Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Svetsa med pinne?

167 inlägg • Sida 10 av 12
Diskutera svetsning här

ja-bond77

#136 » 18:58:48, 23-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Enklast om du lägger upp lite bilder... :P
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01



Leif östensson

#137 » 19:43:38, 23-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

patrick blom skrev:
Leif östensson skrev:
andreas jansson skrev:Menar du verkligen 6mm plåt? den lär du definitivt inte få full genombränning och topp med en sträng, speciellt inte utan fasning och ynka 2mm spalt, lr har ja fel? fasning 2-3 mm spalt och en 2,5:a på rotstäng och en 3,2 på toppstängen låter bättre :thummar:


Frågar jag med det finns inte en sportmössa att komma igenom en 6a o få genombränning med 2mm spalt o en sträng. :lol:

Och 6mm räknar inte jag som tunnt...


Bild Tillägg efter 10 minut(er):

När det gäller 2mm så kan jag väl hålla med om att det inte är tunnt, men allt är ju relativt beroende på vad man jämför med.
Men när det gäller att svetsa 6 mm stumfog utan fasning ca 2 mm spalt med en sträng med 3,25:a så är det inte bullshit, det gör jag utan problem. Du kan ju t.o.m skära med pinne om du vill.

Tror du mig inte så kan du komma hem till mig så ska jag visa!


Släng upp en bild o kom med lite fakta som maskin pinnfabrikat o beteckning, spänning o ström. Sen är det ju så att man vill ha en fullgod svets utan hängpungar o utan bränndiken som ser bra ut o klarar en genomlysning o ljudning, detta betvivlar jag starkt att du fixar med din parametrar.
Oj då kan man skära med pinne det hade jag inte en aaanig om.. :roll:
Senast redigerad av Leif östensson 20:55:23, 23-09-2008, redigerad totalt 2 gånger.
Leif östensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:03, 16-09-2007

nixs

#138 » 19:45:39, 23-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, det visste inte jag heller att man kunde skära med pinne? Vilken pinne skall man ha då? Går det bra med Ek eller skall det vara Björk? Hittade några sådana bakom huset idag! :mrgreen: :mrgreen: :lmao: :lmao: :lmao:
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Leif östensson

#139 » 20:59:16, 23-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Nä, det visste inte jag heller att man kunde skära med pinne? Vilken pinne skall man ha då? Går det bra med Ek eller skall det vara Björk? Hittade några sådana bakom huset idag! :mrgreen: :mrgreen: :lmao: :lmao: :lmao:


:skratta3: :skratta3: Ja j*vlar i det.....
Leif östensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:03, 16-09-2007

Robban_C

#140 » 22:37:07, 23-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var inte elaka nu pojkar!

Vi avvaktar lite bilder istället.
Och det kan ju kanske vara ett missförstånd också.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Gossebear

#141 » 09:14:27, 24-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

21.03 är väl den enda pinnen som du kan skära med eller rättare sagt gröp ur med.
slänger du pinnar i vatten innan får du ungefär samma effekt har jag hört.

annars som jag skall skära föredrar jag oxygen/acytylen pinne.
Frågar man så lär man sig.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.

Holger

#142 » 09:29:23, 24-09-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ojdå, läste inte nästa sida.
Killar, skärp er nu!
Ge honom en chans att svara och sluta hacka!
:slag:

Leif östensson skrev:
nixs skrev:Vi fick till svar från SSAB på mitt gamla företag att det som SSAB tunnplåt befattade sig med var allt under 32 mm, men som sagt det är hörsägen om nu någon annan vet bättre! :rock_on:


Visst SSAB gör plåt upp emot 32mm, men inte SSAB Tunnplåt som ligger i Borlänge, grovplåten kommer från SSAB Oxelösund (gissa var det ligger)

SSAB Tunnplåt = 1,5-16mm

Hm, varför frågar ni inte SSAB?
http://www.maskinisten.net/hdesk.php
:back_to:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Bjørn

#143 » 23:54:00, 11-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei, har nettop lest denne tråden. Enkelte er sikkert lei av diskusjonen om pinne vs mag (ikke rørtråd), rørtråd erstatter vel det meste av pinner. Men skriver et innlegg her likevel.
Sveiser selv for det meste med pinner, mest fordi jeg har sveisapparat for pinner og fordi det er fleksibelt (enkelt å skifte mellom pinner med forskjellige egenskaper) Dessuten er det effektivt nok for meg som bonde.

Det jeg savner er dokumentasjon på strekkfasthet, flytegrense etc. på magsveis i forhold til t.ex. en basisk pinnesveis. Har funnet en del info om disse verdiene for pinner, men ikke for mag.

Har ingenting imot mag, men har for meg at en basisk pinne/rørtråd er bedre på høylegert stål. Prøvde en gang å sveise ei plogfjøl med mag; ikke velykket! Med basisk var det ikke noe problem.

Har utbildning som landbruksmekaniker. Der lærte vi at pinner var sveis og mag var lim :) Skyldtes nok konservative lærere :!:

Sikkert et oppbrukt tema, men treffer stadig vekk folk som diskuterer dette så litt dokumentasjon hadde vært greit, ikke bare påstand mot påstand :)

Mvh. Bjørn
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

jörgen.ottosson

#144 » 18:33:37, 12-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Diskutionen om MMA (pinnsvets) eller MIG/MAG är bästa svetsmedoden tar nog alldrig slut, sanningen (enligt mig) är nog den att alla svetsmetoder är bra om de används på rätt sätt (fogberedning, tillsatsmateral, ev.förvärmning för det matreal man skall svetsa)

Varför MMA kan upplevas som bättre beror på att den är mer "förlåtande" mot felaktig användning/ovanasvetsare. Detta beror bla på att MMA ger ca 3ggr högre sträckenergi (ungefär ="värmen som tillförs matrealet") än MIG/MAG svetsning av motsvarande fog. Detta gör att svetsen svalnar långsammare och att det är mindre risk för "kallsprickor" även om fel svetsmetod/tillsatsmatreal används.

Data på tillsatsmatreal kan du hitta tex. här: http://products.esab.com/Templates/T008.asp?id=13033
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Bjørn

#145 » 11:15:56, 13-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, høres logisk ut.

Hvis jeg forstår deg rett så kan det i enkelte tilfelle ved være større behov for forvarming ved MIG/MAG sveising enn ved MMA. I tillegg vil det vel være fornuftig å bygge opp sveisen med flere strenger enn med en stor for å unngå sprickor?

Bjørn
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

jörgen.ottosson

#146 » 17:51:53, 13-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bjørn skrev:Ok, høres logisk ut.

Hvis jeg forstår deg rett så kan det i enkelte tilfelle ved være større behov for forvarming ved MIG/MAG sveising enn ved MMA. I tillegg vil det vel være fornuftig å bygge opp sveisen med flere strenger enn med en stor for å unngå sprickor?

Bjørn


Nej, rätt använd är inte behovet av förvärmning större för MIG/MAG än för MMA. MMA är där emot mer förlåtande mot "fel användning" (fel elektråd för det stål du svetsar, eller olja, rost/färg.....) på grund av att den värmer mer! ( mindre risk för "härdning av fogen" efter som den svalnar långsammare, oljan och rost/färg brinner bort ).

Att svetsa med flera strängar istället för en stor, är ofta att föredra. (och tar sällan så mycket mera tid) Men inte först och främst för sprickrisken ( och nu menar jag "vanligt" stål) utan för att man bygger in mindre spänningar i matrealet, det blir inte lika krokigt när du svetsat färdigt!(även om sprick risken samtidigt minskar, men detta har oftast bara betydelse för matreal som är känsligt för dragspänningar, tex gjutjärn..od)
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Bjørn

#147 » 16:39:22, 14-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:
Bjørn skrev:Ok, høres logisk ut.

Hvis jeg forstår deg rett så kan det i enkelte tilfelle ved være større behov for forvarming ved MIG/MAG sveising enn ved MMA. I tillegg vil det vel være fornuftig å bygge opp sveisen med flere strenger enn med en stor for å unngå sprickor?

Bjørn


Nej, rätt använd är inte behovet av förvärmning större för MIG/MAG än för MMA. MMA är där emot mer förlåtande mot "fel användning" (fel elektråd för det stål du svetsar, eller olja, rost/färg.....) på grund av att den värmer mer! ( mindre risk för "härdning av fogen" efter som den svalnar långsammare, oljan och rost/färg brinner bort ).

Att svetsa med flera strängar istället för en stor, är ofta att föredra. (och tar sällan så mycket mera tid) Men inte först och främst för sprickrisken ( och nu menar jag "vanligt" stål) utan för att man bygger in mindre spänningar i matrealet, det blir inte lika krokigt när du svetsat färdigt!(även om sprick risken samtidigt minskar, men detta har oftast bara betydelse för matreal som är känsligt för dragspänningar, tex gjutjärn..od)


Da ble man ihvertfall litt klokere, godt å ha litt kunnskap om emnet når folk skal diskutere sveising :thumme:
Bjørn
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:48, 01-01-2008
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 705
Valmet 855
Valtra 8950
Åkerman EC230B
Komatsu D65P-6
BV202 NF1

Nisse Husberg

#148 » 21:05:12, 14-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:
Varför MMA kan upplevas som bättre beror på att den är mer "förlåtande" mot felaktig användning/ovanasvetsare. Detta beror bla på att MMA ger ca 3ggr högre sträckenergi (ungefär ="värmen som tillförs matrealet") än MIG/MAG svetsning av motsvarande fog. Detta gör att svetsen svalnar långsammare och att det är mindre risk för "kallsprickor" även om fel svetsmetod/tillsatsmatreal används.



Just därför svetsar klåpare som jag med pinne :-). Fast visst har jag en MIG också för tunnplåt.
Nisse Husberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:35, 13-12-2007
Ort: Hindersby och Arboga

guztaw

#149 » 00:10:49, 28-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

För att göra ett tillägg i debatten Pinne vs Mag/Mig största delen till att det är lättare att få en svetsfog med mindre bindningsfel i är att en pinne bara kan "brinna" när den har kontakt med materialet däremot mag svets kan lägga materialet som en kaka ovanpå

Du är förebenat duktig om du lycka klara dig utan svetsfel med Mag/Mig
du är förbenat klantig om du lyckas få svetsfel med pinne

Gustaf
guztaw
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:06:30, 28-10-2009
Maskintyp: Ej angivet

Nisse Husberg

#150 » 07:11:36, 28-10-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har nu svetsat en del med den nya elektroniska Migatronic pinnsvetsen och det är litet blandade känslor. Inte är den lättare att använda än den gamla jättestora transformatorsvetsen. Ibland är det besvärligare att få pinnen att tända och att inte slockna.

Men den är ju liten och kan flyttas och är lätt att ställa in så den blir använd en hel del i alla fall. Och det GÅR att svetsa med lägre ström än med transformatorsvetsen. Så miggen har fått vila sej ordentligt ...
Nisse Husberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:35, 13-12-2007
Ort: Hindersby och Arboga


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Punkarn och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se