Så många åsikter det finns om hur en så enkel sak som svetsning skall utföras! Om någon här är osäker så står det väldigt bra beskrivningar på ESABs hemsida!
www.esab.se Blir väldigt många påståenden i slutet på den här tråden och man känner att många lägger till saker de inte har full koll på eller så skriver de inte utförligt så bara halva poängen kommer fram.
Gossebear,
TIG använder du dig av en ren ädelgas! hörs på namnet Tungten Inert Gas, Inert i det här fallet innebär att den inte blandar sig med smältan eller mer korrekt påverkar denna! Bränna igenom 20 mm stål kan man göra med 100A om så är, det beror på hur du beter dig, står du still på stället så klart bränner du igenom tillslut. Korrekt förbereda fogar och halva jobbet är utfört. Sedan så tar ju intermittensfaktorn ut sin rätt om du inte har tillräckligt stor svets, dvs du måste stanna och låta apparaten kyla av sig.
Joe, Pinnsvets kräver träning! Och att man svetsar burar i motorsport med
pinne är rent nonsens! Dels så blir det ineffektivt och än mer rent klumpigt! TIG är vad som gäller om det är höga krav på svetsarna och naturligtvis en skicklig svetsare! Sedan som Palmen skriver så kommer det andra aspekter med i beräkningen när man har höglegerade stålsorter! Tex så går det utmärkt att TIG-svetsa tex titan som de har i
avgasrör på F1-bilar men det kräver att du kapslar hela arbetsstycket i en gaskammare så att du inte har något som kan förorena eller störa själva svetsningen. Blir det riktigt breda fogar så kan man inte pendla hur mycket som helst, man måste öka storleken på pinnen eller lägga 2 strängar eller flera bredvid varandra, eller som Gossebear skriver använda något mer lämpligt som en FEMAX-pinne eller annan högutbyteselektrod.
Ja-bond77, Du skriver ren Argon till MAG. Det blir MIG då gasen är inert och misonen som är en blandgas reagerar med smältan och ger dig MAG! MAG är det de flesta menar när de säger MIG!