Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Var köpa elektroder för pinnsvetsning Alu?

35 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera svetsning här

63an

#16 » 22:28:36, 07-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

I andra filmen är det väl annan sorts alu i plåten eller är de samma som TS skrev om, jag ska fan imej leta upp å köpa ett paket till min lilla handväska för de ska testas...sen åker jag ner till min godkända mekaniker för han har grejor å ta med så får han köra på samma objekt så får man se om resultatet visar någon skillnad...har losat Adobe Flash så första filmen fick jag inte.
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

1 person gillar det här inlägget.
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare



överlass

#17 » 22:41:53, 07-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du nu skulle känna för att bulta ändå så är vagnsbult och alu trevligt, bara slipa ned fyrkanten på bulten så den kilar sig in. Borde vara tätt med du kan ju lägga en oring runt fyrkanten eller silikon. Jag tror du får ett snyggare montage utan vassa kanter om du bultar
Användarvisningsbild
överlass
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:36:57, 08-01-2014
Ort: Växjö
Sverige
Maskin: Valtra T151
Doosan dx80
Parca 854
Haulotte H16 tpx

rospigg

#18 » 22:48:12, 07-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj!

Ja, svetspinnar för aluminium hör fan till, så gott som oanvändbara...
Mitt råd är att du kontaktar Hot-rod-Kjelle via PM och får ett bra jobb utfört.

Mvh Rospigg
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

nordsjöklättrarn

#19 » 22:14:18, 15-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur gick det med svetsningen?
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor

kmracing

#20 » 23:24:39, 15-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har svetsat några gånger med dessa pinnar, man ska inte förkasta dem, men det är en del att tänka på. alla ytor måste slipas noggrant direkt före svetsning, alu oxiderar blixtsnabbt. Och helst ska man göra sista putsningen med en rostfri borste. Slaggen skall också tas bort omedelbart och noggrant då den fräter fruktansvärt på materialet efter svetsning. Killen i första youtubeklippet gör ett misstag, man skall köra med nära 90 graders vinkel mot materialet för att få någon vettig inbränning.

Esab 96.50 http://products.esab.com/Templates/T041.asp?id=13529 på ca 90A användes i detta tråg.


Bild


Bild
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

bengt jansson

#21 » 00:38:42, 16-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett alternativ till pinn och tigsvetsning av aluminium är hård lödning med zink lod
Gör rent och borsta med stålborste omedelbart innan lödningen .
Ev kan det behövas en rostfri pinne att röra i smältan under
lödningen för att bryta oxidskiktetu
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S, Volvo T24, Huddig760, MF 5445-4. CF Moto U force 800

Anders Olsson nr:2

#22 » 00:41:36, 16-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

kmracing skrev:Jag har svetsat några gånger med dessa pinnar, man ska inte förkasta dem, men det är en del att tänka på. alla ytor måste slipas noggrant direkt före svetsning, alu oxiderar blixtsnabbt. Och helst ska man göra sista putsningen med en rostfri borste. Slaggen skall också tas bort omedelbart och noggrant då den fräter fruktansvärt på materialet efter svetsning. Killen i första youtubeklippet gör ett misstag, man skall köra med nära 90 graders vinkel mot materialet för att få någon vettig inbränning.

Esab 96.50 http://products.esab.com/Templates/T041.asp?id=13529 på ca 90A användes i detta tråg.


Bild


Bild


Äntligen! Instämmer, när något är svårt måste man göra allt för att förbättra läget. Youtube-snubben vill bara vara med på youtube. Inget att bry sig om! Jag skulle skruva eller löda, men frågan gällde ju svets. :grin:
Anders Olsson nr:2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:28:12, 26-01-2014
Maskin: Scania 76

nordsjöklättrarn

#23 » 09:49:10, 16-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Snyggt svetsat med alupinne.
Har haft lust att prova det men eftersom jag har en ac/dc tig har det inte blivit av.
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor

kmracing

#24 » 11:16:10, 16-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar :smile: Snyggt kan väl diskuteras, men tråget blev iaf tätt! Värt att nämna är också att det användes 9st pinnar till detta, då la jag visserligen en söm från insidan också, men ändå.. Hållfastheten är det absolut ingen fel på, det går knappt att få isär 2 bitar som punktats ihop, sitter som tuggummi på en heltäckningsmatta :grin:

Detta är helt klart en räddare i nöden så länge man inte har tillgång till tig, sitter och kollar på dessa från och till då jag svetsat en del alu med tig förr, och vet hur bra det funkar! Men den djungeln som är runt tigsvetsar idag (kina) får en att rygga tillbaka, så då bränner man av några 96.50 med Hägglundarn i väntar på bättre tider :lmao:
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

Anders Olsson nr:2

#25 » 11:20:03, 16-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltså jag skruva inte ditt tråg. :grin: menade båtluckan..
Anders Olsson nr:2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:28:12, 26-01-2014
Maskin: Scania 76

Anders Olsson nr:2

#26 » 11:21:48, 16-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det problem med svenskan också, eh..
Anders Olsson nr:2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:28:12, 26-01-2014
Maskin: Scania 76

Loke

#27 » 13:01:43, 16-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

kmracing skrev:Killen i första youtubeklippet gör ett misstag, man skall köra med nära 90 graders vinkel mot materialet för att få någon vettig inbränning.


Tror han nämner att han inte brukar svetsa alu med pinne. Filmen är inte gjord för att visa hur man ska göra, heller då att visa vilka problem en nybörjare kan råka ut för. Det var med det i tankarna jag länkade till filmerna.
Jag är hårt imponerad av gubben i andra filmen. :grin:

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jäkligt snyggt svetsat på tråget för att ha svetsats med pinne. Men som du nämner så är rengöring före svetsningen jäkligt viktigt.
Själv har jag lyckats ganska bra med att "gasa" alu men det är jäkligt vanskligt då lite för mycket värme en kort stund kan ställa till så man har halva arbetsstycket i en pöl på golvet. :smile: Rekommenderas inte i skarpt läge om man inte har övat på lite skräpbitar före.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

kmracing

#28 » 14:54:05, 16-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke skrev:
kmracing skrev:Killen i första youtubeklippet gör ett misstag, man skall köra med nära 90 graders vinkel mot materialet för att få någon vettig inbränning.


Tror han nämner att han inte brukar svetsa alu med pinne. Filmen är inte gjord för att visa hur man ska göra, heller då att visa vilka problem en nybörjare kan råka ut för. Det var med det i tankarna jag länkade till filmerna.
Jag är hårt imponerad av gubben i andra filmen. :grin:

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jäkligt snyggt svetsat på tråget för att ha svetsats med pinne. Men som du nämner så är rengöring före svetsningen jäkligt viktigt.
Själv har jag lyckats ganska bra med att "gasa" alu men det är jäkligt vanskligt då lite för mycket värme en kort stund kan ställa till så man har halva arbetsstycket i en pöl på golvet. :smile: Rekommenderas inte i skarpt läge om man inte har övat på lite skräpbitar före.


Loke


Nja, jag menade mer att killen gjorde ju resten rätt okej, förutom elektrodvinkeln, han hade ju vettigt resonemang om svetsströmen osv. också. Enligt Esabs sida ska dessa belagda elektroder även gå att köra som tillsats och fluss vid gassvetsning, provade lite nu sist, men det blev total katastrof! Fattar absolut nada av hur det ska gå till!? Är det då 1000L munstycket ska fram eller.. :mrgreen:
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

Thelemorf

#29 » 15:08:29, 16-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag svetsade ett insug till min Opel (kapat ner ett insug från en sexa till en fyra) med hjälp av biltemas alu elektroder.
Nu är det ju oftast bra kvalité på gjutalun i ett insug men jag, som inte alls är någon stjärna på att svetsa, tyckte inte alls att det var speciellt svårt att få det bra. Och det har ju nu hållit i några år på en trimmad motor.
Vidare så när chassi och motorplattan på gammelskotern var för dåligt så köpte jag alutråd och engångs argonflaskor till MIGen på jula.
Och inte heller det var något större problem att få att hålla.
Så jag hävdar att de som säger att det är halvt omöjligt att svetsa alu med "hemmaprylar" har antingen inte prövat eller haft otur med legeringen de testat på.

Det är ju viktigt som fasen att det är RENT när man ska svetsa i alu.
Rostfri stålborste, t-sprit och inte använda kapskivor som är kapat i järn med. Helst såga eller slipa med stift istället för kaprondell.

Har även testat ett tredje sätt att sammanfoga alu.
Så kallad zinklödning, skitsmidigt för att lägga igen hål.
Enda man behöver är en offeranod från tex biltema, någon form av gassvets och en vass pinne av rostfritt stål.
Skär stavar av anoden.
Rengör noga
Värm upp det som ska sammanfogas till zinket smälter och rör om i smältan och bryt oxiden med pinnen och låt det svalna.

Perfekt metod för att laga avbrutna fästöron, lägga igen hål som är draget gängpaj i etc.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Anders Olsson nr:2

#30 » 16:15:23, 16-02-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ju precis det här jag är ute efter hela tiden! Verklig kunskap, inte nån svindyr skit som nån försäljare försöker prångla ut. Sådana här tricks finns det hur mycket av som helst om man är intresserad. Det är en förfinad sport att behärska och förstå, inte tattarmek som ofta tjatas om..

2 personer gillar det här inlägget.
Anders Olsson nr:2
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:28:12, 26-01-2014
Maskin: Scania 76


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se