Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Smashweld 180- slaggar vid start?

12 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

mignovis (trådstartaren)

#1 » 20:23:31, 24-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag startar strängen så slaggar det i början för att efterhand brinna fint. Har experimenterat med olika gastryck, trådmatning, ström. Strängen ser ut som ett urbränt tomtebloss. Tråden jag anv är 0,7 (tror jag). Vad göra? :klia:
mignovis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:22:41, 01-06-2012
Ort: umeå



bangt

#2 » 20:26:52, 24-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

kommer det gas i början?
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

mignovis (trådstartaren)

#3 » 08:08:07, 25-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

bangt skrev:kommer det gas i början?



Relevant fråga. Ursäkta min dumhet, hur ser jag det ? Var kan det i så fall vara något som stoppar?
mignovis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:22:41, 01-06-2012
Ort: umeå

Michael Meier

#4 » 08:24:28, 25-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur ofta återkommer problemet?

om du gör tio svetspunkter i tät följd, blir det varenda gång ?

Om du snabbt trycker och släpper avtryckaren (utan att mata tråd) för att fylla skyddsgas, blir det samma resultat?

Eventuellt kan det vara kontaktorn som har sämre kontaktytor, den har ju en viss MTBF tid (dom håller inte för evigt)

Har du en bild på munstycket ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

mignovis (trådstartaren)

#5 » 22:26:56, 25-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror jag kommit på felet. Verkar som det har med gasen att göra. Något stopp någonstans. Jag hade loss slangarna och drog ut slangpaketet från maskinen och det gjorde susen. Gasen började flöda. Men var kan felet vara?

Bilder på hur svetsfogen ,munstycke och gasventil

Bild
Bild
Bild
mignovis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:22:41, 01-06-2012
Ort: umeå

nordsjöklättrarn

#6 » 07:55:16, 26-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Låter onekligen som gas problem. Ev litet hål på slangen så den suger tjuvluft som förorenar.
nordsjöklättrarn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:05:35, 02-10-2011
Ort: Tidaholm
Sverige
Maskintyp: Traktor

Turbodiesel

#7 » 11:47:54, 26-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blir lätt sådär om slangpaketet halkar ur sitt fäste i maskinen lite, ingen vidare konstruktion egentligen..
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

mignovis (trådstartaren)

#8 » 18:01:19, 26-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Turbodiesel skrev:Blir lätt sådär om slangpaketet halkar ur sitt fäste i maskinen lite, ingen vidare konstruktion egentligen..



Jag förstår. Tyckte nog att det satt väldigt löst. Kan man byta gummiringen som sitter runt infästningen? Hur mycket arbete kan det i så fall vara att göra det?
mignovis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:22:41, 01-06-2012
Ort: umeå

Turbodiesel

#9 » 00:20:28, 27-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska väl hållas på plats (klämmas?) med någon skruv på plastfästet vid matarmotorn? har inte min i närheten.

Min har väldigt dålig "plastbit" så slangpaketet hålls på plats med två enkla fästjärn (som sitter fast i de två skruvarna över & under slangpaketet) & en slangklämma runt alltihop, så det inte kan halka ut..

Finns det inte manual eller reservdelslista för smashweld i downloads, eller hos ESAB ?
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Gossebear

#10 » 10:44:38, 28-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej har själv haft samma problem på min 250, det sitter två st gummi packningar där gasen går över från den vita plastbiten till slangpaketet, dessa två kan hamna ur läge/torka/slitas och kan därför behöva bytas. Du behöver dock montera av hållaren som håller bajonettfattningen den svarta klumpen som håller slangpaketet och dra ut den vita hylsan inåt. Jag köpte hela den vita hylsan ny med packningar och allt och ersatte samt tätade med värmetåligt kit runt den sedan. Har fungerat klockrent i 5-6 år nu. Du kan ju även kolla så det inte har blivit stopp i slangpaketetes gasrör, kan ju behöva blåsas ut med tryckluft då och då.

MVH
Frågar man så lär man sig.

2 personer gillar det här inlägget.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.

mignovis (trådstartaren)

#11 » 17:45:12, 28-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack alla för goda tips. Får nog ta isär som Gossebear tipsade om. Jag var och ruckade i slangpaketet i ingången och då tätade det så gas kom ur munstycket. Får göra en reparation.

För min del kan tråden stängas, jag är nöjd och tacksam för svar.

1 person gillar det här inlägget.
mignovis
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:22:41, 01-06-2012
Ort: umeå

autorep

#12 » 10:05:38, 30-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

mignovis skrev:Tack alla för goda tips. Får nog ta isär som Gossebear tipsade om. Jag var och ruckade i slangpaketet i ingången och då tätade det så gas kom ur munstycket. Får göra en reparation.

För min del kan tråden stängas, jag är nöjd och tacksam för svar.

:rock_on:
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering med mira centronic.
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Motorbromsning 1300hp/ 14000rpm ÄR igång :)
http://Www.autorepmek.com
https://www.facebook.com/autorepmek
Användarvisningsbild
autorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:09:32, 06-08-2009
Ort: karlskoga
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Audi s6 2007 V10 :) såld
Flödes bänk för toppar
Cylinder borrmaskin x2
Sunnen cv 616
Sunnen mbb 1800 auto stroke
Sunnen an 600 cylinder hone
Origo tig 4300iw ac/dc ta24- fotpedal
Dta 300 ac/dc tig- fot pedal
Kemppei Master mls 2500 MEX
ESAB Origo mig c340 pro
Lincoln electric idealarc R3R 500 amp på skroten
Tos FA 5 B fräs
Cholet 550 svarv
Abrasive 3B planslip
CNC Fräs Mas mcv 32
Mira centronic ventilfräs x2st
Ventilslip malte månson m25 x2 sålda
Ny ventilslip Kwik-way SVS II Deluxe
Schou 1500H vevaxelslip
New way
K-line Styrningar
Fördelar bänk
Bromsbänk motor, ej rullande
Gen & Startmotor bänk
FL 611
TGB 40 Såld
Verkstadskärra 2 Såld
Leksaker
Bandvagn 202 Såld
ninja 1000 1988 med 1996 zzr 1100 motor Kawa Till salu Såld
Zx12r 2001 Kawa Såld
VCDS HEX-CAN
LARM innom hus och utomhus
Securitas Direct + Kameratjänsten Observer Direct


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se