Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Svetsa med pinne?

167 inlägg • Sida 6 av 12
Diskutera svetsning här

Anders W

#76 » 22:20:12, 26-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

HEJ!
Med lite äldre likriktare krävs lite övning för att tända och hålla ljusbågen stabil. Rutila elektroder är som flera sagt mycket mera lättsvetsade om man inte skall svetsa i konstiga lägen.
Om man har tillfälle/möjlighet prova en modern invertersvets.
I dessa finns det elektronik som hjälper till att tända och hålla ljusbågen brinnande.
Jag köpte en Esab Caddy 150 för många år sedan, den är mycket stabil och lättsvetsad, även med basiska elektroder, t.ex 48.00.
Är det någon som provat att svetsa med technica svetsarna som finns t.ex. i Clas Ohlsson?
De självbländande svetsskärmarna är mycket bra, jag tycker dom är lite för dyra ännu, har någon provat det billigare varianterna?
Jag kör med vanlig skärm, jag svetsar nästan enbart med pinne.

m.v.h
AW
Anders W
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:55:20, 24-11-2006
Ort: Skellefteå
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: F 613



nixs

#77 » 22:29:23, 26-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:
Ingvar skrev:Frugan gick en svetskurs där dom hade såna här nya skärmar som man ser igenom, men blir svarta direkt man tänder..Nån av er som har erfarenhet av dom? ...
Har kastat alla andra. Det är "lysande" :lmao: att kunna se vad man gör även utan ljusbågen.


Tycker inte om de självbländande hjälmarna. Tar man upp vinkelslipen och skall slippa så slocknar skärmen och man ser inget! Tacka fa_n för en hederlig Euromaski som man kan fälla upp det lilla visiret på och ändå ha en stor mask som man ser igenom och som skyddar när man slippar, perfekt även när man gasskär eller gassvetsar. Har iofs inga fördomar mot de avbländande hjälmarna men man får vad man betalar för! Skall man ha en bra avbländande hjälm så är det en Speedglas som gäller och de kostar en hel del! Annars så har kollegan en Fronius hjälm tror jag, den är helt ok för där har han en knapp som stänger av svärtningen om han skall slipp eller vidare!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

ja-bond77

#78 » 22:30:45, 26-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:
Ingvar skrev:Frugan gick en svetskurs där dom hade såna här nya skärmar som man ser igenom, men blir svarta direkt man tänder..Nån av er som har erfarenhet av dom? ...
Har kastat alla andra. Det är "lysande" :lmao: att kunna se vad man gör även utan ljusbågen.


Själv föredrar jag faktiskt en handhållen skärm :uupps: Ok, så jag är ganska ensam om detta men då jag ofta svetsar små saker i taget, så blir det så. Det blir ofta lite svetsning, tillkapning av järnbitar, lite svetsning, lite borrning, svetsning, gängning, svetsning, svarvning, skruvning, svetsning.... ja ni fattar . Inte speciellt bekvämt att ha en mask fastspänd i huvudet hela dan när man kanske svetsar en halv timme effektiv tid.
Klart att jag har en "huvudhållen" skärm(traditionell, utan elektronik) men den blir nog inte ofta använd.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

håkan öhlund

#79 » 22:59:13, 26-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag svetsar också bara med en handhållen skärm,funkar bäst :)
Har en gammal skärm som man ha spänt fast på huvudet också men tycker inte om den för när man nickar till och skärmen faller för ögonen så ha man oftast inte pinnen kvar på samma ställe så man bommar hela svetsfogen när man tänder pinnen :lol:

Men det du ska kolla Werner är om den där gamla svetsen är en transformator eller en likriktare? Kolla när du kommer hem om det står - vid jordkabelns kontakt vid svetsen och +vid den andra kabel..

För har den bara svetskablarna direkt in i svetsen så är den nog en transformator och dom är mycket svåra att svetsa med :x och måste ha lätt tända pinnar.
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Werner

#80 » 09:03:56, 28-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

försökte skriva ett inlägg igår, men det funkade inte(?) ..provar igen..
Det står "svetstransformator" på den, tdh 180.
Förmodligen från 70-talet (vet att den är äldre än 1979).
Ska ta lite skrotbitar, och öva på tänsdtickstricket. Hittade även lite "instruktions-vidoes" på youtube :)
Werner
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:54:25, 11-10-2007
Ort: Karlstads Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35-61
Case 580b CK - 74

Ingvar

#81 » 10:46:21, 28-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då tycker jag du ska se till så du har 43.32 elektroder, dom är avsedda till växelström, och inte 48.00... :driver:
Ibland får man sadla om.

Har gått från myllan till kontoret.
Användarvisningsbild
Ingvar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:12, 08-12-2006
Ort: Götalands skogsbygder, utanför Jönköping
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 500
Ford 4610
Barth K140 Dikare

håkan öhlund

#82 » 13:09:09, 28-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

japp 43.32 och när du kan svetsa bättre så kan man andvända 48.15 också..
men jag skulle då rekomendera att du skaffa en likriktare eller en gammal omformare för alla trafosvetsar är svårsvetsade :x
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Werner

#83 » 13:13:31, 28-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

48.04-pinnar är det enda jag har just nu(tror det är 2,5 grov).
ska skaffa lite andra :) tack ska ni ha :skriva:
Werner
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 17:54:25, 11-10-2007
Ort: Karlstads Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35-61
Case 580b CK - 74

Palmen

#84 » 20:40:42, 29-11-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det har hänt ganska mycket på marknaden runt självavbländade skärmar. för var kunde man ju knappt lösa dom för pengar men idag har dom krypigt ner i pris. dock tror jag att många av dom billiga är ren skit. har själv en Esab 5-13. med den kan man genom att trycka på en knapp slå om så skärmen inte bländar av vid gnistor från tex vinkelslip. dock tycker jag plastskydden är lite dyra till dessa skärmar. dom blir ganska fort missfärgade i förhållande till riktigt glas. tycker att dessa skärmarna passar bäst till där man har många "starter" annars föredrar jag en vanlig hedelig skärm.
Palmen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:35:18, 20-08-2006

Leif östensson

#85 » 01:31:35, 23-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som visas på bilderna är inte pulversvetsning det är termisk sprutning.
Pulversvets används vid långa svetsar i grövre material tex. dammluckor och dyl. och är mekaniserad.
Leif östensson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:03, 16-09-2007

SideburN

#86 » 04:38:00, 20-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

för några år sedan gissar jag att esab:s caddy legat i topp bland de lätt portabla svetsarna, men en minarc 150:a eller fronius:s apparater exempelvis, svetsar minst lika bra och är framför allt lättare å dra med sig.
speedglasskärmarna är i regel tyngre men risken för "svetsblänk" blir säkerligen mindre om du är ovan.jag har en egen speedglas 9002 med friskluft men den funkar bäst till tyngre svetsning (pga. den hemska vikten) typ MAG och 300amp< då det genererar lite skön värme. Håller annars med nix om att euromasken funkar kalas om man växlar mellan rondell och svets hela dagen, dessutom att den väger lite..
SideburN
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 22:46:30, 29-08-2004
Ort: Karlstad
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Yanmar b50v -00

Nisse Husberg

#87 » 09:04:14, 21-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag köpte en automatskärm på Jula för ett år sedan och har inte använt någon annan mask efter det - utom en gammal handhållen för mindre jobb. Men då sitter vänster hand fast ...

Jag använder en gammal transformator på 500 A som farsan köpte på 50-talet och den är bra till de grova arbeten jag vanligen har och en ESAB MIG klarar småjobben men nu måste jag nog ha en likriktare också så man kan svetsa uppåt. Rutilelektroderna kräver att man skruvar sönder alla maskiner så man kan svetsa nedåt och det är för mycket jobb för en enkel reparation.

Jag har aldrig funderat på de små invertrarna men nu sa en svetsare som är vår granne i Medåker att de är riktigt bra så jag funderar på en Migatronic inverter på 160 A. Det är litet litet men den lär vara effektiv och väger bara 6 kg. Man kan ta den med upp på traktortaket ifall det blir nödvändigt. Huvudsaken är att den klarar 3,25 mm pinnar.

Huvudsakligen sysslar jag med reparationer.

Nån som har erfarenhet av den ?

(Intressant diskussion, annars ...)
Nisse Husberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:35, 13-12-2007
Ort: Hindersby och Arboga

ja-bond77

#88 » 09:12:55, 21-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Välkommen Nisse! Du är ju lite kändis här i svenskfinland! :buga:

Har inte så mycket att säga om invertrar egentligen... har tänkt skaffa nåt litet själv också men det får bli begagnat, och den ska egentligen aldrig användas! Endast för fältreparationer som inte går att göra i verkstaden. Kör normalt allt med MAG men då det verkligen gäller(enligt min mening) så ska det ju nog vara en ordentlig pinnsvets(likriktare). Tyvärr har jag ingen sån heller nu just så man känner sig lite "naken" minst sagt. :mrgreen:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

nixs

#89 » 22:54:55, 21-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Esab och deras Caddy är det som gäller för mig. Möjligen en Kemppi i andra hand!
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Nisse Husberg

#90 » 23:30:25, 21-01-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

(Trevligt med närpesare här - jag är "bara" östnylänning :-)

ESAB Caddy Professional 200 ger 115 A vid 100 % och det är hyfsat. Men den väger 11 kg och Migatronic Scout 160 (i20A/100%) bara litet över 8 kg. Caddy 150 ger bara 90A/100% och det är för litet för den grovlek jag svetsar (jord- och skogsbruksreparationer). Jag har stora svetsar i verkstaden - jag behöver en liten som man kan klättra upp i lastarbommen med ...

Priset är också högre på Caddy - jag får en Migatronic Scout 160 för 446 euro (litet över 4000 kr) som ny.

Tyvärr har jag inte svetsat med någondera så det blir litet som att köpa grisen i säcken ... Man kan ju titta på teknisk data men inte vet man hur det är att svetsa med dem.

Cady är säkert utmärkt - frågan är om Migatronicen går an ...
Nisse Husberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:53:35, 13-12-2007
Ort: Hindersby och Arboga


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se