Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Start och stopp.

8 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera svetsning här

Bsson (trådstartaren)

#1 » 10:34:13, 08-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att det inte är bra att starta och stoppa svets i hörn skall man inte göra med tanke på spänningar, risk att svetsa in sprickanvisningar mm.
Men var går gränsen när jag skall ange svetsföljd med start o stopp i svetsplaner mm? Vad sägs i klartext? Som vanligt med svets vet jag och de flesta vad man kan och inte får göra men svårare att hitta exakta regeln. Hur bedömmer ni start och stopp i svetsarna?
Ex 1. Livbrickor i balk. Om det inte skall notchas.
Ex 2. plattstål 200x50 som skall svetsas på uppe på flensarna på två paralella u-balkar med 50 mellanrum. (utseende som en H-balk)

Tacksam för bollplankande svetssvar!
Bild
Bild
Bsson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:54, 06-05-2014
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svetsmaskiner



jörgen.ottosson

#2 » 17:42:46, 08-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan ju säga:
Hej och välkommen! .....i alla fall.

Det finns de som kan detta bättre än mig, så jag avvaktar lite med råden....då jag inte är uppdaterad på 1090 osv...
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

tullaren

#3 » 17:50:19, 08-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

ska man börja svetsa börja från start till stopp så ska man börja svetsa lite före o sluta lite efter för du inte ska få smältdike.
sen även om du stoppar mitt o ska börja där du slutade slipa ut form som en liten grop för inte få slaggineslutningar
rätta mig om jag har fel
tullaren
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:09:33, 29-09-2009
Ort: borås
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Bsson (trådstartaren)

#4 » 08:13:44, 09-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för välkomnandet!
Jag är rätt hemma på 1090 och 3834 men det är svårt att hitta annat om detta än att man skall undvika saker eller att man inte bör eller att man bör mm.
Jag tänker situationen där jag skall göra en svetsplan. Att skriva "Undvik start och stopp i hörn" är normalt men som sagt, klartexten lyser med sin frånvaro. :klia:
Bsson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:54, 06-05-2014
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svetsmaskiner

Gossebear

#5 » 10:34:48, 09-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var är SA.RO ?
Frågar man så lär man sig.
Gossebear
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:44:30, 07-08-2007
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: XC70 D5,-16 justerad till 275 hk.
Fronuis TPLS500, Esab 2000i, Kemppi 2200
Fräs XZ45 Svarv Örn,
Och en satans massa andra saker.

PerJohansson

#6 » 11:25:14, 09-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Livavstyvningarna är väl förhållandevis lätta att undvika start och stopp i hörnen om man svetsar runt ytterkanten på plåten och fortsätter in 20-30 mm in på flänsen.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

jörgen.ottosson

#7 » 16:48:03, 09-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bsson skrev:Tack för välkomnandet!
Jag är rätt hemma på 1090 och 3834 men det är svårt att hitta annat om detta än att man skall undvika saker eller att man inte bör eller att man bör mm.
Jag tänker situationen där jag skall göra en svetsplan. Att skriva "Undvik start och stopp i hörn" är normalt men som sagt, klartexten lyser med sin frånvaro. :klia:


Min uppfattning är att det är ju du som upprättar svetsplanen som bestämmer ( i samråd med de övriga berörda)

....och skriver du: "inga start och stopp i rader eller hörn" .....i svetsplanen så är det de som gäller, lika väl som om du anger horisontalt svetsläge eller att start/stopp plåtar ska användas. (en svetsare som är kvalificerad ska ju veta vad detta innebär....så det ska inte behöva beskrivas ytterligare)

Du behöver inte specificera avstånd ( eller minsta avstånd) från hörn/radie, det gör sig själv.....huvudsyftet är ju att undvika svetsfel vid spänningskoncentrationer (som ofta finns i hörn/radier) och att lägga start/stoppen så att man kommer åt att slipa för att minimera risken för fel.(vilket är svårare i ett innerhörn)

Ovan är min åsikt och inget jag kan hänvisa till någon speciell standard.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Bsson (trådstartaren)

#8 » 07:00:25, 15-05-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:
Bsson skrev:Tack för välkomnandet!
Jag är rätt hemma på 1090 och 3834 men det är svårt att hitta annat om detta än att man skall undvika saker eller att man inte bör eller att man bör mm.
Jag tänker situationen där jag skall göra en svetsplan. Att skriva "Undvik start och stopp i hörn" är normalt men som sagt, klartexten lyser med sin frånvaro. :klia:


Min uppfattning är att det är ju du som upprättar svetsplanen som bestämmer ( i samråd med de övriga berörda)

....och skriver du: "inga start och stopp i rader eller hörn" .....i svetsplanen så är det de som gäller, lika väl som om du anger horisontalt svetsläge eller att start/stopp plåtar ska användas. (en svetsare som är kvalificerad ska ju veta vad detta innebär....så det ska inte behöva beskrivas ytterligare)

Du behöver inte specificera avstånd ( eller minsta avstånd) från hörn/radie, det gör sig själv.....huvudsyftet är ju att undvika svetsfel vid spänningskoncentrationer (som ofta finns i hörn/radier) och att lägga start/stoppen så att man kommer åt att slipa för att minimera risken för fel.(vilket är svårare i ett innerhörn)

Ovan är min åsikt och inget jag kan hänvisa till någon speciell standard.


Tack Jörgen. Ser likadant på det. Då kör vi så :-)
Bsson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 15:46:54, 06-05-2014
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svetsmaskiner


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se