Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

EMV Pinnsvets. Hur kopplar jag in den ?

47 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera svetsning här

texas5020 (trådstartaren)

#1 » 23:01:09, 19-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fått en gammal klenod i verkstan, en EMV svetstranf. typ: Strf 185. Sitter en treledare på den utan kontakt och jag ska använda en EU kontakt men hur kopplar jag? Sitter en "sockerbit" vid anslutningen på svetsen märkt; 0 längst ner, 220V i mitten och 380V längst upp och jag ska använda 380V. Någon som begriper sig på sånt här? Bifogar några bilder om jag får till det...

Bild
Bild
Bild
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...



Gösta Karlsson

#2 » 23:15:57, 19-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du ska koppla mellan 2 faser i Euro kontakten, Alltså mellan R och S, eller R och T, eller S och T
Du ska inte koppla någon tråd till N
Gul/Grön (jord) ska på den skruven till vänster


Tillägg
Observera att du behöver 25A vid 380, det är ju inte alla som har 25A till övers...
Kvinnor och barn först..........även i djupsnö!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Gösta Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:18, 14-10-2009
Ort: Forsmo / Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Arbrå 50/26
Arbrå 60/40 och Arbrå GSS 56-2
Avant 635
BM 846
Fordson Major
Hymas 474 C4
Nordverk 130 HS (Scania Powered)
Scania R143 Top/Streamline
Scania R143 Topline Flisskåp
Scania R164/580hk
Scania 80 Flakbärgare
Scania 81 Liftdumper
Volvo F616
Volvo F720

texas5020 (trådstartaren)

#3 » 23:24:33, 19-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Menar du en tråd från 0 till ex.vis R och en ifrån 380 till S + jord ?
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

Gösta Karlsson

#4 » 23:26:55, 19-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja precis

Det är ju som den är kopplad nu, fast dom verkar ha andvänt den röda som fas, den var jord tidigare, innan gul/grön kom.
Kvinnor och barn först..........även i djupsnö!
Användarvisningsbild
Gösta Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:18, 14-10-2009
Ort: Forsmo / Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Arbrå 50/26
Arbrå 60/40 och Arbrå GSS 56-2
Avant 635
BM 846
Fordson Major
Hymas 474 C4
Nordverk 130 HS (Scania Powered)
Scania R143 Top/Streamline
Scania R143 Topline Flisskåp
Scania R164/580hk
Scania 80 Flakbärgare
Scania 81 Liftdumper
Volvo F616
Volvo F720

texas5020 (trådstartaren)

#5 » 23:31:51, 19-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack o bock för ett riktigt snabbsvar! Den ska visst gå riktigt bra säger han som haft den och han har svetsat i 20 år så han borde ju veta... men det visar sig nu när jag fick hjälp !
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

emil.jönsson

#6 » 23:36:47, 19-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får väl gratulera till en bra svets, kom ihåg att de är en växelströmssvets och ska därför ha sådana pinnar, tex OK46.16 eller liknande.
Min likadana är kopplad: Pol märkt 0 = 1fas, Pol märkt 380 = 1fas, skruven till vänster = 0an/minus.
Ingen jordning i denna. Kopplar du Jord i skruven till vänster så går jordfelsbrytaren, har du ingen jordfelsbrytare så kommer alla maskiner som är kopplade "rätt" och inkopplade i verkstan samtidigt bli strömförande, de vet jag av erfarenhet :mrgreen:

Och vill du tvunget ha jordning för att jordfelsbrytare ska lösa ut vid fel, då borrar du ett hål någonstans i svetsens chassi där du med en skruv kopplar en jordledning :cool:
emil.jönsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:41, 21-01-2008
Ort: Lönsboda, hur nu de gick till?!
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130 -77
Vw Caddy mk1 -88
Fordon kommer och går, man har sällan full koll ;)

emil.jönsson

#7 » 23:39:22, 19-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och behövs bara 16A om man håller sig under 150A när man svetsar, de vet jag också av erfarenhet :mrgreen:
emil.jönsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:41, 21-01-2008
Ort: Lönsboda, hur nu de gick till?!
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130 -77
Vw Caddy mk1 -88
Fordon kommer och går, man har sällan full koll ;)

Turbodiesel

#8 » 00:49:05, 20-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

emil.jönsson skrev:Får väl gratulera till en bra svets, kom ihåg att de är en växelströmssvets och ska därför ha sådana pinnar, tex OK46.16 eller liknande.
Min likadana är kopplad: Pol märkt 0 = 1fas, Pol märkt 380 = 1fas, skruven till vänster = 0an/minus.
Ingen jordning i denna. Kopplar du Jord i skruven till vänster så går jordfelsbrytaren, har du ingen jordfelsbrytare så kommer alla maskiner som är kopplade "rätt" och inkopplade i verkstan samtidigt bli strömförande, de vet jag av erfarenhet :mrgreen:

Och vill du tvunget ha jordning för att jordfelsbrytare ska lösa ut vid fel, då borrar du ett hål någonstans i svetsens chassi där du med en skruv kopplar en jordledning :cool:


Va??

Jorden ska väl ändå kopplas till jordskruven? Om inte annat får vi hoppas TS provar så först..

Har du problem med att svetsen eller andra maskiner i närheten blir strömförande av den så släng sk#ten åt h#elvete!! Och låt gärna någon se över resten av elinstallationen (speciellt jordens kontinuitet)

Kan vara så att skruven 'bara' jordar själva transformatorn, men det gör det inte mindre allvarligt med "alternativa" inkopplingar.

Jordfelsbrytare är extra viktigt med gamla halvsunkiga elprylar, och jag är inte jättepositiv till 'hashmektips ' med nätström inblandat.


Esab OK 48.15 går bra till växelströmssvetsar och är i övrigt jämförbar med den välkända 48.00


:bira:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

emil.jönsson

#9 » 03:09:34, 20-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är det så att jag råkar besitta orginal kopplingsschema till just denna svetsen, och det är ingen j*vla jordskruv när den är kopplad för trefas...
Denna svetsen finns det ingen jord på, för den byggdes långt innan man kom på det där med 5-ledar systemet, på den tiden va de 4-ledarsystem, och när man kopplar om sakerna till 5-ledarsystem ska man betrakta den gamla kombinerade 0a/jord som en 0a...Så kom inte och kalla det Hashmek när det är jag som sitter på faktan...

Och Ingen behöver se över mitt elsystem, för efter att svetsen kopplades om och kopplades rätt finns inget problem kvar, så varför ska jag då se över elsystemet???
emil.jönsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:41, 21-01-2008
Ort: Lönsboda, hur nu de gick till?!
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130 -77
Vw Caddy mk1 -88
Fordon kommer och går, man har sällan full koll ;)

texas5020 (trådstartaren)

#10 » 09:21:54, 20-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle det inte i så fall gå att bygla en kabel ifrån jordskruven till chassiet så hela svetsen blir jordad?
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

emil.jönsson

#11 » 12:02:17, 20-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det var så min va kopplad när jag fick den, men då blev hela svetsen strömförande :???:

1 person gillar det här inlägget.
emil.jönsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:41, 21-01-2008
Ort: Lönsboda, hur nu de gick till?!
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130 -77
Vw Caddy mk1 -88
Fordon kommer och går, man har sällan full koll ;)

Gösta Karlsson

#12 » 12:12:36, 20-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

emil.jönsson skrev: Kopplar du Jord i skruven till vänster så går jordfelsbrytaren, har du ingen jordfelsbrytare så kommer alla maskiner som är kopplade "rätt" och inkopplade i verkstan samtidigt bli strömförande, de vet jag av erfarenhet :mrgreen:



Om dina maskiner blir strömförande, så tycker jag verkligen att du behöver se över dina jord anslutningar!
Vore det rätt så skulle säkringen på den fas som leds till jord och gör den strömförade gå sönder.
Din jord kan inte vara riktigt inkopplad mot PEM ledaren i cenralen
Kvinnor och barn först..........även i djupsnö!
Användarvisningsbild
Gösta Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:18, 14-10-2009
Ort: Forsmo / Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Arbrå 50/26
Arbrå 60/40 och Arbrå GSS 56-2
Avant 635
BM 846
Fordson Major
Hymas 474 C4
Nordverk 130 HS (Scania Powered)
Scania R143 Top/Streamline
Scania R143 Topline Flisskåp
Scania R164/580hk
Scania 80 Flakbärgare
Scania 81 Liftdumper
Volvo F616
Volvo F720

emil.jönsson

#13 » 14:39:45, 20-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kanske påstår att om du kopplar en sladd från en säkring till en glödlampa så är jorden från lampan inte strömförande??? Svetsen blir ju ett motstånd som bromsar ner antalet ampere så det går inte upp i den mängden som behövs för att säkringen ska gå...
emil.jönsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:41, 21-01-2008
Ort: Lönsboda, hur nu de gick till?!
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130 -77
Vw Caddy mk1 -88
Fordon kommer och går, man har sällan full koll ;)

Gösta Karlsson

#14 » 14:57:43, 20-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

En glödlampa har väl ingen jord, och är det en jord då ska den gå i jord, är då strömmen så låg att
inte säkringen på fasledningen går sönder, då ska ju jordledningen köra den energin i jord.
Jord, samma dom du är när du står på marken, det ska alltså ej gå att känna ström på en riktig jordledning, då
du har högre resistans änn kopparen i ledningen, och strömmen är ju som människan, Lat (den tar lättaste vägen, inte genom
hög resistans)
Kvinnor och barn först..........även i djupsnö!
Användarvisningsbild
Gösta Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:18, 14-10-2009
Ort: Forsmo / Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Arbrå 50/26
Arbrå 60/40 och Arbrå GSS 56-2
Avant 635
BM 846
Fordson Major
Hymas 474 C4
Nordverk 130 HS (Scania Powered)
Scania R143 Top/Streamline
Scania R143 Topline Flisskåp
Scania R164/580hk
Scania 80 Flakbärgare
Scania 81 Liftdumper
Volvo F616
Volvo F720

autorep

#15 » 15:00:38, 20-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fas mot nolla = 220 volt
Fas mot jord = 220 volt
Fas mot fas = 380 volt
Och jorden ska vara ni kopplad för att inte chassi ska kunna bli ström förande
Och ska man hålla på utan att ha kunskap så är man på hal is och en multimeter är j*vla bra när man ska koppla.
Som det var förr så hade man tre faser och jord, ingen nolla.
Ska man koppla med el så ska man vet va fan man gör och även kunna felsöka.
Bäst av allt, ha utbildning för det eller anlita någon som har det....

Det är min ståndpunkt
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering med mira centronic.
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Motorbromsning 1300hp/ 14000rpm ÄR igång :)
http://Www.autorepmek.com
https://www.facebook.com/autorepmek

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
autorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:09:32, 06-08-2009
Ort: karlskoga
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Audi s6 2007 V10 :) såld
Flödes bänk för toppar
Cylinder borrmaskin x2
Sunnen cv 616
Sunnen mbb 1800 auto stroke
Sunnen an 600 cylinder hone
Origo tig 4300iw ac/dc ta24- fotpedal
Dta 300 ac/dc tig- fot pedal
Kemppei Master mls 2500 MEX
ESAB Origo mig c340 pro
Lincoln electric idealarc R3R 500 amp på skroten
Tos FA 5 B fräs
Cholet 550 svarv
Abrasive 3B planslip
CNC Fräs Mas mcv 32
Mira centronic ventilfräs x2st
Ventilslip malte månson m25 x2 sålda
Ny ventilslip Kwik-way SVS II Deluxe
Schou 1500H vevaxelslip
New way
K-line Styrningar
Fördelar bänk
Bromsbänk motor, ej rullande
Gen & Startmotor bänk
FL 611
TGB 40 Såld
Verkstadskärra 2 Såld
Leksaker
Bandvagn 202 Såld
ninja 1000 1988 med 1996 zzr 1100 motor Kawa Till salu Såld
Zx12r 2001 Kawa Såld
VCDS HEX-CAN
LARM innom hus och utomhus
Securitas Direct + Kameratjänsten Observer Direct


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se