Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Hittade en svets under en gran...

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

Harald.boye (trådstartaren)

#1 » 16:44:49, 28-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

I höstas under en svamppromenad hittade jag en stor svets under en gran längs en bilväg. Stöldgods. Inlämnad till polisen men ingen ägare gjorde anspråk på den. Tillföll mig för ett tag sedan.

Då jag inte kan eller har några planer på att lära mig svetsa gas- eller vattenrör (vilket jag tror den används till?) tänkte jag sälja den.

Men vad kan man begära? Från -96. Streckkodspenna mm.
Servad med protokoll (2007 senast dock) lite bytt osv.

Bild
Bild

Och var säljer man en sådan..? Blocket?
Harald.boye
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:40, 28-03-2014
Maskintyp: Ej angivet



MN

#2 » 17:40:13, 28-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan nästan lova att snuten inte orkat bemöda sig med att spåra ägaren eller åtminstone första köparen genom servicelämnaren som står på dekalen...

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Harald.boye (trådstartaren)

#3 » 17:41:50, 28-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kontaktat KZ ang tidigare ägare, får se vad de hittar i rullorna.
Harald.boye
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 16:24:40, 28-03-2014
Maskintyp: Ej angivet

corre

#4 » 23:25:02, 28-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rätt smalt användningsområde. Eftersom panelen är så begränsad (såvida det inte finns en fjärrdosa som inte syns) så måste mjukvaran vara programerad med parameterna för de olika fabrikaten på PE-svetsdetaljer. Och det skiljer rätt mycket mellan delarna.
Spänning och tid skiljer väldigt mycket och jag tror att alla tillverkare har olika parameters inbakade i sina sträckkoder, det syns iaf vilket fabrikat det är när man svetsar och skriver protokoll efteråt. Nu är den kanske inte så komplicerad som dom maskiner jag kört.

Någon tusenlapp eller två om du hittar en köpare. Prova fem och se om någon svarar.
corre
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:24:17, 10-03-2009
Ort: Stockholm
Maskintyp: Ej angivet

Conny 474

#5 » 20:31:19, 29-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag sålde en likadan för några år sedan för 9000kr, den ska gå att köra på dom flesta märkena på marknaden som tex. GF, Agru o Frialen såklart.
Man behöver lämna in den för kalibrering samt uppdatering av programvaran om man vill svetsa säkert.
Den kan troligtvis programmeras manuellt utan pennan, finns upp o nedpil mellan start o stopp.

Conny
Conny 474
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:15:10, 13-08-2009
Ort: Gävleborg
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo T22 o 24
Bm 400
Valmet 415
JCB 3cx
Atlas 1104


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se