Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Var köpa elektroder för pinnsvetsning Alu?

35 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera svetsning här

Konstorsråttan (trådstartaren)

#31 » 20:35:12, 22-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tjo!
Lovade ju återkoppling, och det ska ni få. Tyvärr har det, som vanligt, tagit längre tid än önskat. Avskyr när verkligheten kommer ivägen för hobbyintressen. :grin:
Det är svetsat iaf, med pinnar från Swedol. Bränna igenom var ingen fara. Mer tvärtom, pinnarna brinner så fort attt man liksom faller igenom dem. Dessutom upplevde jag dem svåra att tända eftersom aluminiumet gjorde dem mjuka och gungiga. Svetsen är en Kemppi EKA 160, rekomenderad ström var 60 - 80 A och jag körde på 75 A. Det är inga snygga svettsar men de sitter och jag känner mig säker på att de kommer att hålla. Höll luckan i handtaget och svingade runt den lite och det var inga problem.

Såhärr såg det ut när jag gått över det en gång: http://bouillabais.se/hatch/20140222_135254.jpg
Mer svetsat, och handtaget på plats: http://bouillabais.se/hatch/20140222_142159.jpg
Närmare bild: http://bouillabais.se/hatch/20140222_142206.jpg
Luckan i sin helhet, med första lagret tilltänkt isolering. Verktygen utlagda för att få liggunderlaget att ligga hyffsat slätt:
http://bouillabais.se/hatch/20140222_143145.jpg

Tack alla som engagerade sig i frågan. Maskinisten är ovärderlig! :rock_on:

/ Råttan

1 person gillar det här inlägget.
Konstorsråttan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:18:31, 08-07-2013
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



Thelemorf

#32 » 21:47:21, 22-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fint!
Det är lite som att smälta en istapp på en glödgad plåt, men det går!
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

63an

#33 » 22:01:24, 22-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg nu att det var en durkplåt å de alut är lite annat än vad jag tänkte i tråden!
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

Konstorsråttan (trådstartaren)

#34 » 22:36:13, 22-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

63an skrev:Såg nu att det var en durkplåt å de alut är lite annat än vad jag tänkte i tråden!


Orkar du så får du gärna utveckla? :smile: Jag vet att det finns olika legeringar, och gjutgods, men är durkplåten som standard nån specifik legering och är den isf lättare att bearbeta? När jag ganska oömt bockade mitt lilla beslag medelst skruvstycke och slägga så reflekterade jag över att det inte ville spricka som alu gör ibland men kopplade det inte till att det var durkplåt?

/ Råttan.
Konstorsråttan
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:18:31, 08-07-2013
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

63an

#35 » 23:02:11, 22-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

De är nog skillnad på durkplåt å vanlig mjukare alu finns ju alu som man kan böja ganska lätt även 2mm, man vet ju inte hur de blandar mixen! Men jag ska köpa å prova med tunnare mjuk alu de blir väldigt intressant å se om den bara smälter eller fixar sej, jag var med i början med svetsa alu å vi gjorde kedjeskydd å dylikt då hade vi gassvets med alupinne å flusspulver som skulle blandas med vatten...kan säja att vi limmade ihop plåtarna men specialfirman i stan hade nån sorts utrustning typ gas å el såg den vid tillfälle å killen som använde den han var outstanding på svets han gjorde inget annat hela dar!
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se