Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Svetsa med pinne?

167 inlägg • Sida 1 av 12
Diskutera svetsning här

Knut.Karlsson (trådstartaren)

#1 » 08:22:15, 12-07-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej hej!

Har några små sprickor i grävaggregatet. Inget som jag bedömer som akut men som behöver åtgärdas. Maskinen är ju gammal så sprickor får man nog räkna med.

Om man bara har "amatörsvetsat" med Mig (Visserligen mycket snygga svetsar om jag får säga det själv...) Kan då man lära sig att svetsa med pinne tillräckligt bra för att inte göra sprickan "värre"? (Jag har läst svetsningstips i diverse andra trådar.) Eller är det något som man ska överlåta på ett proffs?

Kan man göra saken värre om man inte vet vad man håller på med eller blir resultatet bara att det blir lika dåligt som innan?

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



nixs

#2 » 17:19:13, 12-07-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klart man kan göra det värre! Men säkrast är nog om du tar hjälp av någon. Mag heter det egentligen och inte Mig, blir inte lika starka svetsar. Det är träning som gäller och lite handlag!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Knut.Karlsson (trådstartaren)

#3 » 10:47:02, 13-07-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir alltså proffs som får fixa!

Hoppas jag finner någon som är duktig.

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

P8040

#4 » 21:19:09, 13-07-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst blir det lika starka svetsar med Mag:en. Det finns INGEN elektrodsvets som inte är ersättningsbar med tråd. Om vi drar detta kort: Fältrep använder pinnsvets i fält mest för att det just sker i fält- man behöver inte gasen.Svetsar man ute med mag så blåser gärna skyddsgasen bort=porer. Vissa påstår att pinnen är så himla bra men varför svetsar inga verkstäder med pinne längre? Jo det tar mycket längre tid.Förklaring på mig/mag?

MIG= Metal inert gas
MAG= Metal active gas

1 person gillar det här inlägget.
P8040
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:48:18, 20-10-2004
Ort: ESLÖV, SKÅNE

dbss

#5 » 23:15:44, 13-07-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

en fråga till p8040
om nu mag är då bra varför svetsas då tex ubåtar med elektrodsvets ??
bara en liten fundering ...
Mvh Dag
Den som tycker att det är ok att slå på en skruvmejsel kan ju försöka skuva med en huggmejsel.
-98 Komatsu Pc 70 Fr = Yanmar Vio 70
Volvo 4300
Rottne Rapid
Ford 7000
Schäffer 222
Användarvisningsbild
dbss
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:51:54, 03-04-2006
Ort: Osby

P8040

#6 » 09:50:10, 14-07-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Dag. På de flesta delar speciellt svepen på ubåten använder man pulversvets. Denna teknik används också till vindkraftverk. Om man använder pinne till U-båt? Knappast idag iallafall. För skojs skull hörde jag med en Kockum-veteran och han påstår att pinnen numera är ersatt med Mag. Jag är inte tvärsäker, dock får du gärna berätta för oss :grin:
MVH/Jocke
P8040
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:48:18, 20-10-2004
Ort: ESLÖV, SKÅNE

Knut.Karlsson (trådstartaren)

#7 » 10:48:57, 14-07-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu tvingas jag fråga... Pulversvets???

/Knut
Hymas 474 -74 Min första maskin!! Nu är den såld. Ingen maskin längre. :-(

If it works dont f*** with it
If its f****ed blame someone else
If its your fault that its f***ed, say and admit nothing.
Användarvisningsbild
Knut.Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:44, 02-04-2006
Ort: Öland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Holger

#8 » 11:21:17, 14-07-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pulversvetsning innebär att samtidigt som man värmer upp detaljer så doserar man ut metallpulver i flamman som sedan smälter och lödar fast sig i grundmaterialet. Används för att reparera sprickor i gjutjärn med mera.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Tobias

#9 » 12:03:21, 14-07-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Håller med p8040 att Mag svetsning inte är sämre än pinne, När jag var på Olofsfors så svetsa jag med mag på härdade material så som borstål som är härdat till 500 brinell och det håller då bara fint. Så att pinnen skulle vara så mycket bättre än Mag är struntprat enligt mig. Jag tror problemet igentligen sitter i att folk har inte råd att köpa en mig som är nog stor utan har nån Jula svets som bara går att svetsa bilplåt med.. En gisning från mig.. "offtopic" men det finns bra migsvetsar tillsalu för en vettig penning nu. Betalade 5000 inkl. moms för en ESAB LAR 500 amp mig.. den är att åka med... :evil:
Tobias
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:30:57, 20-10-2005
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Schaeff hr18

Anton

#10 » 16:42:23, 14-07-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:Pulversvetsning innebär att samtidigt som man värmer upp detaljer så doserar man ut metallpulver i flamman som sedan smälter och lödar fast sig i grundmaterialet. Används för att reparera sprickor i gjutjärn med mera.


Är mäkta impregnerad på Holgers inlägg :buga:
Vi använde pulversvets också till att svetsa på slitna lagerställen och sen brotscha ur dom.
Jag tyckte bara att det var inte särskild hälsosam att jobba med pulvret.
Ni som kan detta bättre: Hette det pulvret Etaloy eller sånt???
Åkermans tog bort all utrustning p.g.av hälsoskäl.

/Anton!!
Shop : www.gremminger.se
Kolla http://www.gremminger.se

Textiltryck&Dekaler
Användarvisningsbild
Anton
Grundare
Grundare
 
Blev medlem: 18:08:03, 11-10-2003
Ort: Skeppshult/Sverige
Sverige

Holger

#11 » 18:46:57, 14-07-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anton skrev:Är mäkta impregnerad på Holgers inlägg :buga:

http://www.ytan.nu/pulver.php :mrgreen:
:buga: Google är din vän! :buga:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

nixs

#12 » 20:29:15, 14-07-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu så börjar det bli många olika bud på saker och ting! Inte för att kritisera dig Holger men för att korrigera dig. Pulversvetsning som nämns som metod ovan är en helt annan än den du letade upp på Google. Vi brukade säga påläggssvetsning på pappersbruket för det var vad vi använde den till där. Byggde upp nerslitna axlar och pumphus mm, väldigt dyrt dock! Titta på länken till ESAB så får ni en uppräkning av olika metoder. http://www.esab.se/se/se/education/processes.cfm under rubriken Pulverbågssvetsning, detta används till långa raka horisontella svetsar eller om du har runda svep uppspända i svetsjiggar som kan rotera föremålet man svetsar. Liknar mycket Rörtråd i resultat, detta räknas väl som en form av Mag/Mig svets men jag brukar benämna den för sig själv för att vara tydlig. Jag känner dock inte så många som kör med Rörtråd hemma, nackdelen är att du måste ha rejält kraftiga aggregat och proppar för att köra dem på full effekt. Det nämns att inga verkstäder svetsar med pinne längre för att det tar så lång tid, visst det är sant. Många gånger så räcker det med Mag/Mig svetsning ur hållfasthetssynpunkt och det går mycket snabbare än med pinne. En sak bara! Mag/Mig är mycket känslig för föroreningar i fogen tex färgrester, olja och dylikt och gasen kan ju blåsa undan om man är ute. Mag/Mig är en "kall" metod, inträngningen är liten i förhållande till pinne. Skall passa på och nämna att när jag jobbade på mekanisk verkstad tidigare så var det cirka 75% Mag/Mig-svetsning kanske 15% Tig, 8% Rörtråd och 2% Pinne. Pinnen kom fram när det var riktigt noga med hållfastheten och kvaliten. Vi svetsade detaljer till Hägglunds bandvagn med Mag/Mig och det var röntgenkrav på detta, så att använda Mag/Mig när det är noga är inte problematiskt vid tunnare material. Rörtråden användes mestadels till fläkthjul till kastfläktar för ensilagehantering för lantbruk med grövre tjocklekar på materialet. Ett hjul hade 5 vingar med 1600 mm diameter, rotationshastighet var rekommenderad till 800-1000 rpm men en del körde dem betydligt snabbare. Användningområdet var att skicka upp färskt ensilage (gräs) i ett silotorn till foder för kor, ungefärlig kapacitet 60 ton foder/timme. Anledningen till att vi inte Mag/Mig-svetsade dessa detaljer var helt enkelt att det inte höll!

Slutsats enligt mig som jag fick lära mig i yrkesskolan Industriprogammet:

Mag/Mig till tunnare material ungefär upp till 10 mm

Tig till rostfria material, rotsträngar med mycket höga krav, när du vill ha små svetsar med hög hållfasthet och som ser bra ut, jämna släta mm

Pinne till i princip allt!

Rörtråd ungefär som pinne

Edit 1,

Ändrar för jag orkar inte med fler som hänger upp sig på en felaktighet som utreds om man läser hela tråden men som inte kan låta bli att kommentera iaf eller som inte läser hela tråden.

Edit 2,

uppdaterade länken till ESAB då de har gjort om sin hemsida!
Senast redigerad av nixs 11:08:25, 30-03-2008, redigerad totalt 4 gånger.
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

nixs

#13 » 21:06:11, 14-07-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tobias skrev:Håller med p8040 att Mag svetsning inte är sämre än pinne, När jag var på Olofsfors så svetsa jag med mag på härdade material så som borstål som är härdat till 500 brinell och det håller då bara fint. Så att pinnen skulle vara så mycket bättre än Mag är struntprat enligt mig. Jag tror problemet igentligen sitter i att folk har inte råd att köpa en mig som är nog stor utan har nån Jula svets som bara går att svetsa bilplåt med.. En gisning från mig.. "offtopic" men det finns bra migsvetsar tillsalu för en vettig penning nu. Betalade 5000 inkl. moms för en ESAB LAR 500 amp mig.. den är att åka med... :evil:


Antar att du har ganska stor säkring på inkommande el med en sådan maskin? Drar ju 35 A så det tror jag inte många har hemma, jag har 30A i ladugården så det är på gränsen! Strömkällan ger dig 500 A svetsström men vad för Mag/Mig tråd använder du då (Tjocklek)? Och handtaget kommer garanterat smälta vid sådana effekter om du inte har vattenkylning i det! Om det råkar vara så att du har fått detta för 5000 kr inkl moms så är det bara att gratulera! ESAB Ariston vi hade på verkstaden kostade betydligt mer och den fick de väldigt billigt! För att inte nämna Rörtrådsmaskinen vi har på jobbet idag, 550 A men använder väldigt sällan mer än 300 A när vi svetsar skopor eller annat grovt. Hemma använder jag en ESAB Smashweld 180A Mag/Mig-svets på klenare konstruktioner och en gammal Kempii industri-likriktare på upp till 320A när det skall svetsas grövre detaljer. Fördelen med en överdimensionerad svets är ju att man kan hålla på hur länge som helst utan att överbelasta den. Har kört slut på jobbets 250A ESAB Mag/Mig ett antal gånger så att överhettningsskyddet löst ut och det är väldigt irriterande när du är mitt i en svets!
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Holger

#14 » 21:22:44, 14-07-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Inte för att kritisera dig Holger men för att korrigera dig.

Ingen fara, det är ju det vi har forumet till för.
Du menar alltså att ytan.nu använder fel begrepp?
Eller var det ni som förenklade/använde fel begrepp? Var det nu pulversvets eller pulverBÅGsvets ni menade? Använd rätt begrepp direkt.
Om ni menar pulversvets så är det nog den som jag beskrev ovan. Om ni menar pulverbågsvets, är det då detta:
http://www.ytan.nu/ljusb.php ?
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

P8040

#15 » 10:33:22, 15-07-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Dags att reda ut lite saker.... Jag menade pulverbågssvets, uttryckte mig fel :sad: Hade jag skrivit rätt så hade nog Holger letat upp rätt direkt :grin: Tycker att nixs blandar bra fakta med lite konstiga påstående: Kan inte svetsa vertikalt-under/upp med rörtråd?? :o Jag har en svetslicens EN287-1-136 som bevisar att detta går alldeles utmärkt :grin: Mag:en är mer känslig för föroreningar- -javisst stämmer det! Mag:en en kall metod? Definitivt inte! Inbränningen är absolut i samma klass som med pinne. Du säger att det inte höll med Mag när ni svetsade: Vilken WPS körde ni då efter?? Vi använde mag:en i alla tjocklekar- stod i WPS:en i vilka områden som svetsvärdena skulle ligga i. WPS= Svetsprocedurspecifikation.

Min åsikt om svets metod ser ut så här: (Detta är vad jag anser, smaken är som baken)

Tig till rostfritt+tunnare matrial samt som nixs beskriver.
Mig/Mag till nästan allt! Inkl grova matrial
Pinne bra allroundmetod-dock inte att föredra i tunnplåt.

Skillnad MIG/MAG??

MIG= Metal Inert Gas
MAG- Metal Active Gas

Förenklat så är skillnaden med metoderna skyddsgasen. Mig:en körs på ren argon eller helium, medans Mag:en körs på blandgas som är betydligt billigare.

MVH//Jocke
P8040
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:48:18, 20-10-2004
Ort: ESLÖV, SKÅNE


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google Adsense [Bot] och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se