Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

EMV Pinnsvets. Hur kopplar jag in den ?

47 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera svetsning här

bonnen513

#31 » 21:23:53, 20-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

det är ju inte skyddsjord på #punkten
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2



emil.jönsson

#32 » 21:54:13, 20-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att jag tittat på elschemat till denna svetsen(kunde inte fota pga min kamera är borta och stenålderstelefon :mrgreen: ), och upptäckt att där är förklaring både för 4-pol och 5-pol kopplingshandske(endast 380volt):

4-pol: 0 = Fas, 380 = Fas, # = Jord

5-pol: 0 = Fas, 380 = Fas # = Jord/Nolla (ska tydligen bryggkopplas)

Men pga att # är oren, skulle jag enbart kopplat den till Nolla, och satt en separat Jord i Chassiet, för sammankopplar men de så kommer jordfelsbrytaren att lösa ut. På detta sättet får man en extra garanti. (Även så här som jag beskriver är min svets kopplad)

Och jag har ingen jordfelsbrytare i min verkstad, och mäter man så är där ingen kontakt mellan jord och 0an. Detta då det är jordat igenom en kopparplatta nergrävd under huset, medans 0an går vidare till elskåpet nån km hemifrån.
emil.jönsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:41, 21-01-2008
Ort: Lönsboda, hur nu de gick till?!
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130 -77
Vw Caddy mk1 -88
Fordon kommer och går, man har sällan full koll ;)

Turbodiesel

#33 » 22:30:23, 20-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

emil.jönsson skrev:Och jag har ingen jordfelsbrytare i min verkstad, och mäter man så är där ingen kontakt mellan jord och 0an. Detta då det är jordat igenom en kopparplatta nergrävd under huset, medans 0an går vidare till elskåpet nån km hemifrån.


Tack för att du kikade i svetsen :thumme:


Ditt nät beskriver du som ett TT-system, lokaljordat eller vad man ska kalla det.. Det kan inte vara speciellt vanligt och blir extra sårbart för jordfel med lite högre strömmar.

Sätt en jordfelsbrytare på önskelistan, för din egen skull :vissla:
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

kmracing

#34 » 22:37:20, 20-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:
emil.jönsson skrev:Och jag har ingen jordfelsbrytare i min verkstad, och mäter man så är där ingen kontakt mellan jord och 0an. Detta då det är jordat igenom en kopparplatta nergrävd under huset, medans 0an går vidare till elskåpet nån km hemifrån.


Tack för att du kikade i svetsen :thumme:


Ditt nät beskriver du som ett TT-system, lokaljordat eller vad man ska kalla det.. Det kan inte vara speciellt vanligt och blir extra sårbart för jordfel med lite högre strömmar.

Sätt en jordfelsbrytare på önskelistan, för din egen skull :vissla:


Det vore väl även vettigt att få jorden och nollan byglad i inkommande central?
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

dimorep

#35 » 22:43:47, 20-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Ditt nät beskriver du som ett TT-system, lokaljordat eller vad man ska kalla det.. Det kan inte vara speciellt vanligt och blir extra sårbart..

Har du aldrig hört talas om "Klamby standard" (kanske inte så konstigt att det var kolsvart sist jag passerade förbi där..)?!? :wink:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Turbodiesel

#36 » 23:33:10, 20-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

kmracing skrev:
Det vore väl även vettigt att få jorden och nollan byglad i inkommande central?


Visst, men i vilket fall är det ett jobb för en elektriker, att bedöma och ändra, gärna i samband med jfb-installation..

dimorep skrev:Har du aldrig hört talas om "Klamby standard" (kanske inte så konstigt att det var kolsvart sist jag passerade förbi där..)?!? :wink:


Vill inte veta mera.. Jobbar mycket inom lantbruket och tjatar ofta om de gamla aluminiumhandskarna, ofta med riktigt bisarra adaptrar åt alla möjliga håll, de är riktigt läskiga i trestifts utförande, 'fulkoppling' och enfaslaster, men vet man inte om riskerna verkar det gå bra :???:

"burr"
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

kmracing

#37 » 23:55:15, 20-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:
Visst, men i vilket fall är det ett jobb för en elektriker, att bedöma och ändra, gärna i samband med jfb-installation..



Bara av intresse, om man kortsluter fas mot jord i ett sådant endast "lokalt" jordat system där jord och nolla inte är sammankopplade, kommer då säkringen att lösa ut öht. ?
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

Michael Meier

#38 » 23:56:39, 20-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

kmracing

#39 » 00:02:10, 21-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Jo


Även om jordledaren bara är ansluten till en nergrävd kopparplatta i marken?
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

Michael Meier

#40 » 00:04:11, 21-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, :)

Jorden är en del av strömkretsen, generatorn är ju bara elektronpump
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Turbodiesel

#41 » 00:06:58, 21-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska den göra om det är gjort rätt, då transformatorn jordas i sin ände, (strömmen går genom marken)

En annan typ av system heter IT, då är inte ens transformatorn jordad, men det ställer höga krav på jordfelsövervakning, och används i Sverige bara i mycket speciella fall om jag förstått det rätt. Dock använde(r) Norge IT, därav att de kör "enfaslaster" kopplade mellan två faser (230V trefas) då det saknas belastningsbar nolla, dock är de på väg att fasa ut det.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

kmracing

#42 » 00:15:17, 21-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, anledningen att man tvivlar är ju att själva "jorden", marken inte känns som någon bra ersättning för en kopparledare.. Men det är ju lite speciellt med vår kära elektricitet.. :smile:
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...

emil.jönsson

#43 » 00:57:04, 21-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:
Turbodiesel skrev:Ditt nät beskriver du som ett TT-system, lokaljordat eller vad man ska kalla det.. Det kan inte vara speciellt vanligt och blir extra sårbart..

Har du aldrig hört talas om "Klamby standard" (kanske inte så konstigt att det var kolsvart sist jag passerade förbi där..)?!? :wink:


Inget fel på Klambystandard, de fungerar ju oftast :mrgreen:

Och jag har tänkt byta hela elcentralen, och sätta in en modern med automatsäkringar, börjar tröttna på att aldrig ha rätt propp hemma när dom går isönder :???: Då kommer jag även installera jordfelsbrytare, dock vill jag ha iallafall ett 3-fas uttag som är befriat från den, då jag ibland blir irriterad på att den löser ut :mrgreen:
Turbodiesel skrev:
kmracing skrev:
Det vore väl även vettigt att få jorden och nollan byglad i inkommande central?


Visst, men i vilket fall är det ett jobb för en elektriker, att bedöma och ändra, gärna i samband med jfb-installation..

dimorep skrev:Har du aldrig hört talas om "Klamby standard" (kanske inte så konstigt att det var kolsvart sist jag passerade förbi där..)?!? :wink:


Vill inte veta mera.. Jobbar mycket inom lantbruket och tjatar ofta om de gamla aluminiumhandskarna, ofta med riktigt bisarra adaptrar åt alla möjliga håll, de är riktigt läskiga i trestifts utförande, 'fulkoppling' och enfaslaster, men vet man inte om riskerna verkar det gå bra :???:

"burr"


Då skulle du vantrivas här, för jag har en hel bunke med sådana adaptrar här, har själv enbart 4-stifts alu-uttag överallt...Och sen har jag övergång från denna till 3-stiftuttag, samt övergång till nya plasthandskar :mrgreen: Men tanken är att byta alla mot dom nya, men vilket år det sker är svårt att säga, men får nog bli snart för försäkringsbolaget gillar inte de gamla :cool:
emil.jönsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:41, 21-01-2008
Ort: Lönsboda, hur nu de gick till?!
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130 -77
Vw Caddy mk1 -88
Fordon kommer och går, man har sällan full koll ;)

Turbodiesel

#44 » 01:11:24, 21-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

kmracing skrev:Ja, anledningen att man tvivlar är ju att själva "jorden", marken inte känns som någon bra ersättning för en kopparledare.. Men det är ju lite speciellt med vår kära elektricitet.. :smile:


Just därför används den varianten mycket sällan.

Och jordtag (för transformatorer, reservkraft, mm) provas idag mycket noga för att vara säker på att marken leder tillräckligt, vilket är ett problem framförallt vid torr sandjord.

emil.jönsson skrev:


Då skulle du vantrivas här, :cool:


Tror jag inte, men jag ville göra dig uppmärksam på riskerna, annars gillar jag gamla prylar, och t,o,m metallhandskar (även om de gör sig bäst som prydnad)
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

emil.jönsson

#45 » 11:34:00, 21-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Risken för att jorden ska bli dålig trots de udda systemet finns inte, detta då grundvattnet är 50cm under markytan och det är lerjord :cool:

1 person gillar det här inlägget.
emil.jönsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:41, 21-01-2008
Ort: Lönsboda, hur nu de gick till?!
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130 -77
Vw Caddy mk1 -88
Fordon kommer och går, man har sällan full koll ;)


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se