Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Svetsa aluminium med mig/ magen?

46 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera svetsning här

Mats i Myrhult

#31 » 08:09:16, 01-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle vara intressant att se en graf med parametrar som ampere, godstjocklek, trådtjocklek och matningshastighet. Någon som har?
Hur långt räcker en 250A mig?
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.



InläggDetta inlägg har raderats av Småländare den 11:29:03, 01-07-2014.

InläggDetta inlägg har raderats av Holger den 16:41:31, 21-07-2014.

InläggDetta inlägg har raderats av Holger den 16:41:42, 21-07-2014.

jos4561

#35 » 17:24:42, 01-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

egentligen enkelt test, jag förutsätter en enklare mig/mag på 250A typ esab lr kemppi utan en massa digitala styrningar, flytta jorden för ökad intermittens, större droppstorlek ( brukar vara 2-3 olika jord utgångar.)
sen bara att vrida på mera mos tills tråden brinner av innan den når godset men inte så det bränner fast i munstycket, MEN med bibehållen ljusbåge, då kommer "spraybåge" att bli visuellt självförklarande, nu går det tyvärr inte att bara öka volten på bibehållen trådmatning för att uppnå detta utan alltihopa måste upp, har dock ett svagt minne av att 250A är lite i klenaste laget det är tråd typ å dimension som är avgörande, var tråd har olika svetsvärden när kort/bland/spraybåge infaller.
å det blir en helt annan värme, både i smältan, materialet och svetspistolen, mer än en som bränt upp exv. Esabs gamla hederliga gaskylda 250A handtag på en 400A maskin genom att tanklöst kräma på.

sa.ro bör vara mera påläst i detta ämne än vad jag är, tror att han har lite mera skolning i svetsteoretiska bitarna å framförallt mag.
Med vänlig hälsning/jos
Det skulle vara brottsligt att utveckla saker så dom inte fungerar längre, och kalla det för framsteg.
Användarvisningsbild
jos4561
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:39, 14-11-2010
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: cat 930
svetsare, svart, vitt, alu.
mig/mag, tig, pinne.

Mats i Myrhult

#36 » 20:12:40, 01-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaret jos!
Det förklarar mycket. Jo, jag har förstått att 250A är i minsta laget. Ska man upp på 350-500A sticker prislappen iväg. Det finns alltid en ny nivå som är lite bättre. :klia:
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

rospigg

#37 » 22:53:24, 19-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj!

Ska du svetsa "mycket" aluminium, så är mitt råd att du köper en ESAB med ett A9 matarverk, luftdriven matningsmotor i handtaget.
Med lite tur hittar du en maskin för under 5000:- Orsaken är att dom är tunga och klumpiga i en hobbyverkstad, och för gamla för industrin.

Mvh Rospigg

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Bengt Erik Eriksson

#38 » 23:22:56, 19-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Ohoj!

Ska du svetsa "mycket" aluminium, så är mitt råd att du köper en ESAB med ett A9 matarverk, luftdriven matningsmotor i handtaget.
Med lite tur hittar du en maskin för under 5000:- Orsaken är att dom är tunga och klumpiga i en hobbyverkstad, och för gamla för industrin.

Mvh Rospigg


Hade en sån men körde aldrig alu i den. Mycket trevlig att svetsa med om man räknar bort vikten och formen på handtaget.. Men det eländet var det värt. Svetsupplevelsen med den var beroende framkallande..

Varför tillverkas inte vanliga slangpaket/svetsar med avtryckare som man kan variera matningen med som ett gssreglage??
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

rospigg

#39 » 23:27:16, 19-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj!

A9:an är väl nästan en fornlämning, ESAB slutade tillverka den ett tag, men efter protester från kunder så finns den åter som produkt!
Jag har själv en relik på 400 Ampere, rätt inställd går den tamejfan bättre än en kretskortstyrd maskin! (jo, lite jävig är jag i min bedömning)

Mvh Rospigg

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

jos4561

#40 » 09:38:24, 20-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bengt Erik Eriksson skrev:
rospigg skrev:Ohoj!

Ska du svetsa "mycket" aluminium, så är mitt råd att du köper en ESAB med ett A9 matarverk, luftdriven matningsmotor i handtaget.
Med lite tur hittar du en maskin för under 5000:- Orsaken är att dom är tunga och klumpiga i en hobbyverkstad, och för gamla för industrin.

Mvh Rospigg


Hade en sån men körde aldrig alu i den. Mycket trevlig att svetsa med om man räknar bort vikten och formen på handtaget.. Men det eländet var det värt. Svetsupplevelsen med den var beroende framkallande..

Varför tillverkas inte vanliga slangpaket/svetsar med avtryckare som man kan variera matningen med som ett gssreglage??


har bara sett detta på push pull paket tyvär. typ esabs a9 och en EWM tror jag.
Det skulle vara brottsligt att utveckla saker så dom inte fungerar längre, och kalla det för framsteg.
Användarvisningsbild
jos4561
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:39, 14-11-2010
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: cat 930
svetsare, svart, vitt, alu.
mig/mag, tig, pinne.

Bengt Erik Eriksson

#41 » 09:57:34, 20-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle ett proffs uppskatta ett sådant reglage? Jag menar de duktiga som kör pinne i min närhhet släpper ju inte fjärkontrollen ens när de slaggar av..

Har nog sett bild på slangpaket med matningsratt separat iofs men det räknas ju som extra superduperlyx .. Som bara går sönder också...
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

jos4561

#42 » 10:54:45, 20-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

man vänjer sig och annpassar sig efter det man har.
men helt klart I bland vore de inte fel, framförallt med moderna synergi maskiner.
krånglet blir när man ska följa en tight wps. lr ett tvingande svetsblad med max min värden som man ska hålla sig efter, och att kunna garantera för kund att man följer dessa.
körde alu förut med binzels dragande och då har du en liten "kräma på" ratt på handtaget och med lite övning så justerade man under färd.
annars kan jag väll saga att dom paket vi har med fjärrknappar är också dom enda som krånglar...
Det skulle vara brottsligt att utveckla saker så dom inte fungerar längre, och kalla det för framsteg.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
jos4561
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:39, 14-11-2010
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: cat 930
svetsare, svart, vitt, alu.
mig/mag, tig, pinne.

Bengt Erik Eriksson

#43 » 17:30:21, 20-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä det förståss står man och mosar mot fasta spcar så är ju inte behovet av fartreglage så stort..

Precis som jag misstänkte då om fjärr reglage i pistolen..
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Klas Kraft

#44 » 09:13:34, 21-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är inget proffs, men svetsar en hel del i jobbet ändå, jag har fjärr i pistolen i min synergi maskin, den har inte krånglat än iallafall och då har det varit med mig i diverse tankar och andra ställen som är svåra ergonomiskt, och det är då den är värd gulld! eller när medhjälparen inte kan ett skvatt om svetsmaskiner och inte fattar vad man skriker innefrån tanken om att han/hon skall ändra någon parameter, eller som i mitt fall att vi har en "snake" som är 15 m lång, att hoppa över två båtar och hoppa upp på kajen bara för man tycker det går lite varmt är ju inte så kul, jobbar ju mycket ensam med, så då underlättar fjärrisen med, men jag behöver ju inte följa någon WPS heller, som alltid är det behovet som styr, och är man försiktig med grejjorna och inte slaggar av med pistolen så är min erfarenhet att det håller länge.
Så jag tycker inte att en fjärr är onödig super duper lyx, utan en liten pryl (kostar i mitt fall inte många hundringar) som under lättar arbetet betydligt, men som Jos säger, kör du produktion med en strängt angiven WPS så är det bortkastade pengar..

Mvh

klas
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Klas Kraft
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:36:42, 29-07-2010
Ort: Kalmar
Maskintyp: Lastbil
Maskin: GEHL AL 340, BM 400, FIAT 30/70

jos4561

#45 » 10:12:15, 21-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

om jag sager så här, dom med fjärr har vi väldigt lite problem med, dom utan har vI Inga problem med.
på rätt ställe är den guld värd men det är mera sällan än man tror som man verkligen behöver den. typ exemplet ovan.
Det skulle vara brottsligt att utveckla saker så dom inte fungerar längre, och kalla det för framsteg.
Användarvisningsbild
jos4561
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:14:39, 14-11-2010
Ort: gävleborg
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: cat 930
svetsare, svart, vitt, alu.
mig/mag, tig, pinne.


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se