Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Lödning för rookies

188 inlägg • Sida 9 av 13
Diskutera svetsning här

Utskrotnings-Magnus

#121 » 21:54:09, 10-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finfin tråd ni har här grabbar, nu ska jag kapa den och ställa frågan:

Precis hur och med vad lödreparerar jag följande skada jag har i ett mercedesmotorblock? Tjockleken är ca 6-7mm. Jag har tillgång till gasbrännare och kan låna en dillon.

Inköpslista på lod/tillsatsmaterial samt instruktion emotses! :mrgreen:

Är skräckblandat förtjusad i lödning, har skurit rätt mycket med skärbrännare, men har lött desto mindre.

Bild
Bild
Bild

Projektets bakgrund: http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=20493
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag 66C



jörgen.ottosson

#122 » 22:11:11, 10-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du valt att löda, så borde du lyfta ur motorn och demontera delar som är i närheten (värme...)

Messinglod ca 700°C fins med/utan flux hölje ( de utan behöver flux tillsättas när man löder) - billigare

Silverlod ca 600°C finns oftast bara belagda med flux - dyrare men "flyter" bättre

(en "fuling" skulle kunna vara ten eller ten/silver lod ca 300-400°C ....men har aldrig provat på gjutjärn...så jag skulle inte rekommendera det)

För samtliga gäller rengör noga! ingen färg,olja,oxid och smuts kvar ( tänk även på att olja runtomkring kan "krypa" pga. värmen)

För messinglod så kan du slipa en liten v-fog om du vill, det går inte med de övriga...men de kryper in i sprickor ändå mha. kapiärverkan om det är rent!

ex.

http://www.jula.se/silverlod-5-pack-125469

http://www.jula.se/massingslod-10-pack-125470
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Utskrotnings-Magnus

#123 » 22:34:55, 10-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorn som sitter i bilen kan vara skrot då veven kan ha tagit skada. Jag ämnar laga sprickan på enklaste sätt utan att ta ur motorn för att 'provköra' ett tag.

Min polare tycker att jag ska försöka med vanligt tenn+fluss och en gasolbrännare. Sammanfogningen är inte så viktig i detta fall, utan mer tätheten så att inte motoroljan läker ut. -Tenn ett alternativ?

/Magnus
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag 66C

jörgen.ottosson

#124 » 22:46:30, 10-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja, det skulle nog kunna funka...

Men om du ändå ska "tillföra värme" så skulle du lika gärna kunna "kallsvetsa" med en Nickelelektrod för gjutjärn (OK 92.10) eller en "reparationstråd/universaltråd" ( OK 68.82 ) Skulle tro det tillför mindre värme än lödning till blocket om det ska sitta kvar i bilen.

se även esab rep bok: http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=4517

Och täta ev. läckage med kemiskmetall/pollyorutanfog eller någon annan "gucka"
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Robban_C (trådstartaren)

#125 » 23:03:44, 10-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Gjutjärn är svårt att mjuklöda.
Dessutom är jag tveksam till att hårdlöda gjutjärn.
Trots att jag är vass på båda metoderna så skulle jag definitivt satsa på "Loctitevarianten" som jag föreslog i den andra tråden.

Jörgen, silverlod utan flussmedel finns men man får nog kolla på industrisidan och det kan ev vara beställningsvara. Jag föredrar lod utan fluss och sen fluss i separat burk men det är jag det.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

jörgen.ottosson

#126 » 23:23:38, 10-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har själv fluss pulvret till mesing på burk....men mera praktiskt (billigt) med belagda trådar om man inte ska använda så mycket....
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Utskrotnings-Magnus

#127 » 00:01:04, 11-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad gör tennmjuklödningen så svår? -Jag vill gärna tro att tennet sugs in i sprickan och skapar en bra tätning även om den rent strukturellt inte gör någon skillnad. Är det problem att få tennet att fästa?

/Magnus
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag 66C

Utskrotnings-Magnus

#128 » 00:09:44, 11-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tycker inte att kemisk metall verkar vara någon hit det heller :sad:

Den här killen är då inte så nöjd: http://www.youtube.com/watch?v=HpKOGaFqAuQ
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag 66C

Lars B

#129 » 00:20:38, 11-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jamen vilken praktnolla som lagar FRAMVAGNEN med kemisk metall??? :hotar2:
Men om du borstar rent runt den där skadan och sedan sköljer rent med bromsrengöring och bakar in kemisk metall i brottytorna och sedan spacklar en kaka över hela skadan så tror jag det håller helt ok!
Ingen belastning där!
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Robban_C (trådstartaren)

#130 » 00:30:38, 11-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utskrotnings-Magnus skrev:Vad gör tennmjuklödningen så svår? -Jag vill gärna tro att tennet sugs in i sprickan och skapar en bra tätning även om den rent strukturellt inte gör någon skillnad. Är det problem att få tennet att fästa?

/Magnus

Av någon anledning så väter inte mjuklod på gjutjärn. Dvs det varken flyter ut eller fäster.

Ang kemisk metall i framvagnen:
Inte ens dugligt som en nödreparation och han ger sig ut på bana?
Enligt Darwin skulle en sån dåre vara utdöd för en miljon år sen. Darwin hade med andra ord fel.

Det där måste vara i USA, eller hur?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Utskrotnings-Magnus

#131 » 01:00:42, 11-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban: Tack, nu har jag all information jag behöver i ärendet! -Jag köper Kemisk metall imorgon och smackar dit. Då var det förstås det här med märke och modell på spackel.. Kanske måste skapa en ny tråd där vi kan reda ut begreppen där också..

Angående BMW-killen: :slag:
Utskrotnings-Magnus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:30, 08-04-2005
Ort: Piteå
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Hanomag 66C

Robban_C (trådstartaren)

#132 » 23:57:00, 26-11-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man undrar ju hur det går för dogen med lödandet? :grin:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Robban_C (trådstartaren)

#133 » 09:56:37, 11-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Några (dåliga) bilder från i vintras på ett jobb som är som gjort för hårdlödning. Just såna här saker är betydligt bättre att hårdlöda än att svetsa, fräst därför att här var det grejor som helst inte ska slå sig för mycket. Inga krav på 100% rundgång men det bör bli så rakt det kan bli med måttlig arbetsinsats.
Det handlar om en rensskopa för rensning av slam i dagvattenbrunnar.
Nej, det är INTE en skopa för grävmaskin! :slag:
Den här hanterar man med tassarna!
Ibland är den för kort, vid ett jobb nyligen fick jag ligga på mage och sänka ner rensskopan och använda kofot för att nå ner och dra i handtaget. Valde därför att tillverka en lös förlängningsdel. Det är alltså två rör i varandra och i dessa ska man kunna skruva i förlängningsrör om nån dryg meter eller så. Dessutom ska man kunna skruva dit ordinarie handtag antingen i änden på förlängningen eller på ordinarie plats.

Lite rör hittades, yttre röret blev hitterör med en skarvbit av 1/2" vattenledningsrör, inre röret är nåt slaktavfall från nån torkställning eller hammock eller nåt sånt.
Gänga för skarvning av inre röret blev M8 eftersom det råkade bli lagom i dimensionerna.
Man tar vad man har och gör det man kan med det.

Det var svårt att få skarpa bilder, kameran ville gärna fokusera på bakgrunderna istället så jag har bara dessa bilder.
Enda bilden på yttre röret. En svarvad skarvhylsa är fastlödd på röret och sen en bit rör med R1/2" gänga fastlödd. Hylsan svarvad till snäv passning.
Bild



Bild
Inre röret med ett svarvat gängstycke. Gängstycket är en skarvmutter som jag svarvat till snäv passning mot inre rörets innerdiameter.
Provmonterar gängstycket i innerröret.
Det som inte syns här är att jag försänkte lite i röret med skruvdragare och vanlig försänkare för att få ett "dike" för lodet.
I övrigt så kapillärdrar silverlod så bra att man får nog lod en bra bit in i fogen.


Bild
Gängstycket på plats. Nu är det läge att tända svetsen, pilla på lite fluss och ta fram dyra tillsatsmaterialet i form av silverlod.



Bild
Det enda hyggliga fotot på resultatet på innerröret.
Skrubba bort lite flussmedel och dra i en gängtapp för att rensa ur gängorna, blåsa på lite zinkspray och sen är det klart.


Slutresultatet var en skarvning vars rakhet/rundgång främst beror på passningen på de svarvade gängstyckena. Förlängningen är nån dryg meter och det kastar kanske max nån cm längst ut när man gängar ihop bitarna. Får ni till samma rundgång genom svetsning så ska jag lyfta på hatten och buga.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

HenrikLarsson

#134 » 15:38:51, 06-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle behöva hårdlöda fast en bit stål på gjutjärn. Jula säljer mässingslod och silverlod. Vad är bäst? Mässingslodet är betydligt billigare.
HenrikLarsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:29:16, 22-08-2011
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: ESAB LKA180 och Arboga E100S

jörgen.ottosson

#135 » 17:16:13, 06-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

HenrikLarsson skrev:Jag skulle behöva hårdlöda fast en bit stål på gjutjärn. Jula säljer mässingslod och silverlod. Vad är bäst? Mässingslodet är betydligt billigare.


Båda funkar bra till det...silverlod har lägre smältpunkt (ca 650°C) och flyter bättre ( går att göra "finare lödning" med... ) mässinglod behöver lite mera värme ( ca 750°C)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se