Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Kemppi PS2800 funkar inte

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

nisse (trådstartaren)

#1 » 19:48:16, 01-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja då var det dags att starta en tråd kring svetsen, eftersom den har börjat få lite eget liv. Allt började med att någon klantarsle :vissla: har glömt att stänga av svetsen. Och idag, när man skulle svetsa något, upptäckte man att säkringen hade farit. I med säkringen, men icke. Den hoppar ut direkt när man slå på svetsen.
Nu har jag börjat felsöka och jag tror felet är hittat. Det finns en trafo i svetsen som fixar ström åt fläkten och kretskort. Se bifogad Elschema. Först en översikt och så har jag börjat i övre högra hörn och sedan tagit fyra kort medurs .
Trafon ligger nere till vänster eller på sista bilden. Kopplar jag bort hela trafon, så hoppar ingen säkring. Om jag fattar det rätt så får trafon 400V via XX601 och 1.2. Så fort jag koppla tillbaka dessa två kablar så går säkringen. Därav min misstanke att trafon har gjort sitt. Var kan man hitta en sån där trafo? Output ser man ju på bilden. Bifogad även en bild på eländet. Eller är jag ute och cyklar och felet kan vara något annat? Diodbryggan har jag testat och den är helt OK.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)



nisse (trådstartaren)

#2 » 21:34:41, 01-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan tillägga att jag mätte primärsidan på kontinuitet och det pep till. Så det är inte avbrot i alla fall, han dock inte mäta så mycket mera, eftersom regeringen kallade till matbordet. Kom gärna med förslag vad jag ska mäta. Det luktar även lite konstig runt den.

Nisse
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

nisse (trådstartaren)

#3 » 22:21:15, 01-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hm, jag får väl självunderhålla mig ett tag till :mrgreen: . Det verkar vara trafon som befarad. :???: Vid närmare kontroll så var det en del svarta hål i den, och vit gägga mellan sekundärdelen (antagligen smält plast). Ingen mätbar motstånd heller, så det verkar går rakt in och ut igen vilket förklarar att säkringen går.
Så nu letar jag efter en Muuntosähkö Oy T 4459 Trafo. Någon som har en liggandes? Jars? Jag antar att det finns ett antal kemppi som har en sån där i? Någon som har en tråsig Kemppi ? :-)

Kan den blir för varmt bara genom att man har glömt svetsen på? Nu får man bara hoppas att allt som hänger på sekundärsidan har klarat sig.

Om jag nu absolut inte hittar något, måste jag linda om den, eller finns andra alternativ? Som jag fattar det behöver jag en trafo från 400V till 24V (varför är det två utgånger? 5VA och 25VA och inte bara en med 30VA? Och den där avstickaren på 210V till 1.6 fläkten? Dem andra är väl bara för att kunna driva svetsen med olika Volttal och behövs inte i mitt fall.
Det som ligger på 2.2 och 2.3 (30V) fattar jag inte riktig. Jag antar att det är till att driva Migenheten (som är en separat grej i den här svetsen). X003 borde vara uttaget till matarverket. Men varför är den ritat på primärsidan? Eller är det bara förenklad för utseendes skull. Visst borde den ligga på sekundärsidan med?

Nisse
Bild
Bild
Bild
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

Jars

#4 » 23:35:02, 01-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du behöver en Trafo primärt på 400v med en 230v utg. för fläkten. samt sekundärt 2x24V och en på minst 25VA
sedan ska du ha en på 30V och 180VA > om du skall anv. MIG,TIG,KYL eller fjärr!

#Men varför är den ritat på primärsidan? Eller är det bara förenklad för utseendes skull.
Visst borde den ligga på sekundärsidan med? #

Ja då 30V lind. är ritat på sekundärt.
Får du inte tag nån så får du hojta till då!

Enklast är att du ringer till nån KEMPPI service så får du reda om trafon finns övh.
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

nisse (trådstartaren)

#5 » 08:04:30, 02-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thumme: Tack. :shake_hands: 180VA va värdet som fattades. Ska ringa runt lite till olika kemppi service på måndag. Annars fanns tydligen en drös företag som tillverkar trafon efter önskemål och det verkar inte så dyrt heller.

Ska det vara 230 till fläkten? Den är kopplad till 210 uttaget. Men dem 20V gör kanske inte så mycket.

Nisse
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

nisse (trådstartaren)

#6 » 17:56:46, 16-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Back in business again :hurra: Det blev en 230-30V transformator från Conrad och en 230V-24V därifrån också. Men 24V transformatorn var lite liten pga av klantskalle vid inköp :vissla: Så den åker tillbaka. Som tu är så hade en kompis en 24V transformator med lite mera kräm. Tyvärr är den lite stor.

Bild
Bild

Måste flytta kondensatorn till fläkten. Inget större beskymmer att skruva fast den på baksidan.

Bild


Får inte riktig plats med plastbiten som tillåter byte mellan olika volttal. Har inget riktig behov för den, men det är rätt många kablar för att koppla det snyggt utan plastbiten.
Bild
Bild

Måste funderar klart om jag ska beställa en lite större Transformator från Conrad, eller om jag änvänder den som sitter i nu. Känns enklare att beställa en ny mindre för 300 spänn och sätter allt på samma ställe som tidigare.

Fick dra in nollan för att kunna köra transformatorerna och fläkten direkt på 230V, men det var inget större problem. Sen kan jag bara köra svetsen på 400V numera, men det är inget problem för min del heller. En ny transformator gick på nästan 2000kr . 2 nya från Conrad gick på 700kr. Det blev också en ny glödlampa som indikering att svetsen är på :vissla: . Den gamla var tråsig redan när jag köpte svetsen.

Nisse

1 person gillar det här inlägget.
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

Sparkz

#7 » 23:51:40, 16-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det syns inte på bilderna om transformatorerna är inbakade med epoxi i mitten. Är det öppet är det inte så svårt att linda egen sekundär. Storleken ser ut att vara i närheten av 1 volt/varv, så så många varv behöver det inte bli. Linda på 10 varv och mät spänningen!
Den som inte ens försöker kommer aldrig att lyckas med något
Sparkz
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:32, 28-01-2009
Ort: Herrljunga
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Jars

#8 » 00:00:27, 17-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känns enklare att beställa en ny mindre för 300 spänn !
Ska du börja linda själv så då kan det komma o kosta fler gånger om de 3 hundringarna som det handlar om!
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

nisse (trådstartaren)

#9 » 20:43:24, 22-05-2016
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja nu var man här igen, och Jars har väl börjat samla prylar där uppe nu :( .
Svetsen funkar finfin som migsvets, men idag skulle jag köra pinne och det var en besvikelse. Den kör igång bra med ett ganska högt fipande som vanlig, men sedan blir den tystare och tystare och det fattas liksom kräm för att svetsa ordentlig. Någon svetsreparatör här som kan tipsa var jag ska leta nu? Elen in är OK.

Nisse
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

nisse (trådstartaren)

#10 » 17:11:41, 30-07-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har den lagt av helt. Tidigare kunde man migsvets med den men inte pinne. Nu gör den ingenting. Hjälp :-( har alla faser in. Men 0v mellan plus och minus
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

Assassen

#11 » 12:34:16, 17-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, snor tråden med ett litet stickspår,
Har också en PS2800 men kondingen till fläkten har lagt av. Sen har den försvunnit när svetsen fått stå på hyllan :ohnej:.

Så nu i dagarna då den skulle igång igen så var det ju dendär kondingen som skulle ersättas. Har du möjligtvis en bild på den så jag beställa en?

Tack! :grin:
Assassen
1 inlägg
 
Blev medlem: 07:03:30, 11-10-2017
Ort: Västerbotten
Sverige
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#12 » 16:27:44, 17-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla om fläktmotorn har en typskylt, i så fall kan det stå där vad kondensatorn ska ha för värde.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se