar på flera av era inlägg:

Lång slang är självklart intressant, nuvarande är ofta för kort så man får sträcka och palla upp och ha sig.

Tillgång till reservdelar känns också viktigt för något som man lägger flera tusenlappar på. Funderade ett tag på en Esab A10 men enligt esab är dom så gammla så reservdelar ska man inte räkna med, t.ex. kretskorten i dom var snudd på omöjliga att få tag på sa dom. dom kan man ju annars hitta för en vättig peng på blocket bl.a. Har svetsat med en sån och kan inte annat än säga att den är lättsvetsad.

Kostnad, är en svår fråga. Men klarar man sig på 7k så får jag nog vara nöjd, 5 är ännu bättre såklart. Begagnad bör vara minst ett par tusenlappar billigare eftersom reparationsbehovet ökar markant.

För tillfället använder jag inte svetsen så ofta, men när det väl behövs så brukar det bli en del saker sammtidigt som behöver sättas ihop.
Under året har jag väl haft igång miggen eller pinnsvetsen 30-40 ggr gissar jag. Varav ca 10 var större arbeten. Men nu var det ett par månader sen. Det går i vågor som sagt. Men när man väl behöver använda svetsen så vill man ju att den ska fungera, det här eviga väntandet på överhettningsskyddet vill jag slippa. Jag vet varför det är där och det är bra att det stoppar innan saker går sönder, men det är därför jag vill hitta en bättre svets som klarar lite mer jobb utan att riskera att hamna i det läget.

Ni får väldigt gärna komma med tips på specifika modeller av t.ex. esab och Kemppi som är bra och som man vågar köpa.
Finns inga reservdelar vill jag inte ge mer än 2000, men finns reservdelar så kan den kosta uppåt 5000.
JagArJag
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:13:40, 25-07-2013
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland
IH

fzr100089

#10 » 10:22:42, 26-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

2 takt: tryck in knappen o tråden matas ut när sedan knappen släpps slutar tråden matas
4 takt: tryck in knappen o släpp den och tråden matas ut,tryck in o släpp knappen när du vill sluta mata ut tråd

4 takt är bra vid långa svetsar då man kan ha fingrarna till annat än o värma upp dom mot ett varmt handtag

Har en kemppi, kempomat 2100 på 210 amp
Köptes som fjolårets modell för 3 år sen och jag gav då 8000 + moms
Har 3 m slangpaket pga att jag kör med 0,8 tråd och har aldrig problem med matningen
Om jag skulle ha haft 4 m slangpaket så ökar risken för matningsproblem markant om 0,8 tråd ska användas
Svetsar väldigt mycket med min o har aldrig haft problem trots att jag kör hårt och höga inställningar
Har fortfarande orginal Kemppi slang paket och det efter minst 700 kg tråd som gått igenom
Förbrukar ca 250 - 300 kg 0,8 tråd per år


Hade en billigare svets förut från Migrite/Telwin på 160 amp och den funkade dåligt för det mesta
Fick problem med matningen redan vid första rullen

Visst den kostade ca hälften men är inte prisvärd,kemppin är mer än prisvärd

3 personer gillar det här inlägget.
fzr100089
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:07, 15-06-2009
Ort: Avesta
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix H36B

Grisen

#11 » 12:50:44, 31-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kempomig 3500s är en underbar svets, både mig/mag och pinne. Man kan köra en stor svets på små säkringar sålänge man inte vrider upp den för högt
större problem - större hammare
Grisen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:20:32, 10-02-2013
Ort: Pedersöre
Suomi Finland (svenska)

Mikael.Johansson

#12 » 19:08:34, 24-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

JagArJag skrev:...

Tillgång till reservdelar känns också viktigt för något som man lägger flera tusenlappar på. Funderade ett tag på en Esab A10 men enligt esab är dom så gammla så reservdelar ska man inte räkna med, t.ex. kretskorten i dom var snudd på omöjliga att få tag på sa dom. dom kan man ju annars hitta för en vättig peng på blocket bl.a. Har svetsat med en sån och kan inte annat än säga att den är lättsvetsad.

...


Fick ett fel på min EASB A10 250K just nu.
Matningen gick igång direkt när jag startade svetsen, som om knappen på handtaget vore intryckt; Och även kontaktorn och gasventilen slog till.

Tidigare hade jag haft ett fel som visade sig i att matningen slutade fungera helt plötslig under svetsning. Det kunde jag lösa provisoriskt genom att vrida upp strömmen och sedan vrida tillbaka igen. Tydligen fick den ökade spänningen igång matningen igen.

Men något var på gång att ge sig.

Det var en transistor på kretskortet som hade blivit dålig. En BC 107. Samtliga dom inringade transistorerna är samma, BC 107. Jag misstänkte först den ovanför den med röda ringen. och skiftade den med en av dom till höger, utan resultat, dessutom visade dom rätt värden.
Men den som jag har tagit bort här, (röd ring), hade felaktiga värden. Det gick bra att köra utan den. Just den hör till den automatiska intermittensen.

Nu satte jag dit en liknande transistor. BC 547 C, som jag hade liggande. NPN. Och benen var lika.

Sådana här kretskort går att laga själv- ESAB tillhandahåller kretsschemat.

Bild
Deus es machina inversus.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Göran Ekman

#13 » 21:00:49, 24-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst finns det väl olika varianter på A10 matarverk . Hur identifierar man de olika matarverken . Bra att veta att kretskorten är möjliga att reparera. Problem att få fram reservdelar till gamla ESAB slangpaket. Göran
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

dimorep

#14 » 22:06:05, 24-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bygg om till ett EURO-fäste så slipper ni problemet med att vara låsta till ESAB:s slangpaket, snabbt intjänat.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Göran Ekman

#15 » 23:29:01, 24-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Bygg om till ett EURO-fäste så slipper ni problemet med att vara låsta till ESAB:s slangpaket, snabbt intjänat.

Det var så det löstes , väldigt enkelt tror det står Binzell på slangpaketet ombyggnad till EURO- fäste vill jag minnas att det var simpelt inga problem. En detalj till på min gamla ESAB är att det sitter en hållare som lyfter upp slang paketet i luften en bonus grunka när jag köpte svetsen som jag inte vill vara utan nu . Göran
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se