Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenSvetsning

Svetsa durkaluminium

38 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera svetsning här

autorep

#31 » 13:19:46, 17-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nopp det gjorde jag inte utan att magloman slipade ur på bägge sidor och jag brände på så det blev igenom bränna.

Det är svårt att avgöra vart sprickan slutar efter som den kanske inte är ytlig där den slutar men körde lite längre än vad som var slipat
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering med mira centronic.
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Motorbromsning 1300hp/ 14000rpm ÄR igång :)
http://Www.autorepmek.com
https://www.facebook.com/autorepmek
Användarvisningsbild
autorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:09:32, 06-08-2009
Ort: karlskoga
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Audi s6 2007 V10 :) såld
Flödes bänk för toppar
Cylinder borrmaskin x2
Sunnen cv 616
Sunnen mbb 1800 auto stroke
Sunnen an 600 cylinder hone
Origo tig 4300iw ac/dc ta24- fotpedal
Dta 300 ac/dc tig- fot pedal
Kemppei Master mls 2500 MEX
ESAB Origo mig c340 pro
Lincoln electric idealarc R3R 500 amp på skroten
Tos FA 5 B fräs
Cholet 550 svarv
Abrasive 3B planslip
CNC Fräs Mas mcv 32
Mira centronic ventilfräs x2st
Ventilslip malte månson m25 x2 sålda
Ny ventilslip Kwik-way SVS II Deluxe
Schou 1500H vevaxelslip
New way
K-line Styrningar
Fördelar bänk
Bromsbänk motor, ej rullande
Gen & Startmotor bänk
FL 611
TGB 40 Såld
Verkstadskärra 2 Såld
Leksaker
Bandvagn 202 Såld
ninja 1000 1988 med 1996 zzr 1100 motor Kawa Till salu Såld
Zx12r 2001 Kawa Såld
VCDS HEX-CAN
LARM innom hus och utomhus
Securitas Direct + Kameratjänsten Observer Direct



jörgen.ottosson

#32 » 16:35:46, 17-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man behöver inte borra "stopphål" i sprickor i aluminium ( om det inte är någon speci ellt skör legering ni tänker på....) hål i slutet av sprickor gör man bara i material som är känsliga för dragspänningar och är "spröda" ( = gjutjärn, i sina vanligaste former)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

dimorep

#33 » 17:23:20, 17-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Thelemorf skrev:Industriellt (svetsrobotar) svetsar man mycket alu med MIG så att det inte skulle gå med annat än TIG är (om ni ursäktar) rent och skärt svammel..

Går inte att jämföra tillverkningsindustri och (som i det aktuella fallet) rep.svetsning, milsvidd skillnad mellan de. Inom produktion så är det "kända mtrl" och "nytt och rent" etc.. = bästa möjliga förutsättningar. Rep av en beg alu.fälg är snarare så långt man kan komma åt andra hållet...
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Småländare

#34 » 17:53:34, 18-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Man behöver inte borra "stopphål" i sprickor i aluminium ( om det inte är någon speci ellt skör legering ni tänker på....) hål i slutet av sprickor gör man bara i material som är känsliga för dragspänningar och är "spröda" ( = gjutjärn, i sina vanligaste former)


Det var ingen anmärkning utan som jag skrev "av nyfikenhet".

:off_topic:
Men att man inte behöver "stopphål" rent generellt i aluminium håller jag inte med om.
Vid iklipp i plåt är det oftast föreskrivet. Det finns speciella handsaxar som i ett moment klipper rundningen. Annars lockar man ett hål för att få jämna kanter.
Vid pressning kan stans och dyna ha kombination, annars får man göra hålet för sig.
Spänningskoncentrationer förändrar materialets tillstånd/egenskaper.
Med relativt låg duktilitet är risken för deformationshärdning alltid en faktor att ta hänsyn till.
Utglödgning invid svets är ett annat välkänt exempel.
Ett annat utslag av detta är bockningsradier. De behöver vara relativt stora generellt och i vissa tillstånd går de inte att bocka med rimlig radie. Att polygonbocka är inte alltid en godtagbar lösning.
Temperaturberoende är en annan faktor.

Rostfritt stål har liknande problem.
Förändringarna kan här även leda till rostangrepp.
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70

jörgen.ottosson

#35 » 18:30:52, 18-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, då talar vi om olika saker .....det jag uppfattar som "stopphål" vid svetsning (reparation) av spricka har med att förhindra sprickan att breda ut sig, under tiden man svetsar, att göra.

Att man skapar en radie med hjälp av ett hål när man klipper/stans/skär till detaljer av aluminium, har som du säger, med spänningskoncentrationer att göra (= minimera riken för utmattning brott....eller i fallet med aluminium fördröja förloppet, utmattas kommer det att göra i vilket fall. )
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Mats i Myrhult

#36 » 19:14:52, 18-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har fått svar från ESAB kundservice. De rekommenderar INTE pinne, även om det har en med rätt legering (OK 96.50). Deras uppfattning är att det är för svårt att styra smältan med pinne.
Som väntat rekommenderar de TIG OK Tigrod 4047 =(OK Tigrod 18.05) Både pinnen och tigtråden är en aluminiumlegering med höga 12% kisel (Si)
Vi får se hur jag gör ett paket med 96.50 kostar ändå mindre än en ny fälg, och mycket mindre än fyra nya fälgar.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Småländare

#37 » 21:44:51, 18-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

J O
En spricka är den ultimata spänningskoncentrationen.
Jfr när man höjde friborden på Libertybåtarna!

Menar du att aluminium alltid spricker!?
Rätt aluminium, rätt konstruerat och rätt utfört. :thummar:
Småländare
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:18:16, 16-02-2014
Maskintyp: Traktor
Maskin: XC 70

jörgen.ottosson

#38 » 22:03:05, 18-06-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det jag menade med att vi talade om olika saker (angående "stopphålet"), var att jag talade om vad som händer just när du svetsar/reparerar, och du talade om konstruktiv utformning (eller "verkstadspraxis" vid tillverkning) för att en detalj som tillverkas ska hålla på längre sikt. (så uppfattad jag det i alla fall, båda är rätt i sin tillämpning)

Ja, en spricka är en "ultimat spänningskoncentration" men rätt svetsat (och fogberett) så har du ingen spricka kvar när är färdig.

Aluminium har ingen utmattningsgräns (så som stål har, stål är ganska unikt som metall på det viset.) så det kommer alltid att spricka (utmattas) så länge som det utsätts för växlande belastningar oavsett hur lite du belastar, det är bara antalet belastningar innan utmattning som ökar när belastningen minskar.

( innan någon nu sätter kvälls kaffet i halsen, så handlar det om flera tio-tusen-tals belastningscykler eller miljoner... beroende på belastningens storlek och materialkvalite/utförande.....det är därför man periodiskt byter vissa detaljer i tex. flygplan för man "vet" när de är konstruerade att få sönder, och byter innan.)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Materialutmattning

...som vanligt så är den engelska versionen mer utförlig
http://en.wikipedia.org/wiki/Fatigue_%28material%29
Deus ex machina

3 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B


Återgå till Svetsning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se