Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Svetsa med pinne?

167 inlägg • Sida 7 av 12
Diskutera svetsning här

ja-bond77

#91 » 09:10:28, 22-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kanske det skulle gå att begära att få provsvetsa lite, eller kanske ta hem svetsen på prov... :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01



Nisse Husberg

#92 » 23:59:57, 24-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte idag Migatronicen (Scout 160E) och nog är det SKILLNAD mellan den 50 år gamla transformatorsvetsen på närmare 100 kg och den lilla invertern på ca 8 kg.

Jag måste ju pröva den bums och det är otroligt att kunna köra med 3,2 mm basiska elektroder med 20 A ...

Teknikens triumfer ...

TIG funderade jag på men den hade kostat närmare 2000 euro - över fyra gånger dyrare och jag vet inte om jag behöver TIG så ofta - mest är det nog grova järn jag svetsar. Och kanske TIGen blir billigare längre fram. Annars så lönar det sej nog att köpa också dyra verktyg som används sällan - då man bor 100 km från allting så behövs det inte så många resor för att det skall bli stora summor om man också räknar med förlorad arbetstid. En stadsresa tar för det mesta en hel dag från annat jobb.

Och reparationer tar tre dagar för maskinerna går alltid sönder på fredag kväll och kan repareras av andra först på måndag :-).
Nisse Husberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:35, 13-12-2007
Ort: Hindersby och Arboga

ja-bond77

#93 » 09:03:59, 25-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alltid bra med verktyg. :thummar: Gratulerar till köpet!

Där slog du nog huvudet på spiken angående inköpsresor och reparationer. :thumme: Blir ofta en längre Vasaresa för mig då man ska ha nånting. Jag kan tillägga att för mig brukar det ofta ta nån vecka innan den lokala verkstadsfirman har tid att ta itu med jobbet också... :x

Trevligt att höra att svetsen var så lättsvetsad. Jag tycker invertrar funkar bäst till att limma fast elektroder i arbetsstycket... Å andra sidan har jag inte provat så speciellt många svetsar så de kan ha varit nått billigt skräp...

Men nu har jag själv en Kemppi EKA275 likriktare på gång så... Den svetsar himmelskt... Kolla denna tråd: http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=5378 ...och jag kommer bara att använda den i verkstaden så inga större problem med storleken/mobiliteten då inte.

Får man fråga vad den där migatronic kostade?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Nisse Husberg

#94 » 11:16:39, 25-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Migatronic Scout 160E kostade 446 euro på IKH (Isojoen konehalli) butiken vid Ring III. Det fanns nog billigare invertrar också men jag var litet rädd för att de steker elektroder. Migatronicen har elektronik som skall förhindra att elektroden fastnar och den tycks nog fungera ganska hyfsat.

Nu måste jag börja söka efter lämpliga elektroder. Tidigare har det inte varit nån idé att försöka med mycket annat än OK-46:or för transformatorn. OK-48 är förstås ett ganska naturligt val men jag köpte litet basiska elektroder från Biltema (10 st.) för att kolla om de går att svetsa med. Det gick nog men jag har inte kollat med något större svetsarbete än.

Så finns det också andra elektroder som är betydligt billigare än ESAB:s (som jag vanligen använder).

Det skulle ju vara bra att få höra av dem som svetsar ganska mycket vilka som är skräp och vilka som är användbara ...
Nisse Husberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:35, 13-12-2007
Ort: Hindersby och Arboga

nixs

#95 » 23:26:50, 28-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Esab ,The One And Only, sedan så äger de ett antal andra fabrikat, bla Filarc.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Nisse Husberg

#96 » 13:56:53, 29-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Esab ,The One And Only, sedan så äger de ett antal andra fabrikat, bla Filarc.


Jag antar att du menade att de är användbara :-).

Jag försökte köra billiga elektroder men gick tillbaka till ESAB - fast det finns väl andra som går an också ...
Nisse Husberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:35, 13-12-2007
Ort: Hindersby och Arboga

ja-bond77

#97 » 18:30:05, 29-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är ju jag ingen större pinnsvetsare men jag håller med om att Esab är nog kung och är troligtvis värda sitt pris. :???: Däremot skulle jag nog ändå påstå att dessa billiga märken typ strong line, chem weld, hyundai m fl, alla ger helt ok svetsfogar och duger nog till enklare reparationssvetsning. Men det kan vara en god idé att se till att ha ordentligt korsdrag i verkstaden medan man håller på. :laes_detta: Rökigt blir det...

Viktigt är ju förstås att köpa rätt kvalitet d v s normalt E7018 till vanlig svetsning med likriktare/inverter. Denna standard omfattar ju då t ex Esab OK48.00, Filarc 35S, Elga P48S, Strong line XK4832 osv.

Sen är det ju det här med utbyte också. Esab o Filarc ger kring 120-125% svets jämfört med volymen på svetselektrodens kärna. Vad "kinesstickorna" ger i utbyte har jag dock inte hittat några uppgifter om... Strong line är så pass billiga att de har inte ens en webbplats. :roll: Vad jag har hört finns inte detta märke alls i Sverige. :klia:

Sedan har vi ju Wallius svetselektroder också, men de är väl i samma prisklass som esab o filarc. Ändå Elga? Den lär ju vara väldigt bra men va håller den för pris då?

Hmmm, det blev visst mest bara allmänt yrande av detta inlägg... allt detta kanske du, Nisse, redan vet...

Lite länkar:
Wallius elektroder:
http://wallius.workspace6.smilehouse.co ... roupID=366

Esab/Filarc:
http://products.esab.com/Templates/T008.asp?id=13033

Elga:
http://www.elgawelding.com/consumables.asp

Elgas elektrodfabrikatsjämförelselista(på finska):
http://www.pohjanlaakeri.fi/tiedostot/muunnos.pdf

"kinesstickor"
http://www.chem-weld.com/englisch/eindex.htm
http://www.hdweld.co.kr/eng/product/material01.asp
Senast redigerad av ja-bond77 22:22:58, 31-01-2008, redigerad totalt 1 gång.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Tagew

#98 » 18:51:34, 29-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, jag har en Kemppi Mineka 130 som har fungerat ypperligt i 25 år.
Den har lindad transformator och likriktare, så därför är den rätt så tung, men jag har tillverkat en vagn som den står på. Det enda problemet har varit styrkortet som åskan tog vid ett tillfälle. Mestadels använder jag Esab elektroder 48.00 eller 48.15 upp till 3,25.
Kom också över ett parti Philips elektroder för hårdpåsvets som jag använt på skopor o dyl ställen med förslitning.
Minekan kan kopplas också på enfas (220 V) och då sägs att den skall ge 110 A svetsström. Jag modifierade den så att jag installerade en omkastare som har den funktionen att den växlar mellan 220 V och 380 V anslutning, vilket medför att jag har två anslutningskablar varav 220 V kabeln är väldigt kort eftersom den används väldigt sällan. Viktigt är att se till att man inte får den "lediga" kontakten strömförande på nåt sätt när man gör en dylik installation.
Jag har också skaffat ett TIG-skaft som jag använt mycket under åren för bl.a. svetsning av rostfritt, men också andra tunnare svetsningar.
Det tunnaste jag svetsat var nog ett spiro-rör som skulle ha en speciell vinkel, det var dock lite problematiskt med galvaniseringen.
TIG-svetsen tänder jag med "skrap-metoden" då svetsen inte har någon speciell tändpuls.
Vanliga pinnar tänder nog lätt, enligt reklamen skulle denna svets ha en förhöjd tändspänning som skulle ge lättare tändning.
Nu är det nog Esab Mig/Mag 270 svetsen som används för det mesta, men jag kan nog rekommendera Minekan om någon kommer över en sådan som begagnad.

Svetshälsningar från Tage W.
Användarvisningsbild
Tagew
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:36:38, 29-07-2007
Ort: Lumparland Åland
Åland

Teknikern

#99 » 21:53:41, 30-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör med en gammal Luna-likriktare på max 200A som jag köpte bra mycket begagnad för 30 år sen. Den hade en brunnen fas så den lindade jag om i garaget med svarven som lindningsmaskin under julhelgen medans snöstormen ven utanför knuten och den är som en jädra Duracellkanin, bara går och går och går,,,,,,,,,,,,,,, :smile:

Annat var det med den Luna Migatronic-migsvetsen jag hade, den bytte jag nästan allt i innan jag skrotade den. Nu blev den ersatt av en Hobart som jag kan köra 200A kontinuerligt med och den är garanterat antik. Stöldbegärlig är den inte heller, ser ut som fan och flyttas helst med lastmaskin men en jäkel till att göra snygga svetsar. :mrgreen:


Svetspinnar ja, finns det andra än 48-or och 55-or? :klia:

Just nu kör jag med några som heter ??? och kommer från tippen. :lmao:
Teknikern
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:19, 24-01-2008
Ort: Katrineholm
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Slipen miniskotare
Avant minilastare
Vimek 101 arbetsfyrhjuling

nixs

#100 » 22:13:39, 30-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

63.32 finns ju alltid, för rostfritt!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

ja-bond77

#101 » 09:06:31, 31-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

92,18 för gjutjärn. :vissla:

Varsågod nästa! :mrgreen:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Tagew

#102 » 09:25:54, 31-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, kanske det vore dags för en separat lista med elektrodbeteckningar och vad för material de olika typerna passar till.
Många gånger kanske man har en lämplig elektrod liggande som mycket väl skulle fungera, men går man till butiken kan en vältalande försäljare övertyga en om att man skall ha en annan och kanske dyrare elektrod.
Tyvärr har jag inte något nytt att tillföra vad gäller kombination elektrodbeteckning / material men det skulle vara bra att kunna gå in på en känd tråd när man står inför något knepigt svetsfall.
Någon som orkar och har kunskap om detta?

Vänliga Ålandshälsningar
-1,5 och svagt snöfall idag.
Tage W
Användarvisningsbild
Tagew
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:36:38, 29-07-2007
Ort: Lumparland Åland
Åland

nixs

#103 » 09:32:10, 31-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där var en utmärkt idé och ett verkstadstips av klass! Att vi inte tänkt på det redan J-A, Robban mfl??
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Tagew

#104 » 10:48:17, 31-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej igen, man kunde tänka sej att lägga in praktiska exempel på vad som svetsats med lyckat resultat med de olika elektrodtyperna.
För en vanlig "bondsvetsare" som mej vet man ju inte vad för ståltyp som sitter i olika maskiner när man gör reparationssvetsning.
Samma kan ju gälla när man tillverkar något nytt, då blir det lätt "man tager vad man haver och sätter dit det behövs", inte vet man då vad kvaliteten är alla gånger.
Ofta sker ju sånt "på känsla" och i viss mån erfarenhet.

Mvh Tage W
Användarvisningsbild
Tagew
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:36:38, 29-07-2007
Ort: Lumparland Åland
Åland

Teknikern

#105 » 12:55:03, 31-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

""För en vanlig "bondsvetsare" som mej vet man ju inte vad för ståltyp som sitter i olika maskiner när man gör reparationssvetsning. ""


Du har så rätt Tage och det påminner mig om när jag hittade ett helt knippe plattjärn, axelstumpar och klippta plattor hos kompisen som har skrotfirma. Nytt material "jättebra" fyckte jag och släpade hem ett par hundra kilo som sen visade sig vara oanvändbart till det mesta eftersom det var fjäderstål. :ohnej: Då blev jag sur.
:x
Teknikern
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:31:19, 24-01-2008
Ort: Katrineholm
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Slipen miniskotare
Avant minilastare
Vimek 101 arbetsfyrhjuling


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se