Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

ESAB vs BILTEMA?

25 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera svetsning här

Michael Meier

#16 » 01:23:37, 14-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går också att byta ut slangpaketet till ett modernt som det finns reservdelar till, viss form av förbrukningsvara, dvs den borde redan vara bytt på en så gammal maskin.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige



krokodilen

#17 » 06:43:01, 14-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Andreas.karlsson skrev:Jäklar vilken Respons jag fick då! Tack alla för att ni har tagit er tid att svara.
Känslan jag har fått är att även om jag köper en bättre Beg. så blir det förmodligen Mindre krångel, än om jag köper en Ny från B-T.
Har provkört en Esab 150 med gasfri tråd, men givetvis skall Gas inhandlat också om jag hittar något lämpligt objekt. Slangpaketet kunde ju ha varit en halvmeter längre, men det kan man säkert leva med.
Skall kolla på Esab 180 också, trodde de enbart fanns med 3-fas.


Kolla in Julas Esab 170. Vart bor du?

Hör av dig om du är sugen på att köpa en kolsyretub, jag har en till övers.

/Christer
It's the green stuff that keeps the world spinning! :thumme:
Användarvisningsbild
krokodilen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:19:53, 20-10-2008
Ort: Dalsland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Gösta Karlsson

#18 » 07:58:23, 14-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Loke: Tack för tipset, det ska jag göra.

Michael: Slangpaketet är inte bytt, det är original PTH50.

Man blir lite förvånad att en del skriver bara för att klaga på min åsikt om ett känt märke som bara vill sälja nytt.
Har dom inget vettigt att skriva, änn att klaga på andra, jag VET att den är gammal det har jag skrivit i mitt första inlägg, det
behöver INGEN tala om för mej!

Jag är inte uppfostrad till ett slit o släng samhälle, som det verkar vara, att kasta bort en i övrigt fullt fungerande
maskin, bara för att en liten slitagedel inte finns att få tag på, är för mej lite främmande.
Kvinnor och barn först..........även i djupsnö!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Gösta Karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:18, 14-10-2009
Ort: Forsmo / Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Arbrå 50/26
Arbrå 60/40 och Arbrå GSS 56-2
Avant 635
BM 846
Fordson Major
Hymas 474 C4
Nordverk 130 HS (Scania Powered)
Scania R143 Top/Streamline
Scania R143 Topline Flisskåp
Scania R164/580hk
Scania 80 Flakbärgare
Scania 81 Liftdumper
Volvo F616
Volvo F720

magloman

#19 » 08:14:50, 14-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det låter ju hårt. Är ju så med kvalité. De håller längre än vad tillverkaren vil hålla med delar. Lite samma problem med motorsågar.

Har själv en liten esab miggy 125 3-fas. Funkar hur bra som helst. Dock med utbytt slangpaket. Tror en beg sån ligger bra till i pris. Klarar åtminstone 5mm plåt med 0.8 tråd då.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Thelemorf

#20 » 09:42:35, 14-04-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allis Chalmers skrev:Man blir lite förvånad att en del skriver bara för att klaga på min åsikt om ett känt märke som bara vill sälja nytt.
Har dom inget vettigt att skriva, änn att klaga på andra, jag VET att den är gammal det har jag skrivit i mitt första inlägg, det
behöver INGEN tala om för mej!

Jag är inte uppfostrad till ett slit o släng samhälle, som det verkar vara, att kasta bort en i övrigt fullt fungerande
maskin, bara för att en liten slitagedel inte finns att få tag på, är för mej lite främmande.


Det är väl väldigt lätt att förstå, istället för att bli förvånad, om man tänker till lite och funderar över vad det är för tråd..

Trådskaparen frågar om ESAB vs Biltema, eller Märkes vs kinamaskin, och du går in och skriver att din 10-30år(?) gamla ESAB är SKIT för det finns inte reservdelar/förbrukningsmateriel till den, och du förväntar dig att inte få mothugg? Det är väl lite det som är grejen med ett forum och främst då ett diskussionsforum, om man vill ha ett ställe där man slänger ut åsikter som någon form av absolut sanning och inte på något sätt vill kunna bli emotsagd är ett diskussionsforum ett mindre bra val.

Om något måste det väl betyda att kvaliten på maskinen är fantastisk..

Går ju inte riktigt att som hemmapulare(?) ställa krav på att en tillverkare ska stå och hålla reservdelar (eller nytillverka) i evighet bara för att man själv har en viss modell. Nu är jag inte direkt insatt i Plasmaskärare, men jag antar att det rör sig om en ren proffsmaskin och det ju sällan det finns en marknad för att ha reservdelar till några få maskiner under årtionden.

Enda gången det finns gott om reservdelar till gamla maskiner är om de är så vanliga att det finns en tillräcklig marknad för att sälja reservdelar, om det sen då är rätt eller ej kan man ju diskutera i all evighet.

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Thelemorf
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:21:49, 01-04-2013
Ort: Boden
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#21 » 19:14:16, 25-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svetsköp har legat på is ett tag, men har nu hittat en LKA 150 som utvändigt ser ut som ny.
Dock är den 15 år gammal, och hur verkar de med att få tag på delar till en sådan?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

JHM

#22 » 19:24:44, 25-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Säkert lättare till en 15 år gammal esab är en biltemasvets från ifjol,,,,
JHM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:57, 30-03-2008
Ort: västerbotten
Maskintyp: Ej angivet

Andreas.karlsson (trådstartaren)

#23 » 19:30:48, 25-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

johan hellgren skrev:Säkert lättare till en 15 år gammal esab är en biltemasvets från ifjol,,,,

Det är väl vad jag tror också. Men någon som kan Bekräfta?
Användarvisningsbild
Andreas.karlsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:35:26, 07-01-2009
Ort: Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 1120

Göran Ekman

#24 » 19:37:39, 25-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för delar som man behöver till Mig/Mag svetsar? I mittfall till min ESAB Lag 315 med ett A10 matar verk behövdes delar till slangpaketet vilket inte gick att få tag på. Men ett nytt slangpaket var inget problem att få dit. Kan ju vara smart att kolla möjligheterna till att få tag på frekventa reservdelar före köp, finns verkstäder som servar svetsutrustningar, kan ha koll på vad som finns att uppbringa.
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

PerJohansson

#25 » 20:16:02, 25-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Allis Chalmers skrev:Michael: Slangpaketet är inte bytt, det är original PTH50.

Man blir lite förvånad att en del skriver bara för att klaga på min åsikt om ett känt märke som bara vill sälja nytt.



Om de nu vill sälja nytt så lär de kunna sälja dig ett nytt slangpaket...
Cebora 70 är hyfsat universal och med lättillgängliga delar, både original och pirat bland annat från MEX (http://www.parweld.se/).
Att spy galla över att tillverkaren fasar ut utdaterade slitdelar är fel väg att gå, kolla istället vad de kan ersätta det som slitdelarna sitter fast i med.

1 person gillar det här inlägget.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se