Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Tips av migsvets.

42 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

gixxsu (trådstartaren)

#1 » 15:55:16, 23-12-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan!
Jag skulle köpa en migsvets tänkte jag och skulle vlija ha lite tips.
Mestadels blir det tunnplåt mend det kan även bli lite grövre någon gång också.
Priset ska vara runt 10 000
God Jul på er allihopa!
Jonas
gixxsu
Fler än 100 inlägg

Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas H52 1983 Takeuchi TB145

Kristian Smith

#2 » 21:36:47, 23-12-2009

Hej du!
Jag tycker att du ska lägga till 2-3000 till din budget. Det ger dej möjligheten att köpa instegsmodellerna från både Kemppi och Esab, se länken
http://www.svetsmaskinservice.e-butiken ... etsgbgudde
Kristian Smith
Fler än 100 inlägg

Maskintyp: Ej angivet

Farbron

#3 » 21:57:17, 23-12-2009

Lång historia kort:

ESAB och Kemppi i all ära,men kolla på Migatronic också.

Dom två stora drakarna är ju rätt dominerande på markanden vilket visar sig både i deras prisbild och attityd.
Farbron
Fler än 100 inlägg

nixs

#4 » 22:02:19, 23-12-2009

Farbron skrev:Lång historia kort:

Dom två stora drakarna är ju rätt dominerande på markanden vilket visar sig både i deras prisbild och attityd.

Så ser man reklamations historiken för Migatronic också. Och byggkvalitén på aggregaten också.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg

Farbron

#5 » 22:14:22, 23-12-2009

nixs skrev:
Farbron skrev:Lång historia kort:

Så ser man reklamations historiken för Migatronic också. Och byggkvalitén på aggregaten också.

Välj Fronius eller annat fabrikat istället om det känns bättre.

Men underskatta inte prisbilden och inställningen på ESAB och Kemppi.

Utav ren nyfikenhet så undrar man ju hur reklamations statistiken ser ut på Migatronic och vad det är som skiljer på en Migatronic kontra tex ESAB aggregat ?

Någon som har fakta att visa ?
Farbron
Fler än 100 inlägg

Kristian Smith

#6 » 22:14:26, 23-12-2009

Tyvärr så blir alltid prisbilden styrd av framgång och kvalitet. Kemppi står för en stor del av utveckling innom svetsströmkällor och svetsmaskiner. Dom har flest patent utav alla tillverkare, ger ut nyheter på löpande band, och har en erkänt bra kvalitet, även på "lågprisserierna"
Varför "stör" det vissa personer?
Kristian Smith
Fler än 100 inlägg

nixs

#7 » 22:19:22, 23-12-2009

Jag har inga fakta som jag kan ge ut till allmänheten, kikade riktigt noga på dem senast det skulle köpas svets men jag blev avrådd! av svetshandlarna i Göteborg att köpa dem om man har lite mer krav än hobby. De visade mig sin egen statistik och det skiljde en hel del om man säger så. Dessutom så rekommenderade de ett märke som de själva inte ens sålde eller kunde ta fram utan skickade oss vidare till konkurrenterna att handla med.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg

gixxsu (trådstartaren)

#8 » 22:25:29, 23-12-2009

Är det någon ide att titta på beg eller kina maskiner?
Har tittat på en Esab Magma 150 beg men den är ju lite klen för grövre svetsning men där har jag tig, mig och mma i samma svets. Sedan har jag tittat på Maxidigit 257,1
som drift och underhäll säljer och på Easymatic 260 DUO som verktygsboden säljer.
Är deet några vettiga maskiner?
Jag har även hört om ESAB A10 ska vara pålitliga.
Mvh Jonas
gixxsu
Fler än 100 inlägg

Kristian Smith

#9 » 22:31:13, 23-12-2009

Jag tycker att du ska välja bort kinamaskinerna, både pga varierande kvalitet och möjligheten att få tag i reservdelar.
Berätta gärna lite mera om vad du ska svetsa. Vad är grövre?
Det går att svetsa rätt grovt material ( 5-10mm ) med en liten MIG/MAG, men det handlar mera om svetsteknik.
Kristian Smith
Fler än 100 inlägg

dimorep

#10 » 22:40:10, 23-12-2009

Tycker att Kemppi gör de absolut mest prisvärda svetsarna oavs vilken serie som önskas (budget, semiproffs eller riktiga proffssvetsar) både i MIG och till "pinne".
Har själv sedan några år tillb. en Kempomat 3200 som jag är riktigt nöjd med, de ersatte en gammal välanvänd ESAB LAE315 / A10 "klump". Aldrig använt någon svets som går så jämt och stabilt som Kempomaten gör och desutom så bra i olika mtrl. tjocklek.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Ligger hellre kvar på soffan än utför något halvdant arbete...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg

Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Div. olika, främst i samband med motorjobb på de.

Kristian Smith

#11 » 22:46:22, 23-12-2009

dimorep, kan inte annat än hålla med dej! Kemppis stora styrka har alltid vart bra matarverk till MIG/MAG.
Kristian Smith
Fler än 100 inlägg

gixxsu (trådstartaren)

#12 » 23:21:51, 23-12-2009

Det som kommer att svetsas är tunnplåt i bilar, skopor till traktorgrävaren.
Jag håller även på endel med rostfritt till båtar.
Jag har svetsat med en gammal mma esab svets på 140A förut.
gixxsu
Fler än 100 inlägg

Robban_C

#13 » 23:34:17, 23-12-2009

Jag jobbade som maskinreparatör på S&S en gång i tiden. Bland annat fanns det en stor svetshall med alltifrån ett fåtal manuella MIGar till automater och svetsrobotar.
Dom maskiner som bara gick och gick utan problem var Kemppi. Dom behövde man i stort sett aldrig röra, trots att en del av dom gick dygnet runt.
Nu var ju detta drygt 20 år sen och saker kan ha förändrats sen dess

Har även en egen Kemppi 3-fasare (250 A om jag minns rätt) och har haft en Kemppi enfasare (180 A?).

Alltså var Kemppi den stor favoriten då jag skulle skaffa värre maskin för att orka svetsa skopor etc. Hittade ingen så då blev det en Migatronic:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=4609
Mycket bra maskin om man behöver ha bra ös. Klantigt med vattenkylt slangpaket när man ska svetsa tunnrostade avgassystem men det går ju att ha andra slangpaket.
Snabb att släcka hela gården (jag har avsäkrat med 16A). :mrgreen:
Hursom, en sån är antagligen för stor för det här ändamålet men det jag vill ha fram är att Migatronic inte alls är några dåliga maskiner. Ex vis svetsades i stort sett allt stål på Öresundsbron (heter den så? Till Danmark) med "min" maskin, fast i Off-Shoreutförande.
Så en beg något mindre Migatronic kanske kan vara nåt? Eller en ny?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg

Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo EC35 -01
MB-Trac 800 -86
New Holland TL90A -05

gixxsu (trådstartaren)

#14 » 23:57:24, 23-12-2009

Jag får ta en koll på Migatronic då.
Det hade ju vart fint med tig och mig i samma men det kanske är bättre att köpa separat?
gixxsu
Fler än 100 inlägg

dimorep

#15 » 00:26:17, 24-12-2009

Robban_C skrev:Jag jobbade som maskinreparatör på S&S en gång i tiden. Bland annat fanns det en stor svetshall med alltifrån ett fåtal manuella MIGar till automater och svetsrobotar.
Dom maskiner som bara gick och gick utan problem var Kemppi. Dom behövde man i stort sett aldrig röra, trots att en del av dom gick dygnet runt.
Nu var ju detta drygt 20 år sen och saker kan ha förändrats sen dess

Har även en egen Kemppi 3-fasare (250 A om jag minns rätt) och har haft en Kemppi enfasare (180 A?).

Alltså var Kemppi den stor favoriten då jag skulle skaffa värre maskin för att orka svetsa skopor etc. Hittade ingen så då blev det en Migatronic:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=4609
Mycket bra maskin om man behöver ha bra ös. Klantigt med vattenkylt slangpaket när man ska svetsa tunnrostade avgassystem men det går ju att ha andra slangpaket.
Snabb att släcka hela gården (jag har avsäkrat med 16A). :mrgreen:
Hursom, en sån är antagligen för stor för det här ändamålet men det jag vill ha fram är att Migatronic inte alls är några dåliga maskiner. Ex vis svetsades i stort sett allt stål på Öresundsbron (heter den så? Till Danmark) med "min" maskin, fast i Off-Shoreutförande.
Så en beg något mindre Migatronic kanske kan vara nåt? Eller en ny?

-Den "svenska sidan" svetsades till stor del med ESAB maskiner.... :mrgreen:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg

Sverige

Robban_C

#16 » 00:54:40, 24-12-2009

Enligt en säljare (på Migatronic!!!) fanns det 80 (jag tror det var 80, men minnet sviktar något) Migatronic och två Esab på hela bygget.
Han var därmed inte alls glad över en tidningsartikel i nån lokalblaska om bygget där det bara syntes gula svetsar. :grin:

Men detta sades alltså av en säljare från Migatronic. Man kan ju inte med full visshet veta om det är sant.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg

Volvo EC35 -01
MB-Trac 800 -86
New Holland TL90A -05

Wärnehall

#17 » 01:38:22, 24-12-2009

Stora märken är bara inte störst, för de gör de bästa maskinerna
utan även för att de lägger stora pengar på
marknadsföring. :idee3: De har resurser för att ta fram det bästa
i svetsväg... :eat:
Men.. det finns även mindre nordiska tillverkare som är
minst lika bra på detta... :dancing_geek:
Senast redigerad av Wärnehall 01:40:14, 24-12-2009, redigerad totalt 1 gång.
Mvh Wärnehall

Fritidsgrävmaskinist-wannabe :-)
Än så länge sköter min Rottweiler-hane jobbet!!!
Med varierande resultat...
Användarvisningsbild
Wärnehall
Fler än 100 inlägg

dimorep

#18 » 11:25:26, 24-12-2009

Robban_C skrev:Enligt en säljare (på Migatronic!!!) fanns det 80 (jag tror det var 80, men minnet sviktar något) Migatronic och två Esab på hela bygget.
Han var därmed inte alls glad över en tidningsartikel i nån lokalblaska om bygget där det bara syntes gula svetsar. :grin:

Men detta sades alltså av en säljare från Migatronic. Man kan ju inte med full visshet veta om det är sant.

Ja-ja dessa säljare (enda "folkslaget" som kan vara envisare än en forumanvändare)... :mrgreen:
Körde en del på de "lilla bygget" och var även med på auktionsvisningen i Malmö då bygginventarierna såldes ut. Många gula svetsar var där då, bla. en jag känner köpte 3 st ESAB svetsar där! :/

Men det kan ju kvitta här och nu!
Tycker själv att ESAB maskinerna är lite väl överreklamerade till både pris och kvalite. Finns maskiner som är bättre att svetsa med till betydligt lägre pris.

Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg

Sverige

Hansborg

#19 » 14:44:05, 24-12-2009

Finns det någon som har åsikter om svetsen Erfi...??
Har själv en Erfi 260 mig, en sak som passar mig är att den sköter trådmatningen automatisk med effektutaget.. en plus/minus ratt för finliret/ tråddimension.
Användarvisningsbild
Hansborg
Fler än 500 inlägg

Suomi Finland (svenska)
Maskin: Valmet 8100
Atlas 1304
MF 165
Leyland 472 + Fmg731
Ford 4500

Micke W

#20 » 19:40:08, 24-12-2009

Jag kan rekomendera MINARCMIG ADAPTIVE 150 som jag köpte i höstas när min 20 år gamla migg pajjade. Jag svetsar mycket fyrkantprofiler (4mm) samt tunnplåt och svetsen går som en dröm, man kan inte tro att den är en enfasare. Lätt att bära är den oxå end. 9,4 kg och med snabbkopling till gasen. Köpte även en Minarc pinnsvets som jag svetsar balkar med, behöver inte ens stå på max för att svetsa 3,25:er. Även den en enfasare och lätt att bära. Har inte rört min gamla trefasare sedan dess.

För dig kanske en "MinarcMig Adaptive 180 som är avsedd för MIG/MAG-svetsning av aluminium, stål och rostfritt stål. Vid svetsning med den automatiska funktionen visas svetsström och spänning, trådmatningshastighet samt kombinationen material och gas i displayen. Belastbarheten för denna modell är 180 A med 25% intermittens."
www.kemppi.com
Senast redigerad av Micke W 19:42:12, 24-12-2009, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Micke W
Fler än 10 inlägg

Robban_C

#21 » 00:43:15, 25-12-2009

Hansborg skrev:... en sak som passar mig är att den sköter trådmatningen automatisk med effektutaget. ...

En del (alla?) tillverkare kallar detta för "synergi". Det finns på min svets och jag är benägen att hålla med. Det är smidigt, man bar vrider på mer trådmatning och då höjs spänningen enligt en inporgrammerad kurva och det fungerar faktiskt. :thumme:
Sen kan finjustera spänningen med en annan ratt för olika svetssituationer etc.

Sen finns det även möjlighet att programmera in alla andra parametrar separat. Nu minns jag inte dem alla här och nu men det är typ tråddiameter och sort, gas före och gas efter, ström efter för att bränna av tråden, matning före ström för att få fram ny tråd etc. Ja, som sagt, jag minns inte alla parametrar och kanske blandar ihop några här och nu men det fungerar förvånansvärt bra med inställningarna, i alla fall på min svets.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg

Volvo EC35 -01
MB-Trac 800 -86
New Holland TL90A -05

Micke_81

#22 » 14:48:54, 25-12-2009

Jag håller också på leta en migsvets, men en lite större för att kunna svetsa lite grövre saker, t.ex. skopor. Men de finns ju ibland lite begagnat ute och b.la har jag sett fronius Vario Synergic 5000 för runt 20-25000:-. Är de något att satsa på, eller ska jag kolla efter något annat?
Micke_81
Fler än 10 inlägg

Marcus

#23 » 15:42:33, 25-12-2009

Jag har en Erfi 260 och en migatronic 415.

Skitnöjd med båda. Pris och kvalitet. Köpt båda nya och dom bara knallar och går.

En liiiiten nackdel med min Migatronic är vattenkylningen, det är en kolvpump och inte kugghjulspump som på de flesta andra.... den väsnas en del. Migatronics reparatör var här och byggde om den lite när jag klaga och det blev mycket bättre men den låter fortfarande en del.... men jag är rätt ljudkräsen oxå, tror dom flesta inte skulle bry sig.

Kan rekomendera båda... Erfis ökning automatiskt av trådmatningen när man höjer styrkan är otroligt smidig.... kostar ju inget extra och sparar massa rattande...

Bild Tillägg efter 1 minut(er):

Micke_81 skrev:Jag håller också på leta en migsvets, men en lite större för att kunna svetsa lite grövre saker, t.ex. skopor. Men de finns ju ibland lite begagnat ute och b.la har jag sett fronius Vario Synergic 5000 för runt 20-25000:-. Är de något att satsa på, eller ska jag kolla efter något annat?

Jag gav 24k ny för min migatronic... 415A, vattenkylning och ett jädra blås.... iofs manuell... men jag skulle nog skruva bort mig om det var för många rattar... :mrgreen:
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg

Robban_C

#24 » 21:24:13, 25-12-2009

Marcus_borås skrev:... En liiiiten nackdel med min Migatronic är vattenkylningen, det är en kolvpump och inte kugghjulspump som på de flesta andra.... den väsnas en del. ...

Intygas! Men jag tror det är membranpump. I alla fall är det så i min svets. Och jag tror att det är två stycken! :slag: :slag:
Men man glömmer den inte påslagen, det kan jag lova! :mrgreen: :thumme:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg

Volvo EC35 -01
MB-Trac 800 -86
New Holland TL90A -05

Marcus

#25 » 22:04:20, 25-12-2009

Robban_C skrev:Intygas! Men jag tror det är membranpump.

Så är det nog....
Lider av megalomani, men det gör inget!
Marcus
Fler än 500 inlägg

Ozzi

#26 » 23:00:59, 25-12-2009

När det ändå talas kylvattenpumpar så kan det vara på sin plats med en upplysning om pumparna på kemppis maskiner från mitten -90 o typ ett antal år framåt inte är några höjdare, vi har på företaget haft inte bara ett problem med dessa pumpar,men annars är vi jäklit nöjda med deras maskiner
-Förargelsen över dålig kvalitet sitter i längre än glädjen över ett lågt pris-
-Om bättre är möjligt är bra inte bra nog-
Användarvisningsbild
Ozzi
Fler än 100 inlägg

gixxsu (trådstartaren)

#27 » 21:18:44, 28-12-2009

Hejsan igen!
Ja det har inte blivit något köp ännu av migsvets...
Är det någon som vet om Oerlikon citypar 450 är något att sattsa på?

Ha det gött!
Jonas
gixxsu
Fler än 100 inlägg

Ozzi

#28 » 21:28:07, 28-12-2009

gixxsu skrev:Hejsan igen!
Ja det har inte blivit något köp ännu av migsvets...
Är det någon som vet om Oerlikon citypar 450 är något att sattsa på?

Ha det gött!
Jonas

En enkel kraftig maskin som inte brukar ge några större problem dock befriad från finesser.
Användarvisningsbild
Ozzi
Fler än 100 inlägg

Sa.Ro

#29 » 01:21:39, 06-01-2010

Hej.

Ska säga på en gång att jag bara skummat igenom tråden. Jag tänker berätta lite om mina åsikter och erfarenheter av svetsmaskiner.

När det kommer till att svetsa halvautomat som jag valt att kalla det för att inte det ska bli några mig/mag/rörtråd krockar så är mina erfarenheter följande:

Idag svetsar jag med Kemppi fastmig 400 luftkyld (vattenkylning är klart överreklamerat) med 10m mellanledare och synergipanel som är programerbar. Denna maskin är okej. Trotts att det är ett av Kemppis senaste alster och ska vara bland de bättre de erbjuder nu så når den inte upp till de föregående maskinerna som jag använt. Kemppi har i nästan 20 år fått till rätt små och lätta maskiner med en prestanda som gör mig tårögd. Men just nu så är jag lite besviken.
Om man nu ska säga något gott om Kemppi också är det deras nya FITweld 300 som imponerar. Denna maskin har svetsegenskaper som gör att jag skulle heldre svetsa än att vara kvar i sängen en söndagsmorgon med frugan.. Den måste upplevas. Enda minus med denna kan tyckas är att den bara tar 5kg rullar och att priset då stiger lite på tråden. Fördelen är att du har en 300A maskin som med slangpaket och rulle väger 22kg..
Nästa kemppi som jag kört en del med på varvet när jag lånade ut min Weldforce 4500 (åå kärlek) är kempact 2530 och 2520. Skillnaden i dessa är att ena tar 15kg rullar och den andra 5kg rullar. Denna går riktigt bra men är inte helt kompis med den när man ska köra rotsträngar på mindre ångledningar. Den är inte helt precis vid låg trådmatning och känns lite ojämn. Troligtvis duger den för den glade amatören som inte helt har de absolut högsta kraven men den fungerar bra..

Fronius är väl de som jag tycker är mest innovativ och just nu tillverkar bäst maskiner. Iaf om man ska ha fullstora halvautomater med bra intermittens och funktion för att köra pinne och kolbåga med. Sen har fronius massor med coola svetsmetoder som de är rätt ensam om. Me like.

Migatronic. Säkert jättebra svetsar men ska i vissa fall vara en del strul. Jag har faktiskt tappat ett migatronicmatarverk uppe ifrån sidobalken på en a35 eller om den var ännu större rakt ner i betongen och det blev en buckla i hörnet men nog fan fungera det.
Pinnmaskinerna är jag inte imponerad av..

Esab: ??? har nog fan aldrig sett en esab där jag jobbat. Väldigt få gånger man kört esab.

MMA maskiner så är jag helt förtrollad i några st. Kemppi Master 2200, Master 5000, MLS 3500 Alla går bra att kolbåga med också. Sen lilla minarc, suverän prestanda i förhållande till priset. Moddar man den så att man kan koppla in fjärr på den så är det den optimala rörsvetsmaskinen (så vida man inte kör rörtråd;) ) och perfekt till mindre fältrep på maskiner.

Fronius lilla transpocket 1500.. Bra liten maskin, fjärruttag som standard och lite olika funktioner för bågtryck. Går inte lika bra som en minarc men är långt från dålig. Sen har jag kört någon 200a fronius pinne med men den gilla jag inte. Körde också en ACDC tig i pinnläge tror den heter magicwave 2500 den gick väldigt mysigt tyckte jag.

Esab MMA.. Har provat ett antal olika men tycker att de går lite grovt och hårt överlag.
Sa.Ro
Fler än 500 inlägg

Ozzi

#30 » 02:02:40, 06-01-2010

Sa.Ro skrev:
(vattenkylning är klart överreklamerat)

Där sjönk förtroendet, häng i en rulle rörtråd lägg dig på 250-300A.....hur länge funkar det utan vatten? :mrgreen:
Senast redigerad av Ozzi 02:03:55, 06-01-2010, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Ozzi
Fler än 100 inlägg

Sa.Ro

#31 » 03:45:53, 06-01-2010

Ozzi skrev:
Sa.Ro skrev:
(vattenkylning är klart överreklamerat)

Där sjönk förtroendet, häng i en rulle rörtråd lägg dig på 250-300A.....hur länge funkar det utan vatten? :mrgreen:

Jaa.. vad ska jag svara på det.. Jag brukar använda två olika paket, ett mmt 32 och ett mmt 35. 32an är ett 320a paket utan vattenkylning. brukar undvika att idiotplåga det då det är en ännu mindre pistol än vad 35an har. Men det har hänt att jag bara kört 32an på 280A hela dagen. Mitt mmt 35 som jag använder hela tiden brukar jag normalt försöka ligga på en 320A och ibland när det är ren kälsvetsning upp mot 350A..

Detta är kemppi pistoler och jag har faktiskt inte prövat några andra luftkylda. Blev varse om detta i norge när jag jobbade där ett tag och fan ingen ville köra med vatten.. paketen blev tyngre och mer osmidiga och efter en stunds inlärning så fungerar det bra att köra utan. ett par år senare så förespråkar jag att köra utan vatten..

Hela min arbetsplats idiotförklarar mig men men det är deras problem. jag vill ha en liten smidig pistol som min 35a. den finns i vattenkylt utförande med och då heter den mmt 42w.

Sen ska alla firmor envisas med dessa gigantiska pistoler.. helst ska de tåla 550A.. enorma gaskåpor som skymmer sikten och man ska stå och hålla dem med båda händerna när man vertikalar för att annars får man kramp.. idioti.. Men då är sverige ett U-land när det kommer till att svetsa rörtråd med.

Kollar man på de stora varven ute i europa så är det nästan inga som använder vattenkylning.

Vad ditt förtroende är för mig skiter jag helt i. Du bevisade bara din egen okunskap när du svarade på det viset.

Ofta är problemet att man kör med för hög volt och att man får en för lång ljusbåge och en väldigt varm men i princip värdelös svets, då blir pistolerna varma. med rätt förhållande mellan volt och amp så blir det en svalare miljö för pistolen och en svets med rätt intränging samt att svetshastigheten ökar..

Nu känner jag att jag svävat iväg lite men jag måste få ge min synpunkt på vad min erfarenhet är när man får ett sådant konstruktivt nedlåtande inlägg mitt i natten..

:grin:

edit: stav och formulerings fel. säkert flera ändå
Senast redigerad av Sa.Ro 03:47:59, 06-01-2010, redigerad totalt 2 gånger.
Sa.Ro
Fler än 500 inlägg

Robban_C

#32 » 10:42:05, 06-01-2010

Lugn pojkar!
Båda åsikterna är okej, smaken är ju delad.
Men vi håller oss till ett "behagligt klimat". Saro har ju faktiskt motiverat varför han föredrar luftkylt och då ska man inte klaga.
Och jag är säker på att Ozzi inte menade så illa som det lät.
Saro, notera smileyn i slutet på Ozzis inlägg!

Trådarna i svetsforumet kan ofta "urarta" i mer eller mindre fientliga diksussioner. Så vill vi inte ha det!
Jag tror att det beror på en kombination av olika metoder att åstadkomma samma sak och en mycket stor önskan om att åstadkomma bra och framförallt bättre och bättre jobb. Då blir man ivrig anhängare av sitt och har kanske svårt att se andras fördelar (men lätt att se nackdelarna).
Så i svetsforumet tar vi det lite extra lugnt!

Några ord som medlem också:
Jag är rena amatören jämfört med er två men jag svär också över att "vattenslangen" till stora Migatronicen (KME 550 tror jag den heter) är klantig att jobba med. Det ligger nära till hands att jämföra med min Kemppi, en trefasare (250A om jag minns rätt) med luftkylt slangpaket. Eller "okylt" kanske är bättre benämning. Det slangpaketet är lätt och smidigt och med liten diameter på gasmunstycket. Klart behagligare att jobba med men Migatronicen är ju trevligt när man känner att man vill "damma på ordentligt".
Eftersom Migatronicen har två matarverk så kanske jag skulle göra i ordning det ena med okylt slangpaket istället men alla såna ingrepp får vänta tills jag har fått i ordning på en vettig verkstad.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg

Volvo EC35 -01
MB-Trac 800 -86
New Holland TL90A -05

Sa.Ro

#33 » 15:05:13, 06-01-2010

Robban: Ett mmt 35 är det jag rekomenderar. Det har behaglig storlek, tål bra med stryk och kostar typ 1600kr eller så.. Sen har det vridbar svanhals med. Visst blir svanhalsen varm när den inte är vattenkyld, men håll inte i den då :P Själva handtaget har jag inte upplevt några som helst problem med att det blir för varmt.. Inte ens när vi körde sista jobbet till banverket.. Bestod av 6m balkar med massor av k-fogar. plåtarna varierade mellan 20 och 40.. all svetsning här genomfördes på 320A.. Även balkarna svetsades.

Jag försökte på ett relativt konstruktivt sätt förklara mig och min åsikt så att det INTE ska bli den dagisnivån det är på forum ibland. Man måste helt enkelt försöka vara lite konstruktiv innan man påstår något på ett forum. Man har inga riktiga kroppsspråk eller ansiktsuttryck att gå efter. En smily säger inte hela sanningen ibland. Speciellt inte om den är grön och ser ut som att den håller på att garva så den skiter på sig.
Inte min mening med att verka dryg eller skapa konflikt.

Åter till tråden så tog jag och funderade lite medans jag skrivit detta. En Kempact 2530 är nog rätt val för trådskaparen. Jag har sett ett par begagnade och de ligger under 10k i pris så det kan vara något att tänka på :grin:
Senast redigerad av Sa.Ro 15:14:30, 06-01-2010, redigerad totalt 1 gång.
Sa.Ro
Fler än 500 inlägg

gixxsu (trådstartaren)

#34 » 15:48:52, 06-01-2010

Vad kan man ge för en Kemppi RA 3500 med nytt slangpaket o nyservad.
Det verkar vara en ok maskin för min del.
Går både att svetsa mig och mma och borde gå att fixa en tigtillsats till.

Ha det gött!
Jonas
gixxsu
Fler än 100 inlägg

Sa.Ro

#35 » 16:00:56, 06-01-2010

gixxsu skrev:Vad kan man ge för en Kemppi RA 3500 med nytt slangpaket o nyservad.

Ha det gött!
Jonas

Ra maskinerna går väl ändå inte att svetsa pinne med.. är ju de gamla kempomig och ps serien som det går att göra med.. Annars är ra en helt okej maskin..
Priset för en sådan har jag ingen aning om dock
Sa.Ro
Fler än 500 inlägg

Robban_C

#36 » 16:05:44, 06-01-2010

Sa.Ro skrev:Robban: Ett mmt 35 är det jag rekomenderar. ...

Den dan det blir aktuellt så återkommer jag istället.

Vad gäller priser på beg utrustning så brukar surfning på Blocket vara svårslaget.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg

Volvo EC35 -01
MB-Trac 800 -86
New Holland TL90A -05

weldersdoitinallpositions

#37 » 15:06:35, 28-09-2010

Går utmärkt med luftkylt. I norden kör vi gärna vattenkylt men bla i USA är det mer luftkylt. Finns ju lite olika kulturer även inom svetsning - som tex CO2 i Asien, blandgas i Europa, pinne med växelström i Norge och böjbara pinnar i England.

Simma lugnt
Fler än 1 inlägg

Sa.Ro

#38 » 17:46:19, 29-09-2010

weldersdoitinallpositions skrev:Går utmärkt med luftkylt. I norden kör vi gärna vattenkylt men bla i USA är det mer luftkylt. Finns ju lite olika kulturer även inom svetsning - som tex CO2 i Asien, blandgas i Europa, pinne med växelström i Norge och böjbara pinnar i England.

Simma lugnt

Tror du att norge körde mer växelströmspinne på sina varv mot för vad sverige och finland gjorde? ;)
Sa.Ro
Fler än 500 inlägg

hesche

#39 » 18:03:38, 29-09-2010

gixxsu skrev:Vad kan man ge för en Kemppi RA 3500 med nytt slangpaket o nyservad.

Ha det gött!
Jonas

den heter inte PS3500 då? en sån har vi här på jobbet Mig och pinne
Användarvisningsbild
hesche
Fler än 500 inlägg

Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L30 1989
volvo n725 1975
Carman 475 1963 (hjulgrävare)
kbk bs 55 1953 (baklastare)
Mitsubishi 2fd20 truck
Unimog 411
Bm Viktor t230 1961
Bm 36 1958
bm 36 1956
Bm 36 skogsutrustad med kran och band 1958
Bm Terrier 1957
bmb bamse 1957
Bm 600 1967

#40 » 22:12:14, 29-09-2010

Jag talar om nutid. I Sverige har vi i stort slutat med växelström (utom för hobbybruk) för pinne medan det fortfarande är vanligt i Norge. Har läst att över 20% av pinnar som svetsas i norge svetsas med växelström. Men det kan ju vara fel. Jag tänker inte argumentera mer om det. Däremot går det utmärkt att svetsa med växelström med rätt pinnar som är gjorda för det - även basiska.
Fler än 1 inlägg

Gossebear

#41 » 10:17:04, 30-09-2010

Sa.Ro skrev:Hej.

MMA maskiner så är jag helt förtrollad i några st. Kemppi Master 2200, Master 5000, MLS 3500 Alla går bra att kolbåga med också. Sen lilla minarc, suverän prestanda i förhållande till priset. Moddar man den så att man kan koppla in fjärr på den så är det den optimala rörsvetsmaskinen (så vida man inte kör rörtråd;) ) och perfekt till mindre fältrep på maskiner. .

Fixar du verkligen kolbåge med Kemppi Master 2200 ? Har en sådan själv men har blivit rekommenderad att inte köra kolbåge med den för att maskinen skulle ta för mycket stryk. (enligt Svetsmästaren i Hisingen/Gbg)
Frågar man så lär man sig.
Gossebear
Fler än 500 inlägg

Sa.Ro

#42 » 20:54:15, 05-10-2010

Gossebear skrev:
Sa.Ro skrev:Hej.

MMA maskiner så är jag helt förtrollad i några st. Kemppi Master 2200, Master 5000, MLS 3500 Alla går bra att kolbåga med också. Sen lilla minarc, suverän prestanda i förhållande till priset. Moddar man den så att man kan koppla in fjärr på den så är det den optimala rörsvetsmaskinen (så vida man inte kör rörtråd;) ) och perfekt till mindre fältrep på maskiner. .

Fixar du verkligen kolbåge med Kemppi Master 2200 ? Har en sådan själv men har blivit rekommenderad att inte köra kolbåge med den för att maskinen skulle ta för mycket stryk. (enligt Svetsmästaren i Hisingen/Gbg)

Vi har kolat en del med 2200 men om det är bra eller dåligt för den.. Svetsen fungerar då fortfarande med goda egenskaper :)
Sa.Ro
Fler än 500 inlägg

Återgå till Svetsning