Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Svetsa med pinne?

167 inlägg • Sida 3 av 12
Diskutera svetsning här

P8040

#31 » 22:41:33, 15-11-2006
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mja... Klart det funkar,men vid svetsning med rörtråd gäller samma som vid pinne-man kör med smältan bakom sig. Om man kör tvärtom blir det en räligt kall svets =kass inträngning med dåligt gasskydd som resultat. Ok ytresultatet kan se bra ut, men om du hade filmat plåtarna hade resultatet garanterat sett ut så här:- kallsvets-slagginneslutningar-porer. BLÄ!! Men det så klart,- det beror väl lite på vad som skall svetsas. Själv monterade jag för ett tag sen på en "holk" till en personkorg som sitter på en Huddig 1160. Normalt svetsas denna på i fabrik men går att eftermontera om än mycket bökigare på färdig maskin. Ganska överarbetat tyckte jag själv, med typ 8st A4 sidor svetsanvisningar. Dessa skulle följas till punkt och pricka.Mina licenser skulle granskas av Huddig innan arbetet fick påbörjas. Men det är väl så med tex personskydd att tillverkaren både vill ha hängsle och livrem för att vara på den säkra sidan. Kan också påtala att det såg rent av livsfarligt ut när de provkörde maskinen. Metspöet svaja något grymt på fullt uthäng! Montörerna bara skrattade och sa:- Tycker du detta ser farligt ut så skulle du se när de riktiga maskinisterna kör! Fick erbjudande om provtur-tackade vänligt men bestämt NEEEJJJ!
P8040
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:48:18, 20-10-2004
Ort: ESLÖV, SKÅNE



Jonas_N

#32 » 22:14:42, 06-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs ? du får förklara dig mer !!

jag har svetsat rörtråd i alla lägen och det fungerar jättebra ! kanske ha jag missförstått dig när du skriver att rörtråd inte fungerar vertikalt osv !?


Migsvets används normalt sett till klenare gods och har inte så hög hållfasthet ! Svetsfogen blir dessutom hårdare än andra material !

Som någong skrev tidigare i denna tråd så är skillnaden på mig/mag bara gasblandingen som tillförs vid svetsningen ! De bruka röra sig om Argon och koldioxid ( co2) .

Rörtråd håller mycket bra och har hög inbränning dessutom.

Fördelen med pinne ?

Man kan få just de tillsatsmaterialt man vill ha. det finns massor av olika elektroder att svetsa med. Man kan oftast utan problem svetsa i alla lägen.

Det finns sur,basisk, rutilbasiska elektroder . högutbyteselektroder, olegerade basiska elektroder + massa andra varianter. ja det finns en hel djungel av elektroder !

Fördelen med detta är ju då att man kan få precis de egenskaper man önskar med svetsningen, beroende på vilken elektrod man väljer !
Jonas_N
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:40:26, 24-09-2006
Ort: Ljungby
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kobelco 907 II

P8040

#33 » 23:47:16, 06-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jonas: Leta lite ibland svetsinläggen så får du se att Nicklas o jag + flera andra har tjötat+utagerat saken. :thummar: Känns nästan som dejavou (inte helt säker på hur detta stavas) :bira:
P8040
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:48:18, 20-10-2004
Ort: ESLÖV, SKÅNE

Conny Kolsjö

#34 » 00:18:29, 07-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

P8040 skrev:Jonas: Leta lite ibland svetsinläggen så får du se att Nicklas o jag + flera andra har tjötat+utagerat saken. :thummar: Känns nästan som dejavou (inte helt säker på hur detta stavas) :bira:


Jag tyckte de var givande efter att precis läst ALLT i tråden så va inte så kritisk :slag2: Kan du svara på vad för typer av rörtråd det finns :? Fins de till exempel hårdmetall för påläggning av skopor mm :?
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

P8040

#35 » 10:24:58, 07-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Huj! Man vågar nästan inte svara på något inlägg längre.... :sad: Jag menade bara att om man läser ibland tidigare inlägg så ser man att vissa saker redan har varit uppe på tapeten. Bland svetsfrågorna i andra trådar har vi diskuterat olika metoder samt tillsatsmatrial.Mitt tips till Conny blir nog inte en rörtråd utan en homogentråd. Prova att sök på tillverkarnas sidor tex Esab el Filarc. Sedan är det intressant att vi tolkar saker på olika sätt: Läser mitt svar och finner inte det så "kritiskt" som Conny säger? //Jocke
P8040
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:48:18, 20-10-2004
Ort: ESLÖV, SKÅNE

nixs

#36 » 21:21:54, 07-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Visst finns det hårdmetalllegerad tråd, bara att kolla med välsorterad svetsfirma! Esab äger Filarc iaf numera! Läs inläggen!! Står utförligt vad jag menade med att "Rörtråd" inte gick att svetsa vertikalt, tolkade fel och menade egentligen en annan svetsmetod!
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Jonas_N

#37 » 22:06:48, 13-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,,, jag såg faktiskt idag att Biltema har sådana elektroder (pinnar)
till ett bra pris !!

har dock inte testat dom,, så vet ej kvaliten !!

Annars har Esab eller Oerlikon sådana special pinnar !!! jag har använt dom en gång, då svetsade jag på ett lager på två st knivar !!

Svetsa med pinne helst ,, om du ska svetsa ett sådant lager med hårdare skydd !!
Jonas_N
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:40:26, 24-09-2006
Ort: Ljungby
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kobelco 907 II

thomas möller

#38 » 22:29:27, 13-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

P8040 skrev:Hej! Dags att reda ut lite saker.... Jag menade pulverbågssvets, uttryckte mig fel :sad: Hade jag skrivit rätt så hade nog Holger letat upp rätt direkt :grin: Tycker att nixs blandar bra fakta med lite konstiga påstående: Kan inte svetsa vertikalt-under/upp med rörtråd?? :o Jag har en svetslicens EN287-1-136 som bevisar att detta går alldeles utmärkt :grin: Mag:en är mer känslig för föroreningar- -javisst stämmer det! Mag:en en kall metod? Definitivt inte! Inbränningen är absolut i samma klass som med pinne. Du säger att det inte höll med Mag när ni svetsade: Vilken WPS körde ni då efter?? Vi använde mag:en i alla tjocklekar- stod i WPS:en i vilka områden som svetsvärdena skulle ligga i. WPS= Svetsprocedurspecifikation.

Min åsikt om svets metod ser ut så här: (Detta är vad jag anser, smaken är som baken)

Tig till rostfritt+tunnare matrial samt som nixs beskriver.
Mig/Mag till nästan allt! Inkl grova matrial
Pinne bra allroundmetod-dock inte att föredra i tunnplåt.

Skillnad MIG/MAG??

MIG= Metal Inert Gas
MAG- Metal Active Gas

Förenklat så är skillnaden med metoderna skyddsgasen. Mig:en körs på ren argon eller helium, medans Mag:en körs på blandgas som är betydligt billigare.

MVH//Jocke

en fråga jocke!
hur pass mycket skiljer sig användningen av dom två olika typerna gas
i praktiken? har man någon nytta av ren argon vid svetsning av tex
skopstål hardox 4-500. eller är det överkurs?
thomas
thomas möller
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:47:58, 30-12-2006
Ort: västerljung

ojje

#39 » 23:21:34, 13-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hoppar in lite här jag ... ren argon används om du ska svetsa aluminium,rostfritt samt där du har krav på "täta" svetsar (porfria).
Mison används till "allt" annat.
Skillnaden i den praktiska svetsningen är att du måste ha massor med mer ström om du kör ren argon då det är en "död" gas men kör du med mison så "reagerar" den med smältan och tvingar ner energin i svetssträngen och du kan köra med mindre ström/billigare svets...

/Ojje
Användarvisningsbild
ojje
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:36, 12-04-2006
Ort: Munkbysjön

ja-bond77

#40 » 10:06:17, 14-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

- I vilka avseenden försämras en rostfri svets om man svetsar med mison istället för argon? Ökar fogens benägenhet att rosta? Jag förutsätter att man kör med rostfri migtråd förstås...

Rent praktiskt går det ju hur bra som helst, väldigt enkelt om man svetsar omväxlande svart och rostrfritt järn utan att behöva byta gasflaska.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

P8040

#41 » 11:47:32, 14-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Thomas! :- Använd du den billigare gasen till Hardoxen- argon behövs ej till detta. Vi häftade/samlade med homogentråd+blandgas. Helsvetsningen skedde oftast med Filarc PZ6111 med ren kolsyra som gas. Anledningen var att den hade en mer kylande effekt på smältan=mindre porer.

Kuriosa: När man lyckades riktigt bra i verkstaden titulera vi varandra med: -Herr översvetsmästare :eek:
När man lyckades mindre bra kallade vi resultatet:- SBH (skit BAKOM handtaget) :bira:
P8040
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 13:48:18, 20-10-2004
Ort: ESLÖV, SKÅNE

ojje

#42 » 15:08:19, 14-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

ooops tankefel hos mig angående argon och rostfritt i allmänhet, grabbarna jag haft kontakt med som svetsar rostfritt fast då bara rör/kärl och det är ju för att slippa porer dom använder argon ......

/Ojje
Användarvisningsbild
ojje
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:36, 12-04-2006
Ort: Munkbysjön

gluffe

#43 » 21:28:19, 14-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:Klart man kan göra det värre! Men säkrast är nog om du tar hjälp av någon. Mag heter det egentligen och inte Mig, blir inte lika starka svetsar. Det är träning som gäller och lite handlag!

klart det blir lika starka svetsar med mig/mag, svetsa med rörtråd, jag e smed så jag vet vad jag talar om
gluffe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:28:36, 07-02-2007
Ort: vallentuna

Conny Kolsjö

#44 » 21:52:11, 14-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

gluffe skrev:
nixs skrev:Klart man kan göra det värre! Men säkrast är nog om du tar hjälp av någon. Mag heter det egentligen och inte Mig, blir inte lika starka svetsar. Det är träning som gäller och lite handlag!

klart det blir lika starka svetsar med mig/mag, svetsa med rörtråd, jag e smed så jag vet vad jag talar om


:? Nu måste jag fråga för jag blir lite brydd :? Polarn satt och såg ett program på Diskovery som handlade om olje plattformar. Där hadde dom förbjudit svetsning med trådsvets efter flera tillbud med platformar som varit ihopsvetsade med tråd :!: Vidare så såg jag en film från P&H:s fabrik när dom byggde en grävare på 1200ton och då svetsade dom alla tunga komponenter med pinne och förvärmning till 175 grader celcius. Vidare så var en kolega på studiebesök hos Åkerman och dom svetsade utsatta ställen som svängkrans infästning med pinne.
:? Endå så hävdar alla svetskuniga här att trådsvets är lika hållbar. Har jag missat något eller är alla filmerna från 60 talet :?
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

gluffe

#45 » 22:16:46, 14-02-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

tjena conny, vad dom flesta gör fel när dom svetsar är att de bränner på för hårt direkt, svetsa några gånger i fogen med svagare ström så det blir varmt, annars blir det härdsprickor utanför som spricker senare, mig med rörtråd funkar bra, man kan också både svetsa vertikalt & underupp, de som säger att man inte kan det skall nog heller inte hålla i en svets. jag har renoverat skopor till både 40 tonnare o minigrävare o använt bägge delaren, både pinne o mig, sen går det mycket fortare med mig, sen kan man köra handtaget åt andra hållet när man svetsar med, då går värmen före o det blir djupa o starka svetsar, o till rostfritt rekommenderar jag pinnsvets, enkelt o du slipper byta tråd, men mig fungerar dåligt ute då gasen kan blåsa bort, men det finns tråd med fluss/gas i tråden då kan du svetsa ute även med en mig,. om du behöver svetshjälp så bor jag i sthlm..
gluffe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:28:36, 07-02-2007
Ort: vallentuna


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se