Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Svetsa med pinne?

167 inlägg • Sida 4 av 12
Diskutera svetsning här

Conny Kolsjö

#46 » 23:13:04, 14-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

:) Då stämmer mina tankar om att de går för fort med trådsvetsen så att de inte hinner bli varmt tillräkligt långt ut från svetsen :!: Skulle förvärmning vara ett alternativ :? Men de besvarar inte frågan i mitt förra inlägg om varför metoden värkar vara banlyst på vissa håll :? :?
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528



P8040

#47 » 01:28:34, 15-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många kockar... O fler blir vi!

Conny: Var det inte så att de svetsade detaljerna du menade utomhus?
Javisst är pinnen mer användbar då eftersom du inte behöver någon gas.
Åkermans? Ja om din kollega var där innan 1987 kan det vara möjligt- efter det Nix- ingen pinne... De saker som hade högst krav var aggregat+skaft. Svängkransen kördes med 3.0mm Innershield-fylla bra men lägre klassad än vanlig homogentråd.

Gluffe smed: Du talar emot dig själv: Härdsprickor om man kör med svagare ström NONSENS! Vad i hela friden grundar du de med?
Köra med handtaget åt andra hållet/ blir starka o djupa svetsar???Värmen går före?? :uupps: :uupps: Hallå du som är smed: Kör du med slaggande rörtråd åt hållet du snackar om kör du med smältan+slagget först= Förorenad svets,dålig inbränning,slagginneslutningar så det visslar om det :slag: Antingen skämtar du eller så skrev du fel :sad: Detta fick vi ju lära oss på de 80 h teori som föregick licenserna EN287-111-135 samt 136. Eller missade du de lektionerna? Förutsätter att du har lic eftersom du själv nämner "är en smed så du vet vad du talar om"
P8040
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:48:18, 20-10-2004
Ort: ESLÖV, SKÅNE

P8040

#48 » 01:35:23, 15-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett tillägg: Vad smen menar med"handtaget åt andra hållet" kallas för frånsvets annars heter det motsvets. Om man kör frånsvets även med en icke slaggande tråd får du en sämre inträngning än med motsvets. Det är dock fullt godkännt att köra så här med en icke slaggande tråd. //Jocke
P8040
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:48:18, 20-10-2004
Ort: ESLÖV, SKÅNE

Conny Kolsjö

#49 » 10:20:26, 15-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

P8040 skrev:Många kockar... O fler blir vi!

Conny: Var det inte så att de svetsade detaljerna du menade utomhus?
"

:) Självklart så svetsades olje riggarna ute men P&H:s grävare svetsades inne och jag tror att filmen var ganska ny efter som dom pratade om kinas stål behov och höga priser på malm :wink:
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

P8040

#50 » 13:24:22, 15-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok. Varför de gjorde så har jag inget bra svar till.. Kör man med pinne blir det ju en fasligt massa start o stopp=riskmoment+tidsödande eftersom OM det är så höga krav på dessa detaljer så måste de röntka svetsen och följdaktligen varje start/stopp nerslipas.Om inte =bindfel.
En annan sak jag tänkte på var att du funderade på om trådsvets inte blir tillräckligt varm? Jo snarare är det tvärtom:- Vid svåråtkomliga ställen ex.förstärkning i bomframdelen hände det att vi för räckviddens skull plockade fram "jättetomteblosset" dvs C6H som är en 6mm pinne (6mm är alltså kärnan-med höljet är pinnen ca 15 mm i diam samt öäng på 500mm) Dessa kördes på ca 350-400amp. Att jämföras med rörtråd 1.6 kördes på ca 400-470amp med 16-18m/min i matning.//Jocke
P8040
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:48:18, 20-10-2004
Ort: ESLÖV, SKÅNE

Conny Kolsjö

#51 » 19:57:54, 16-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

:/ Nja att den blir tillräkligt varm är jag inte tveksam till :) Men om värmen hinner sprida sig tilräkligt långt från svetsen i svets ögonbliket så att de inte blir försvagningar brevid :? :?
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

gluffe

#52 » 15:39:13, 17-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

[läs vad jag skrev, jag skrev att man ska svetsa med svagare ström i början så det inte blir härdsprickos, läs ordentligt nästa gång
gluffe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:28:36, 07-02-2007
Ort: vallentuna

nixs

#53 » 17:14:40, 17-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen anledning att vara tycken Gluffe! Skulle tro att P8040 är den mest rutinerade och kunniga personen gällande svets på detta forum så ta det lugnt. Angående olika metoder så läs på http://www.svets.se/tekniskinfo/svetsni ... 09917.html
eller ESABs hemsida, står mycket intressant där.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Gossebear

#54 » 15:26:04, 16-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:- I vilka avseenden försämras en rostfri svets om man svetsar med mison istället för argon? Ökar fogens benägenhet att rosta? Jag förutsätter att man kör med rostfri migtråd förstås...

Rent praktiskt går det ju hur bra som helst, väldigt enkelt om man svetsar omväxlande svart och rostrfritt järn utan att behöva byta gasflaska.


Kör du TIG med Mison så brinner elektroden och materialet upp. BLir för mycket ennergi.

Måste vara ren argon till TIG.

Själv kör jag med en Esab 250 Mig - tre fas, bränner igenom 20 mm. plå med den så det räcker. SKall jag dock köra grovt och rakt så finns det bara ett alternativ för mig. ESAB Femax elektroder 4.0- 5.0 min Kemmpi Master 2200 drar ju upp till 220 amp, så 5.5 elektroder går att köra.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.

Joe

#55 » 16:04:54, 16-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

En fråga mitt i pinne VS tråd "tråden"

En del säger att det ska bli segare fog när man svetsar pinne?
Dvs hålla för större böjpåkänningar innan sprickor uppstår?
Tex så rekommenderas störtburar för motorsport att pinnsvetsas.

---Övrigt svammel följer---

Själv så hatar jag pinnsvetsen bara för jag aldrig har lärt mig den

När jag lägger bred fuskfog (aka esab-klister) så blir det en massa slagg kvar i mitten av fogen.
Så blir det fram med rondellen och slip ur och svetsa en till repa...
Helt och hållet handhavande fel, har läst diverse teori om cirkelrörelser och triangelrörelser på nätet men inget har hjälpt att få ut tummen till där den ska vara.

Däremot med MAG'en så blir fogarna bra nog att visas upp för allmänheten... :uupps:
Och med TIG'en så kan man också fuska till en snygg fog!
Joe
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:23:59, 17-06-2007
Ort: Södermanland
Sverige
Maskin: 870T, EX35.2, HD1000, JD2130, mm.

ja-bond77

#56 » 17:52:41, 16-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joe skrev:När jag lägger bred fuskfog (aka esab-klister) så blir det en massa slagg kvar i mitten av fogen.


Så här på rak arm kom jag att tänka på det att med felaktiga stickor så blir det faktiskt som du beskriver. Har själv råkat på detta, fast nu minns jag inte vilken kombination det handlade om.
Kan det ha varit rutilelektroder(OK 46.00) som jag använde med likriktaren? Eller så var det kanske tvärtom... :klia: Och så var det visst vissa kvaliteter från filarc som var väldigt kinkiga...

Annars om du har svårt så kanske det hjälper att luta fogen lite så att slagget säkert rinner ut över den färdiga svetsen?

Gossebear skrev:
ja-bond77 skrev:- I vilka avseenden försämras en rostfri svets om man svetsar med mison istället för argon? Ökar fogens benägenhet att rosta? Jag förutsätter att man kör med rostfri migtråd förstås...

Rent praktiskt går det ju hur bra som helst, väldigt enkelt om man svetsar omväxlande svart och rostrfritt järn utan att behöva byta gasflaska.


Kör du TIG med Mison så brinner elektroden och materialet upp. BLir för mycket ennergi.

Måste vara ren argon till TIG.


Tack, så blev man då återigen lite klokare, men min fråga gällde alltså MAG-svetsning. Det rekommenderas ju ren argon men jag har som sagt inga problem(vad jag kan märka) med en Ar/CO2 blandning på 75/25.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

andreas jansson

#57 » 22:05:33, 16-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joe, skulle tro att det är rutilelektroder du använder och du råkar ut för magnetisk blåsverkan, då får du slagg i fogen. Prova att höja strömmen en aning, vinkla elektroden mer eller flytta återledaren är några sätt man kan undvika detta fenomen.
Magnetisk blåsverkan uppstår särskilt när man svetsar rostfritt i tjockare material och närmar sig kanter och hörn

/Andreas
andreas jansson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:21, 27-11-2005

Palmen

#58 » 22:10:42, 17-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pinnsvets till störtburar?

Låter kanske lite häftigt då det oftast inte är specielt tjockt gods och du bränner nog ganska lätt igenom. men som sagt det ska jag låta vara osakt. däremot om du kommer upp i "klasserna" och börjar jobba med kromolly för att få ner vikten och behålla styrkan så är Tig svets det ända sättet att foga samman med.
Palmen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:18, 20-08-2006

nixs

#59 » 14:02:57, 18-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så många åsikter det finns om hur en så enkel sak som svetsning skall utföras! Om någon här är osäker så står det väldigt bra beskrivningar på ESABs hemsida! www.esab.se Blir väldigt många påståenden i slutet på den här tråden och man känner att många lägger till saker de inte har full koll på eller så skriver de inte utförligt så bara halva poängen kommer fram.

Gossebear, TIG använder du dig av en ren ädelgas! hörs på namnet Tungten Inert Gas, Inert i det här fallet innebär att den inte blandar sig med smältan eller mer korrekt påverkar denna! Bränna igenom 20 mm stål kan man göra med 100A om så är, det beror på hur du beter dig, står du still på stället så klart bränner du igenom tillslut. Korrekt förbereda fogar och halva jobbet är utfört. Sedan så tar ju intermittensfaktorn ut sin rätt om du inte har tillräckligt stor svets, dvs du måste stanna och låta apparaten kyla av sig.

Joe, Pinnsvets kräver träning! Och att man svetsar burar i motorsport med pinne är rent nonsens! Dels så blir det ineffektivt och än mer rent klumpigt! TIG är vad som gäller om det är höga krav på svetsarna och naturligtvis en skicklig svetsare! Sedan som Palmen skriver så kommer det andra aspekter med i beräkningen när man har höglegerade stålsorter! Tex så går det utmärkt att TIG-svetsa tex titan som de har i avgasrör på F1-bilar men det kräver att du kapslar hela arbetsstycket i en gaskammare så att du inte har något som kan förorena eller störa själva svetsningen. Blir det riktigt breda fogar så kan man inte pendla hur mycket som helst, man måste öka storleken på pinnen eller lägga 2 strängar eller flera bredvid varandra, eller som Gossebear skriver använda något mer lämpligt som en FEMAX-pinne eller annan högutbyteselektrod.

Ja-bond77, Du skriver ren Argon till MAG. Det blir MIG då gasen är inert och misonen som är en blandgas reagerar med smältan och ger dig MAG! MAG är det de flesta menar när de säger MIG!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Gossebear

#60 » 19:29:28, 18-08-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det där med TIG vet jag var ju bara tvungen att testa vad som hände...... :uupps:
Sedan så har jag ju min Kemppi MAster 2200 och kör lite skrap tig med så interims faktorn borde väl bli 100% även om jag kör 1,6 elektrod.... har inte haft något med Intermitittens på den ännu. Även när jag kört 5 m.m pinne.. Måste ju ändå byta elektrod innan intermittens har slagit till och som hobby användar så kommer jag nog inte i närheten av att stå o köra i 6 timamr i sträck...

Vilken svets maskin föredra ni? Esab Kemppi Fronius Migatronic Elga AGA ? Jag ligger i spar groparna för en fronius TIG. dock 20 lakan att hosta upp. Är det någon som ha rkänningar på en ESAB Smashweld för 180 250 amp maskin så är jag intresserad..

:off_topic: men är det någon av er som har svetsat med X21 villsäga injektor brännr?
Senast redigerad av Gossebear 20:35:52, 19-08-2007, redigerad totalt 1 gång.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se