Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Lödning för rookies

188 inlägg • Sida 1 av 13
Diskutera svetsning här

Robban_C (trådstartaren)

#1 » 21:32:59, 04-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ämnet spjälkt härifån:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 674#136674
/j-abond77


Sam skrev:... Det jag saknar mest tror jag när jag varit utan gassvets ett antal år är lödningen (slaglod) ...
Det är mycket underskattat!
Mycket mer användbart än de flesta tror.
Några exempel:
*Ett rör ska skarvas inuti ett annat rör eller hål (ex vis nån form av "formad" rörände som ska fast på ett längre rör). Perfekt för silverlodet eftersom det kapillärdrar in i spalten, dessutom blir det med enkelhet tätt, aldrig några porer eller andra problem. Ett exempel från verkligheten är ett hydraulrör som skulle ha ORFS (eller vad dom nu heter). Inte f*n hade jag några verktyg för det men det gick snabbt att svarva en sån ände och sen löda fast på röret. Inga svetsfogar som sticker ut och enkelt att okulärt besiktiga att det blev tätt.
*Skarvning av borr. Om man nån gång behöver en långborr så kan man ju ge sig f*n på att klockan är 16:01 en fredag och då är man körd till på måndag. Men icke om man kan hårdlöda. För de som inte vet så kan man inte svetsa (i alla fall inte med lätthet) i snabbstål men hårdlöda går bra, dessutom slår det sig inte som det gärna gör vid svetsning. Har ett flertal långborr som är förlängda på just det viset och dom har alldeles utmärkt rundgång.
*Olika metaller? Är dom lödbara så är det inga problem. Koppar mot järn, mässing mot koppar eller rostfritt etc.
*Koppar mot koppar? Då tar man fram kopparlodet och behöver inte ens bekymra sig om flussmedel.
*En axel som ska fästas med änden mot nåt föremål av stål, "fästningen" får inte bygga nåt, varken mot axeln eller mot fästet, dvs en svetsfog får inte plats. Enkelt, hårdlöd fast axeln. Exemplet kommer härifrån alldeles nyligen, fästet för gaspedalen på Mercan gick av.
*Med en mutter fastsvetsad på en gängtapp har man ett verktyg för att kunna köra gängtapp med muttermaskin men som sagt, det är inte så enkelt att svetsa i snabbstål. Men man kan hårdlöda fast muttern och sen är det bara att köra eftersom den fogen inte blir skör på samma sätt. Sen är det en annan diskussion huruvida man verkligen ska gänga med muttermaskin men när det var åtskilliga M36 (eller där nånstans) och brått för att få igång produktionen så var det bara att köra hejvilt.
*Ska man få ihop nåt i flera steg så kan det ibland vara tänkbart att arbeta i olika temperaturintervall. Då kan man hårdlöda en detalj och sen mjuklöda det sista. Ingen risk att en metod värmer loss den föregående eftersom det är olika temperaturområden.

Mer hårdlödning åt Maskinistens medlemmar! :grin:
Har slutat på forumet!

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



dogen

#2 » 23:45:37, 04-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban: Intressant! Härligt om det kommer fram dylika saker i denna tråd. Nu kan man säkert googla och få fram lite fackspråk som jag ändå inte förstår mig på. Bättre att fråga här och få en beskrivning tillräckligt basic att en pianostämmare tom förstår. Vad är egentligen skillnaden mellan hård och mjuklödning? Är det hårdare respektive mjukare material man löder med? Vart går gränsen och kan ni ge exempel på material man använder att löda med. Tenn, silverlod, kopparlod osv och dess specialiteter. Oj, nu begär jag lite mycket. Känns som att det kan bli ett långt svar så försök ta den korta versionen :)
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Robban_C (trådstartaren)

#3 » 00:38:47, 05-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mjuklödning = tenn (eller bly) som tillsatsmaterial (eller i alla fall blandningar som innehåller en hel del av dessa metaller). Låga temperaturer. Vet inte exakt men gissar på 250-400 grader. Bly är ju numer förbjudet så det kan vi nog bortse från.


Hårdlödning = kopparlod, silverlod med mer som tillsatsmaterial. Högre temperaturer. Vet fortfarande inte exakt men gissar hejvilt på 600-900 gr. Detta var en mycket vild chansning men som exempel så når man ju glöd i stål vid silverlödning.

Väldigt kort om hårdlödning utifrån mina erfarenheter:
Jag använder kopparlod vid koppar mot koppar om jag inte måste kapillärlöda, då kör jag med silverlod eftersom det drar in så bra i spalterna. Kopparlod på koppar kör man "rent", dvs utan flussmedel.

Allt annat kör jag med silverlod. S-lod används med flussmedel som antingen finns på burk eller utanpå lodstängerna. Jag kör "Old School", dvs flussmedel på burk. Då värmer man pinnen lite grann, kör ner den i flusset så lite fluss smälter fast på pinnen, fram till biten och smält ner lite fluss på biten. Värmen gör att flusset "rensar" biten så att lodet väter bra.

Detta var vääldigt kort om lödning och absolut inte komplett. Dessutom kanske inte ens korrekt men det fungerar för mig.
En liten "lödskola" kanske? Nån?
Har slutat på forumet!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Rover

#4 » 09:19:52, 05-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rätt Robban! Lödning är en kanske lite bortglömd metod nuförtiden men
mycket användbar. Och med silver blir fogen mycket stark men på ett
skonsamt sätt. Har lappat ihop avbrutna verktyg med den metoden.
Läste nånstans om båglödning i samband med bilplåt. En ny variant eller...? :klia:
Användarvisningsbild
Rover
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 08:31:11, 18-07-2007
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 4235-4 Traktor
Valmet 502 Traktor
Ford 550 Traktorgrävare
Ferguson 20 Grålle

joeri91942

#5 » 09:42:10, 05-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ska ni löda mycket kopppar (eller annan mjuklödning) och inte vill vara bunda till gassvetsen så skaffa en gasolflaska 2000 (liten långsmal) och ett Powerjet-munstycke. Tänder med "gasknappen", trevlig vikt och lätt att jobba med

http://www.sievert.se/default.asp?locId=2&langId=2&pageId=6&areaTypeId=3&areaId=28

/Jörgen
Pel-Job 506 med en massa tillbehör
Atlas AR-85
joeri91942
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:35:25, 19-07-2009
Ort: Sundsvall
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Peljob EB-506 (Volvo EW-50)
Atlas AR-85

BM425

#6 » 09:44:24, 05-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Väldigt kort om hårdlödning utifrån mina erfarenheter:
Jag använder kopparlod vid koppar mot koppar om jag inte måste kapillärlöda, då kör jag med silverlod eftersom det drar in så bra i spalterna. Kopparlod på koppar kör man "rent", dvs utan flussmedel.


Löda med kopparlod med flussmedel ger en helt annan flytning av smältan. Det funkar på så sätt bättre vid kapilärlödning. Upplever att det flyter ut vid lite lägre temp än om man inte har flussmedel. Värm lodet lite o doppa ner i burken med flussmedel så blir den belagd.

Att tänka på är att det finns lod med kadmium i, lod som är godkända för livsmedel har inte det. Vatten är ett livsmedel.

Anders
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

dogen

#7 » 10:10:33, 05-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Menar ni att det blir så starkt att man kan laga verktyg och dylikt? Silver är väl ganska mjukt? Vad är det mer än silver i lodet? När jag tänker efter så byggde man ju allt ifrån hjulupphängning till att fästa motor i chassiplattan på miniracingbilar G10, G20 och G27 (klubbmästare -90 eller något :)) och det var ytterst sällsynt att något faktiskt ploppade lös. Då använde man dock lödkolv, så jag misstänker att det silverlod ni pratar om är ännu starkare?
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Holger

#8 » 10:14:52, 05-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Miniracing! Kul det! Men jag körde typ '80-85 eller liknande. Fick ta emot pris av Stefan Johansson efter ett rejs.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Sam

#9 » 11:09:45, 05-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nog går det att laga verktyg allt, som Robban skrev så går det ju att laga eller skarva en borr till exempel.
Något annat som fungera bra med lödning är gjutjärn som ju kan vara lite problematiskt att svetsa ibland.
Lödde ihop en remskiva till en tröskvariator typ 40 - 50cm i diameter till en granne en gång för så där 20 år sedan han körde nog 5-6 år med den innan han bytte tröska.
Men som jag skrev i Dogens skärtråd så har jag inte haft tuber på många år
Först när jag hyrde tuber så kunde man hyra för en fast summa per gång man fyllde och då gick det ju bra men sen blev det ju månadshyra eller långtidshyra och det var ett antal tusen för två tuber och när jag fick årsfakturan och det enda jag använt gasen till under året var att värma bort en fastrostad skruv så tyckte jag att det blev en väldigt dyr skruv. Har väl lånat gasgrejor av nån granne vid akut behov nån gång.

Men jag börjar bli lite sugen på att köpa småtuber för jag saknar lödning och sen går det ju faktiskt att svetsa med gas också
Kan vara rätt bra till vissa saker, grundmaterialet blir ju uppvärmt på ett helt annat sätt än med migsvets med de för och nackdelar det innebär.

Annars så passar nog rubriken rätt bra på mig "rookie" om inte annat för att jag nog inte lödd med gas på 15 år
Hitatchi EX50
Sanderson TL6
MF 4355
Polaris
Användarvisningsbild
Sam
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:28:16, 29-09-2007
Ort: Pålsboda
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hitatchi EX50
Sanderson TL6
MF 4355
Polaris

63an

#10 » 12:22:11, 05-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

De här blir bra! Nu måste nån ta fram smälttemp. på lite olika material då går det att köra vidare med denna tråd. Framförallt vad som gäller Kapillär eller smältlödning, som är olika saker! Angående bly så när jag byggde för 30år sen så helt plötsligt var toalettbehållaren varm efter spolning, rörmokarn hade använt bly och fläskat på såklart, med påföljden att bly frans hade släppt och låg i backventilen i pannan, enkelt åtgärdat men sen vet man inte om det kommit förbi eller ut i varmvattenmatningen i huset! BRA bort med bly!
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Magnus Rusk

#11 » 12:23:03, 05-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

joeri91942 skrev:Ska ni löda mycket kopppar (eller annan mjuklödning) och inte vill vara bunda till gassvetsen så skaffa en gasolflaska 2000 (liten långsmal) och ett Powerjet-munstycke. Tänder med "gasknappen", trevlig vikt och lätt att jobba med

http://www.sievert.se/default.asp?locId=2&langId=2&pageId=6&areaTypeId=3&areaId=28

/Jörgen


Jag instämmer till fullo att ett sådant munstycke monterat på en liten gasolflaska är kanonbra till mjuklödning. Bara att trycka så tänder den...och sedan släpper man bara så slocknar lågan! :P (...gillas nog av brandkåren!)

Men se till att använda detta utomordentliga "verktyg" till annat än bara lödning... :mrgreen:
Det skulle vara standard att en Maskinist har tillgång till en sådan brännare... Perfekt när man ska lossa massa rostiga bultar eller fastfrysna delar på någon maskin.
Jag änvänder den till massa saker det är en perfekt mackapär. :mrgreen:
Magnus Rusk
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:43:24, 31-03-2009
Ort: Ljusne
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Zeppelin ZL80 (Hjullastare -00)
Insley modell? (Grävmaskin -67)

Sam

#12 » 12:53:35, 05-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är väl de små gasflaskorna som kallas mapgas, har använt sådan till tennlödning en gång och sen till stora krympslangar (skarvar på jordkabel), finns även vintergas till dem vilket är ett måste om man använder dem vid minusgrader.
Har sett att det finns set med oxygen(syrgas) och mapgas avsedda för lödning med lite mer värmekrävande lod än tenn, är det nån som prövat det ??
Hitatchi EX50
Sanderson TL6
MF 4355
Polaris
Användarvisningsbild
Sam
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:28:16, 29-09-2007
Ort: Pålsboda
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hitatchi EX50
Sanderson TL6
MF 4355
Polaris

joeri91942

#13 » 12:58:41, 05-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låt se hur många användningsområden vi har gemensamt
Normala "verktygsuppdrag"
- löda rör
- glödgning
- värma bultar/muttrar

Udda
- tända pannan (ingår i Värmebaronens pannor!!)
- tända grillen
- sveda paprikaskinnet när man ska göra en salsa så att den går att flå

Väldigt udda :grin:
- sveda fläsklägg (sambon är från Kina, hon gör en fantastisk fläsklägg som ska brännas på ytan för tilllagning)

Många verktyg kan göra tjänst i köket, exempelvis har jag en Sandvik Laplander dedikerad till köket för att såga ben! Perfekt på tjocka revbensspjäll

Däremot funkar den inte så bra till ogräsbränning, jag tror den blir för het

/Jörgen

Bild Tillägg efter 1 minut(er):
Sam

Om det var mig du skrev mapgas till så nej, det är vanliga Gasol 2000 flaskan jag menar

/Jörgen
Senast redigerad av joeri91942 13:01:12, 05-11-2009, redigerad totalt 1 gång.
Pel-Job 506 med en massa tillbehör
Atlas AR-85
joeri91942
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:35:25, 19-07-2009
Ort: Sundsvall
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Peljob EB-506 (Volvo EW-50)
Atlas AR-85

Sam

#14 » 13:08:08, 05-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

offtopic
joeri91942 skrev:Många verktyg kan göra tjänst i köket, exempelvis har jag en Sandvik Laplander dedikerad till köket för att såga ben! Perfekt på tjocka revbensspjäll
/Jörgen


Jag gör tvärsom har en grej med gummirem avsedd att öppna burklock med som är det enda verktyg jag hittat som är perfekt till att lossa oljefilter med !! :grin:

Vad är skillnad på mapgas och gasol2000 bara olika fabrikat eller ???
Senast redigerad av Sam 13:11:23, 05-11-2009, redigerad totalt 2 gånger.
Hitatchi EX50
Sanderson TL6
MF 4355
Polaris
Användarvisningsbild
Sam
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:28:16, 29-09-2007
Ort: Pålsboda
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hitatchi EX50
Sanderson TL6
MF 4355
Polaris

joeri91942

#15 » 13:39:31, 05-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fuskar och klipper från nätet

Mapgas
The composition of the gas is: Propyne 30%, Propadiene 14%, Propylene 43%, Propane 7%, C4 (iso-Butane,Butane) 6%.
high combustion temperature of 2927 °C

Gasol
Gasol är ett handelsnamn på en petroleumprodukt som främst består av propan (C3H8) eller butan (C4H10).
Temperaturen är vid rätt förbränning ca. 1900° C.

Mappgasen brinner hetare men kostar förstås mer....

Med Gasol 2000 så menar jag flaskan som heter 2000 http://www.gasol.nu/produkter/gasolflaskor/2000/

/Jörgen
Senast redigerad av joeri91942 13:41:13, 05-11-2009, redigerad totalt 1 gång.
Pel-Job 506 med en massa tillbehör
Atlas AR-85
joeri91942
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:35:25, 19-07-2009
Ort: Sundsvall
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Peljob EB-506 (Volvo EW-50)
Atlas AR-85


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se