Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

EMV Pinnsvets. Hur kopplar jag in den ?

47 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera svetsning här

Turbodiesel

#16 » 15:03:12, 20-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

emil.jönsson skrev:Nu är det så att jag råkar besitta original kopplingsschema till just denna svetsen, och det är ingen j*vla jordskruv när den är kopplad för trefas...
Denna svetsen finns det ingen jord på, för den byggdes långt innan man kom på det där med 5-ledar systemet, på den tiden va de 4-ledarsystem, och när man kopplar om sakerna till 5-ledarsystem ska man betrakta den gamla kombinerade 0a/jord som en 0a...Så kom inte och kalla det Hashmek när det är jag som sitter på faktan...

Och Ingen behöver se över mitt elsystem, för efter att svetsen kopplades om och kopplades rätt finns inget problem kvar, så varför ska jag då se över elsystemet???


Oj då.. Jag får be så hemskt mycket om ursäkt :rådjursögon:

Jordanslutningar kom väldigt tidigt på elprylar, däremot maskiner som behöver/kräver nolla är ett senare fenomen.

Jordpunkten på gamla apparater ska inte betraktas som nolla idag.



Kan du dela med dig av original kopplingsbeskrivning tror du?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere



texas5020 (trådstartaren)

#17 » 15:49:42, 20-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack ska du ha Emil, nu begriper jag sen jag vart ut i verkstan o tänkt över hur du menade. Tack också för upplysningen om elektroderna !
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

emil.jönsson

#18 » 17:09:25, 20-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Original kopplingsschema sitter där kopplingarna sitter, dvs luckan som hålls fast av de fyra skruvhålen. dock brukar den vara bortnött eller tappad för den sitter bara limmad på plats. Dvs ni får vänta tills jag har skruvat isönder svetsen för att komma åt det :mrgreen:
emil.jönsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:41, 21-01-2008
Ort: Lönsboda, hur nu de gick till?!
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130 -77
Vw Caddy mk1 -88
Fordon kommer och går, man har sällan full koll ;)

emil.jönsson

#19 » 17:12:06, 20-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och jag brukar alltid koppla den gamle Jorden till 0an, för att vara på den säkra sidan. Grannen som är elektriker sa att man skulle göra så för att vara på den säkra sidan, så jag lyssnar på han för honom litar jag på :cool:
emil.jönsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:37:41, 21-01-2008
Ort: Lönsboda, hur nu de gick till?!
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 2130 -77
Vw Caddy mk1 -88
Fordon kommer och går, man har sällan full koll ;)

Michael Meier

#20 » 17:12:44, 20-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många komplexa kopplingslådor får man idag bygga om för att den är uppblandad med nolla, och då blir de ju en viss potentialskillnad :) hoppas emil hittar chemat.

Alltså jordpunkten ska inte betraktas som nolla men den är inte ren heller.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Turbodiesel

#21 » 17:32:59, 20-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
Alltså jordpunkten ska inte betraktas som nolla men den är inte ren heller.


Är inte (helt) säker på vad du menar.

Men femledarsystemet (TNS) har ju fördelar genom att jordledaren normalt inte är strömförande, utan finns där i händelse av fel. Och jag tror det var så du tänkte :thumme:

Maskinhöljet & jordledaren får då normalt mycket liten potentialskillnad mot sann jord, vid kort/jordslutning blir väl spänningen vid felstället i storleksordningen halva fasspänningen (mot sann jord), därav kravet om utlösningsvillkor, så att denna felspänning varar så kort tid som möjligt/rimligt.

De flesta bör vara överens om att jordfelsbrytaren faktiskt är en rätt schysst pryl, även om den kan retas lite ibland.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

kmracing

#22 » 18:08:01, 20-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om en felkopplad elapparat skulle kunna orsaka att övrig utrustning i lokalen/fastigheten blev strömförande är det absolut något fel lokalens i elsystem. Dessutom är ju oftast Skyddsjord och nolla byglade i central.
//Kjelle
Användarvisningsbild
kmracing
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:04:16, 11-04-2008
Ort: Vilhelmina
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ösa SM-661 LM-640, 846 BM-350, 400, 500 CAT-D4 Galion-118C Sajo-UF52, RC45 Hägglunds-GS250 Polaris 6x6 Scania-76S, 110S Laimet Logosol Bilke m.m m.m...
 
Födelsedag

Privatperson

#23 » 18:36:00, 20-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är alltid bra att lossa på lock och elhandskar o se att det ser rätt & sjysst ut (om man nu vet vad man gör...) + att kabeln är i gott skick när man köpt en beg maskin/svets...dragavlastningar är viktiga också !
Användarvisningsbild
Privatperson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:22:18, 28-10-2008
Ort: Tokholm
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skylift

Michael Meier

#24 » 19:19:20, 20-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:....Alltså jordpunkten ska inte betraktas som nolla men den är inte ren heller....


Turbodiesel skrev:....Är inte (helt) säker på vad du menar....


Sorry TD, jag blandade in termer som inte fanns när denna transformator byggdes.

Kopplingspunkten "till vänster" den är besvärlig :) det är en # punkt (vi skippar välkända uttryck eftersom det funkar inte på denna apparat)

Skyddsjorden ska nu anslutas till hölje, denna # punkt är felaktig (i denna svets och på andra transformatorsvetsar) !

Problemet är att vi benämner saker olika, att till exempel få potentialskillnad mellan skyddsjord och människa som Allis och Km pratar om hör till anläggningens brist och är väldigt vanligt överlag på okontrollerade anläggningar.

Å andra sidan, att känna en potentialskillnad och mäta sei fram till den med multimeter är inte samma sak som att den garanterat är dödlig, det fungerar mera komplex än så (som lycka är).

Emil hade lite brådis att beskriva fenomenet, alla bokstäver hamnade inte rätt :) på ren svenska kan man säga att: om man vill ansluta en sådan här svets så måste de interna kopplingpunkterna ses över/korrigeras efter dagens normer, så som alla dessa apparatskåp med blandad nolla/jord/skyddsjord, samtidigt som mottagaren av informationen MÅSTE förstå att det duger enbart att göra rätt, brister kompetensen och noggrannheten är det kört och utredning om vållande till annans död kommer att inledas.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Michael Meier

#25 » 19:25:33, 20-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du problem med att svetsen eller andra maskiner i närheten blir strömförande av den så släng sk#ten åt h#elvete!! Och låt gärna någon se över resten av elinstallationen (speciellt jordens kontinuitet)


Tycker det var en enkel och klok lösning :)
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Turbodiesel

#26 » 19:29:25, 20-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
Michael Meier skrev:....Alltså jordpunkten ska inte betraktas som nolla men den är inte ren heller....


Turbodiesel skrev:....Är inte (helt) säker på vad du menar....


Sorry TD, jag blandade in termer som inte fanns när denna transformator byggdes.

Kopplingspunkten "till vänster" den är besvärlig :) det är en # punkt (vi skippar välkända uttryck eftersom det funkar inte på denna apparat)

Skyddsjorden ska nu anslutas till hölje, denna # punkt är felaktig (i denna svets och på andra transformatorsvetsar) !

Problemet är att vi benämner saker olika, att till exempel få potentialskillnad mellan skyddsjord och människa som Allis och Km pratar om hör till anläggningens brist och är väldigt vanligt överlag på okontrollerade anläggningar.

Å andra sidan, att känna en potentialskillnad och mäta sei fram till den med multimeter är inte samma sak som att den garanterat är dödlig, det fungerar mera komplex än så (som lycka är).

Emil hade lite brådis att beskriva fenomenet, alla bokstäver hamnade inte rätt :) på ren svenska kan man säga att: om man vill ansluta en sådan här svets så måste de interna kopplingpunkterna ses över/korrigeras efter dagens normer, så som alla dessa apparatskåp med blandad nolla/jord/skyddsjord, samtidigt som mottagaren av informationen MÅSTE förstå att det duger enbart att göra rätt, brister kompetensen och noggrannheten är det kört och utredning om vållande till annans död kommer att inledas.


Vad tror du #-punkten haft för betydelse från början, om det inte är en skyddsjordanslutning?

Jag har inte svetsen framför mig, så jag kan inte se var den tar vägen.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Jars

#27 » 19:51:21, 20-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

kmracing skrev:Om en felkopplad elapparat skulle kunna orsaka att övrig utrustning i lokalen/fastigheten blev strömförande är det absolut något fel lokalens i elsystem. Dessutom är ju oftast Skyddsjord och nolla byglade i central.

Ja! och det kallas för avbrott i jordledning i befintlig el installation ! Som kanske orsakas av okompetens
eller av slarver man kanske ha glömt jordklamman på ena svetsbänk o objekten som svetsas finns på en annan
som svetsas, resultat ! konstigt strömförande i första hand sedan får man kanske en avbrott (avbränt) jordledare,
och då är saken klar om en maskin felar då blir allting i kretsen strömförande!
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

bonnen513

#28 » 20:08:25, 20-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

#punkten var/är kombinerad nolla och jord
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Michael Meier

#29 » 21:11:09, 20-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:....Vad tror du #-punkten haft för betydelse från början, om det inte är en skyddsjordanslutning?

Jag har inte svetsen framför mig, så jag kan inte se var den tar vägen.


Får man kalla den jord ? till skillnad från skyddjord... har skrotat min transformator för tjugo år sedan...

Emil ! ut å glutta på schemat, nu omedelbums
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

bangt

#30 » 21:16:12, 20-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

en sån svets har man ägt,men det var på 70 talet så hur den var kopplad har jag ingen aning om.men den fick åka i skrotbingen när man fick mera ström genom kroppen än genom elektroden :???: stod i en lerpöl och svetsade...
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se